Inwestycje i nieruchomości

Co dalej z tramwajem na południe Katowic? RDOŚ już się zgodził, ale to nie wystarczy

2022-04-08, Autor: mz

Tramwaj na południe Katowic, czyli projekt realizowany przez stolicę województwa, to inwestycja której celem jest zbudowanie pięciokilometrowej linii szybkiego tramwaju, która skomunikuje z centrum południowe dzielnice. Od momentu, w którym władze miasta poinformowały o tym pomyśle, minęło 7 lat. Postanowiliśmy sprawdzić, na jakim etapie jest inwestycja, na którą czekają tysiące katowiczan.

 

 

Reklama

Przypomnijmy, pierwotnie nowa linia tramwajowa w Katowicach miała być gotowa już w 2020 roku. 

Długość planowanego torowiska tramwaju na południe Katowic to około 5 km. Trasa ma rozpoczynać swój bieg od Centrum Przesiadkowego Brynów (tu przygotowane są rozjazdy do połączenia nowej trasy z centrum przesiadkowym), a kończyć się Centrum Przesiadkowym Kostuchna, przy ulicy Bażantów powyżej skrzyżowania z ul. Zabłockiego.

Przejazd z Kostuchny na rynek w Katowicach w 22 minuty? Brzmi nieźle. Stanie się to możliwe, kiedy powstanie zapowiadana od trzech lat linia szybkiego tramwaju z centrum na południe miasta - pisaliśmy 3 lata temu, w marcu 2019 roku.

Istotnie, jedną z największych zalet tramwaju na południe ma być jego szybkość, co potwierdza Andrzej Zowada rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.

W ramach przebiegu nowej linii powstanie sześć przystanków tramwajowych, z których trzy będą także zapewniały możliwość bezpośredniego przesiadania się na autobus w systemie drzwi w drzwi - dodaje.

Średni czas podróży tramwajem z Kostuchny do Rynku ma wynosić w godzinach szczytu ok. 20-24 minuty – a więc stanowić atrakcyjną alternatywę dla dojazdu samochodem do centrum.

Ponadto, wzdłuż linii tramwajowej będzie biegła także droga rowerowa, a na przystankach tramwajowych pojawią się parkingi dla rowerów. Dodatkowe korzyści z nowej linii tramwajowej to także zmniejszenie ruchu samochodowego – a tym samym redukcja emisji spalin i hałasu - wylicza Andrzej Zowada.

Tramwaj na południe nadal bez rozstrzygnięcia

Nie będzie nowej pięciokilometrowej linii szybkiego tramwaju łączącego centrum Katowic z południowymi dzielnicami. Przynajmniej na razie. Miasto tłumaczy, że inwestycja przeciąga się w czasie co grozi utratą 71 mln zł unijnego dofinansowania - informowaliśmy z kolei pod koniec stycznia 2020 roku.

Powodem wstrzymania inwestycji była konieczność pozyskania tzw. decyzji środowiskowej. Dokumenty w tej sprawie zostały złożone przez miasto w lutym 2019 roku do RDOŚ.

Oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej sprawiło, że byliśmy zmuszenie do wydłużenia czasu projektowania do października tego roku. Tym samym realny termin ukończenia linii tramwajowej i rozliczenia projektu to przełom 2023 i 2024 roku - mówiła wówczas rzeczniczka katowickiego magistratu, Ewa Lipka.

Tramwaj na południe Katowic: RDOŚ wydał zgodę, ale GDOŚ nie

Ostatecznie pod koniec września 2020 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach uznała, że budowa nowej linii tramwajowej nie wpłynie negatywnie na środowisko.

Pozytywna decyzja RDOŚ w sprawie tej inwestycji została wydana już 30 września 2020 roku, jednak do GDOŚ wpłynęły dwa protesty dotyczące tej decyzji - dowiadujemy się od Andrzeja Zowady. - Termin wydania decyzji GDOŚ był już wielokrotnie przesuwany.

Okazuje się, że ostatnia data, jaką Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyznaczyła na finalny termin rozpatrzenia sprawy, przypada na 30 maja 2022 roku. Być może wtedy zapadną ostateczne decyzje w sprawie realizacji inwestycji, na którą czekają tysiące katowiczan.

AKTUALIZACJA

Inna sprawa, że w międzyczasie miasto zrezygnowało z unijnego dofinansowania, bo wiadomo już było, że nie uda się wykorzystać i rozliczyć do 2023 roku 71 mln zł - pisaliśmy wcześniej.

Sytuację szczegółowo wyjaśnia jednak Andrzej Zowada.

Dofinansowanie unijne dla tego zadania było zagwarantowane dla spółki (Tramwaje Polskie S.A. miały prowadzić inwestycję na etapie realizacyjnym) i nikt z tych pieniędzy nie zrezygnował - tłumaczy rzecznik. - Wystąpiliśmy do instytucji unijnych o zmianę zakresu rzeczowego tej części naszego projektu i taką zgodę otrzymaliśmy.

W efekcie dofinansowanie przeznaczone zostało na realizację poniższych zadań, których pierwotnie w projekcie nie było:

  • Przebudowa torowiska tramwajowego w ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach na odcinku od ul. Korczaka do ul. Wańkowicza,
  • przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Chorzowskiej w Katowicach na odcinku od ul. Złotej do ul. Dębowej,
  • przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż trasy im. Nikodema i Józefa Reńców w Katowicach na odcinku od ul. Wiśniowej do ul. Brackiej,
  • przebudowa torowiska tramwajowego w ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach na odcinku od wiaduktu DK79 do „Baterpolu”,
  • zakup szlifierki torowej,
  • zakup 3 pojazdów torowych,
  • zakup pojazdu specjalistycznego – ratunkowego.

Czy Katowicom uda się zrealizować projekt budowy linii tramwajowej na południe miasta?

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 1735

Prezentacje firm