Od poniedziałku 2 czerwca 2025 r. Estakada w ciągu ul. Katowickiej (DK79) w Chorzowie została całkowicie wyłączona z użytkowania. Ekspertyza techniczna nie pozostawia wątpliwości – obiekt nie wykazuje nośności i grozi zawaleniem. Miasto apeluje o pomoc finansową i logistyczną do władz centralnych i regionalnych.
Decyzję o natychmiastowym zamknięciu estakady podjął prezydent Chorzowa, Szymon Michałek, po otrzymaniu 2 czerwca oficjalnej ekspertyzy od Biura Projektowego TOKBUD. Badania diagnostyczne i analizy statyczno-wytrzymałościowe wykazały, że obiekt znajduje się w krytycznym stanie technicznym, a dalsze użytkowanie zagraża życiu i zdrowiu ludzi.
Estakada nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie – czytamy w ekspertyzie.
W związku z tym zamknięto zarówno ruch na estakadzie, jak i pod nią.
‼️ PILNE‼️ Po dzisiejszym posiedzeniu sztabu kryzysowego, @Szymon_Michalek - Prezydent Chorzowa podjął decyzję o całkowitym wyłączeniu z użytkowania Estakady w ciągu ul. Katowickiej DK79 w Chorzowie od dnia 2 czerwca 2025 roku, od godz. 14.30.
— Miasto Chorzów (@UMChorzow) June 2, 2025
Szczegóły: https://t.co/YFkJDIazqx pic.twitter.com/Q9YY0sdo8V
Władze miasta apelują do kierowców, by planując podróż omijali rejon ul. Katowickiej, wybierając alternatywne trasy: Drogową Trasę Średnicową, DK94, A1 lub A4. Objazdy będą także odpowiednio oznakowane w terenie, a aktualne informacje publikowane są na stronie internetowej i w mediach społecznościowych Urzędu Miasta oraz Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów.
Zmiany organizacji ruchu są również uwzględniane w nawigacji Waze, w ramach współpracy miasta z Google.
Jak informuje Urząd Miasta, po estakadzie codziennie przejeżdżało ponad 40 tys. pojazdów, z czego aż 80% to tranzyt spoza Chorzowa. To czyni z miasta kluczowy punkt komunikacyjny regionu. Zamknięcie estakady paraliżuje nie tylko ruch lokalny, ale i regionalny, wpływając negatywnie na gospodarkę i codzienne życie mieszkańców.
Miasto wdraża awaryjne scenariusze opracowane przez Zespół Zarządzania Kryzysowego, który pozostaje w kontakcie z wojewódzkimi służbami, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Zarządami Transportu Metropolitalnego i władzami miast ościennych.
Władze Chorzowa nie ukrywają, że nie mają funduszy na budowę obwodnicy, która mogłaby przejąć ruch tranzytowy po likwidacji estakady.
Dziś to już konieczność dla Miasta Chorzów i województwa śląskiego. W budżecie Miasta Chorzów – jednostki samorządu terytorialnego – nie ma środków, które umożliwiają budowę obwodnicy miasta – informuje urząd.
Miasto apeluje do rządu i samorządu województwa o wsparcie finansowe i projektowe, które pozwoliłoby odbudować spójność komunikacyjną regionu.
Estakada została wybudowana pod koniec lat 70. XX wieku i od dekad dzieli Chorzów na pół. Już podczas remontów w 2011 i 2014 roku eksperci ostrzegali, że naprawy są tylko doraźne, a konstrukcja ulega postępującej korozji.
Wtedy był ostatni moment na podjęcie konkretnych działań – dziś to już konieczność – podkreślają władze miasta.
Mimo krytycznej sytuacji, miasto widzi w niej możliwość odzyskania przestrzeni społecznej. Likwidacja estakady może być impulsem do rewitalizacji centrum i stworzenia bardziej zintegrowanego urbanistycznie Chorzowa.
Wyłączenie z użytkowania Estakady jest szansą, by Miasto Chorzów odzyskało przestrzeń społecznotwórczą – chorzowski rynek. To szansa na zintegrowanie komunikacyjne i społeczne miasta – mówi prezydent Szymon Michałek.
Prezydent zaprasza wszystkie zainteresowane strony – mieszkańców, inwestorów, samorządy – do rozmów nad nowymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, które odpowiedzą na potrzeby miasta i regionu po zamknięciu estakady.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
1665Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
766Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
644Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
574PGE Nowy Rybnik podsumowuje prace przy budowie największego bloku gazowo-parowego w Polsce
554Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -13,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
+2 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Rewitalizacja terenów po kopalni Wujek. Katowice i PGG ruszają z planem transformacji
+1 / -0Katowice: zakończono weryfikację 81 wniosków na mieszkania KTBS przy Mariackiej. 69 osób na liście najemców
0Raport CEIAS: hub elektromobilności w Jaworznie może wzmocnić polski przemysł EV
0Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
0Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
0Business Mixer KSSE w Pszowie: porozumienie na rzecz lokalnego biznesu na terenie dawnej kopalni Anna
0