Kariera

Chcesz mieć wyznawców?

2018-09-24, Autor: Krzysztof Wodecki

Zastanawiałaś/eś się kiedyś co musisz zrobić, żeby wokół twojej firmy czy innego podmiotu, którym zarządzasz pojawiła się grupa wyznawców? Co decyduje o tym, że wokół Ciebie może pojawić się grupa zdeklarowanych zwolenników?

Na początku wyjaśnię co rozumiem poprzez słowo „wyznawca”, które nie jest związane z religijnym znaczeniem. W moim odczuciu to człowiek, który wyraża silne wsparcie dla danego podmiotu. Jest on też zazwyczaj bardzo lojalny.

Reklama

Z pewnością jedną z firm wokół których pojawiło się liczne grono wyznawców jest Apple za którego sukcesem stoi Steve Jobs. Czy w związku z tym zawsze za grupą oddanych fanów stoi charyzmatyczny lider? I tak i nie. Prześledzę to nawiązując do kilku przykładów, gdzie możemy mówić o twardym jądrze zwolenników.

Od niedawna coraz większą popularność na Facebooku zdobywa Fryderyk Karzełek, który jest doradcą finansowym. Buduje jednak także swoją markę osobistą w mediach społecznościowych mówiąc m.in. o takich tematach jak sprzedaż czy rozwój osobisty. Jego ostatnią inicjatywą jest Klub 555. Idea jest następująca: Przez 555 dni Fryderyk Karzełek codziennie realizuje Facebook Live na dany temat. Początek zawsze o godzinie 5:55. Projekt, który ma uczyć dyscypliny, z biegiem czasu zyskuje coraz bardziej liczne grono sympatyków w tym tych najbardziej zapalonych.

15 września uczestniczyłem w Inspiriadzie, wydarzeniu organizowanym przez Fryderyka Karzełka, w którym wziął udział m.in. Kamil Durczok. Podczas całodniowego szkolenia zauważyłem przynajmniej kilkanaście osób, które mocno utożsamiają się z Fryderykiem Karzełkiem i stoją za nim murem. Na poziomie całego kraju, ta grupa jest zapewne znacznie szersza. W mojej ocenie, Fryderyk Karzełek bardzo dobrze realizuje strategię budowania lojalnej i zaangażowanej społeczności, która staje się coraz większa. Na tym w dużej mierze opiera się marketing zaangażowany i takie podejście jest mi bardzo bliskie. Co to daje? Nawet mała, ale lojalna i zaangażowana grupa może stać się swoistym samograjem, który przyciąga kolejne osoby.

Innym ciekawym przykładem jest Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i Szlachetna Paczka. Czy w przypadku tych inicjatyw społecznych można mówić o wyznawcach? W przypadku wolontariuszy jak najbardziej tak, bazując na mojej definicji. Tutaj dochodzimy też do ciekawego rozróżnienia. Co przyciąga wolontariuszy do Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy? Według mnie wszystko zaczyna się jednak od wyraźnego lidera bez którego ciężko sobie wyobrazić WOŚP. W przypadku Szlachetnej Paczki, zaangażowanie wolontariuszy bierze się, w mojej ocenie, przede wszystkim z samej idei. Czy mam rację? Po ostatnich wydarzeniach związanych z ks. Jackiem Stryczkiem, przekonamy się o tym niebawem.

Na koniec coś z własnego doświadczenia. Od 2017 roku jestem współodpowiedzialny za działania marketingowe przy studiach podyplomowych dotyczących prowadzenia biznesu w Chinach na Akademii Leona Koźmińskiego. Od początku współpracuję głównie z Radosławem Pyffelem (wicedyrektor Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych w latach 2016-2018), który jest też kierownikiem studiów. W ramach tej tematyki realizujemy najdroższe w Polsce studia. Postawiliśmy więc mocno na marketing osobisty, dlatego, że część osób trzeba było przekonać osobiście. W czasie roku akademickiego, oprócz przekazania bardzo dobrego produktu, jakim miały być same studia, postawiliśmy też na rozwijanie relacji ze studentami w tym pytanie się ich o zdanie.

Dzisiaj prowadzimy rekrutację na drugą edycję studiów i to studenci pierwszego roku robią nam najlepszą reklamę. Często nie musimy prosić ich o wsparcie, bo pomoc wychodzi z ich strony. Obecnie, to oni są naszymi najlepszymi ambasadorami i wyznawcami tych samych wartości, które nam przyświecają.

Chciałem pokazać kilka sposobów na to jak można stworzyć wokół siebie grono wiernych i zaangażowanych sympatyków. Pierwszy i ostatni przykład może powtórzyć właściwie każdy. Wymaga to jednak przede wszystkim dużej konsekwencji i cierpliwości.

Krzysztof Wodecki – twórca Engagement Marketing Forum, pierwszego w polskim Internecie miejsca poświęconego marketingowi zaangażowanemu. Posiada doświadczenie w dziennikarstwie, public relations i marketingu. Przeprowadził wywiady z czołówką polskich sportowców oraz z największymi gwiazdami siatkówki i biathlonu. Współpracował lub współpracuje m.in. z Polskim Związkiem Biathlonu, Akademią Leona Koźmińskiego czy Centrum Studiów Polska-Azja. Pasjonat nauki języków obcych. Obecnie posługuje się językiem angielskim i czeskim.

Oceń publikację: + 1 + 6 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.