Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła nową koncepcję rozwoju: budowę 10 terminali przeładunkowych na kolejowych szprychach – dowiedział się portal 300Gospodarka. Dwa z nich ulokowane są w woj. śląskim.
Jak czytamy w portalu, o nowych planach Centralnego Portu Komunikacyjnego, mówił w ubiegłym tygodniu jej prezes, Mikołaj Wild. Na jednej z konferencji branżowych przedstawił on plany budowy 10 terminali przeładunkowych. Na dołączonej grafice widać dwie lokalizacje w woj. śląskim: Katowice North 7 na północny wschód od Katowic oraz PG Czechy East 5, tuż przy granicy z Republiką Czeską.
– Uważamy, że planowanie lokalizacji terminali intermodalnych wzdłuż infrastruktury kolejowej CPK jest kluczowe dla dalszego rozwoju rynków intermodalnych i osiągania celów klimatycznych – mówił Mikołaj Wild podczas Rail Freight Summit, cytowany przez 300gospodarka.pl.
Planowane rozmieszczenie terminali - CPK/300gospodarka.pl
Portal informuje, że byłyby to terminale przeładunkowe obsługujące ITU, czyli kontenery i naczepy wykorzystywane w transporcie kombinowanym. „Umożliwi to przyjmowanie pociągów o długości do 750 metrów. Obiekty mają być otwarte i funkcjonować w warunkach zintegrowanej sieci kolejowej.” czytamy.
– Terminale CPK powinny działać jako zintegrowana sieć. Prywatni operatorzy terminali będą zobowiązani do zapewnienia spójnej i wysokiej jakości usług – komentował Mikołaj Wild w 300gospodarka.pl.
Według szefa CPK „zapewnią doskonałe połączenia zarówno z siecią kolejową, jak i drogową, zapewniając płynny i wydajny transport jednostek intermodalnych – kontenerów i naczep”.
Z informacji portalu wynika, że spółka zakłada obsługiwanie terminali przez prywatne firmy. CPK przypadłaby rola nadzorcza skupiona na utrzymaniu „jednolitego standardu świadczonych przez nie usług.”
Ogłoszone przez prezesa CPK plany wywołały dość pozytywne zdziwienie w branży. Do tej pory CPK kojarzyło się przecież z lotniskiem oraz siecią kolei pasażerskich dużych prędkości. Jeden i drugi komponent budzą kontrowersje i sprzeciwy. Tymczasem transport towarowy może być odebrany jako dobry pomysł.
– Co do zasady to dobrze, że powstają plany dot. terminali przeładunkowych, gdyż w wielu miejscach kraju takiej infrastruktury po prostu brakuje – mówi w rozmowie z 300Gospodarką Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK).
Nie ukrywa jednak, że jako przedstawiciel branży jest zaskoczony decyzją CPK. Podkreśla, że branża musi poznać więcej szczegółów tej inwestycji. I to właśnie branża powinna ocenić, czy infrastruktura terminalowa jest właściwie rozmieszczona. Więcej o towarowych planach CPK przeczytacie tutaj.
Czytaj kolejne strony:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
1958Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
1329Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
865Woda z kopalni popłynie do śląskich kranów. PGG podpisała list intencyjny
764O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
566Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0Katowice chcą przejąć i wyremontować Plac OMP. "PKP tylko obiecują"
+2 / -0Katowice: Muzeum Śląskie zasili energia geotermalna z wód kopalnianych
+2 / -0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
+1 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+2 / -1Katowice chcą przejąć i wyremontować Plac OMP. "PKP tylko obiecują"
0Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
0Prawdopodobnie najpiękniejsza przychodnia w Polsce - powstała na terenie dawnej kopalni w Katowicach
0Kolejna darowizna SRK dla pogórniczej gminy. 66 działek wartych ponad 6 mln zł
0Miliardy na bezpieczeństwo w JSW. W 2024 ponad 50 milionów więcej niż rok wcześniej
0