Kariera

Co wiesz o swojej marce/produkcie/usłudze/konkurencji?

2018-08-27, Autor: Agnieszka Plencler

Zdecydowana większość właścicieli swojego biznesu uważa, że wie o nim dużo lub bardzo dużo. Zapewne mają powody by tak uważać. Podobnie jak z naszym zdrowiem: znamy nasze ciało jak nikt inny na świecie…czyżby? Warto korzystać z obiektywnych badań marketingowych lub lekarskich, dzięki którym słyszymy a nie tylko słuchamy, widzimy a nie tylko patrzymy.

Każdy biznes buduje swoją markę (zaznaczam, że logo to nie marka). Pytanie czy dobrze ją definiujemy, rozumiemy, czy w dobrym kierunku idziemy i czy wiemy co myślą o niej nasi klienci, konkurencja?

Reklama

Warto stawiać diagnozę, monitorować postęp i wyciągać wnioski z porażek - warto badać.

1. Obiektywność
Dobrze dobrane i zrealizowane badania marketingowe dostarczą obiektywnych informacji o tym jak wygląda nasza marka oczami zewnętrznymi. To zawsze powinien być argument do dyskusji wewnątrz organizacji (chociaż nie zawsze wygodny), ale potrzebny by zdrowo się rozwijać. Poza tym pracując wewnątrz organizacji ciężko nam wyjść poza schematy, posiadaną wiedzę, myślenie życzeniowe. Często patrzymy, ale nie widzimy tego co dla kogoś z zewnątrz będzie oczywiste.

2. Miara sukcesu
Systematyczne badania pokazują nam zmiany w czasie. Analizując wyniki w szerszym kontekście możemy zobaczyć co działa, a co należy poprawić. Są też wkładem do prognozowania tego co może się wydarzyć.

3. Minimalizacja ryzyka
Przed podjęciem decyzji związanych z produktem/ usługą warto zderzyć nasz pomysł z rynkiem. Celem badań nie jest dostarczenie magicznej recepty na sukces (decyzję i tak musimy podjąć sami widząc szerszy kontekst), ale minimalizacja złych decyzji, zawężenie wyboru do dwóch najlepszych opcji, wytyczne do poprawy tego co nie zdało egzaminu- to czasami bezcenne.

4. Oszczędność czasu i pieniędzy
Nie każde badanie jest drogie, nie każde musi mieć dużą próbę i nie każde musi długo trwać. Z właściwą informacją zwrotną z badań wiemy czego możemy się spodziewać i minimalizujemy ryzyko porażki. Mamy szansę dostrzeżenia czegoś wcześniej niż odrobiona lekcja na żywym organizmie.

5. Budowanie wiedzy
Każdy projekt badawczy to dla organizacji spora dawka wiedzy, którą warto gromadzić i z projektu na projekt wyciągać wnioski. Wiedza o rynku i klientach to najcenniejszy zasób (zaraz po wartościowych  pracownikach).

Oczywiście jak w każdym obszarze życia, w badaniach marketingowych również warto stawiać na jakość. Jakość to przede wszystkim: właściwie dobrane badania do problemu badawczego i rzetelna realizacja.

Badania jeszcze często utożsamiane są z ankietą papier- ołówek, jednak to wersja nieco już prymitywna i nie zawsze wystarczająca. Warto patrzeć szerzej, z ciekawością (a nie strachem przed wynikiem badania) by docierać do prawdziwych potrzeb i pragnień klienta, do prawdziwego wizerunku marki, do faktycznej oceny naszych mocnych i słabych stron na tle konkurencji. Zatem warto wyjść poza deklarację osoby badanej (zdjąć powłokę z norm społecznych, mechanizmów obronnych, potrzeby budowania ego), obserwować w naturalnym środowisku (badania etnograficzne).

Warto wychodzić poza ekspercką wiedzę i patrzeć na świat oczami konsumenta. Wracając do metafory z organizmem: trzeba się badać, bo organizm wysyła nam często sygnały, ale my ich nie słyszymy i nie rozumiemy. Jak boli to zazwyczaj już jest za późno. Kolejna oczywista nieoczywistość.

Agnieszka Plencler
Partner w Top Personal Branding. Psycholog z doświadczeniem po stronie marketingu, uważny słuchacz.

Życiowe motto: Jakość jest najważniejsza. Dzięki niej życie smakuje lepiej.

http://www.toppersonalbranding.com

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.