Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na prace przygotowawcze do budowy nowej linii kolejowej między Katowicami i czeską Ostrawą. Dzięki niej pociągi dojadą m.in. do 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju. Trasa jest częścią wspólnej inwestycji kolejowej krajów Grupy Wyszehradzkiej między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.
– Jesteśmy w stałym kontakcie z przedsiębiorstwem Správa železnic, czyli zarządcą infrastruktury kolejowej w Czechach. Mamy wspólne założenia planistyczne i projektowe. Razem z naszymi czeskimi partnerami wyznaczyliśmy potencjalne lokalizacje dla przejścia KDP przez granicę i preferowany przebieg odcinków granicznych – mówi Mikołaj Wild.
Obaj inwestorzy ustalili, że polskie opracowanie obejmie też częściowo odcinek czeski. Żeby przyspieszyć przygotowania, zlecane przez CPK analizy będą dotyczyły też odcinka do Ostrawy. Zostaną one wykonane wspólnie z Czechami i zostaną im udostępnione. Na podobnej zasadzie CPK otrzyma dane przedprojektowe od czeskiego zarządcy infrastruktury. Na terenie Polski trasa jest elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T. Biegnie on z Warszawy – przez modernizowaną Centralną Magistralę Kolejową (CMK) i Katowice – do przygranicznej Ostrawy. Linia wpisuje się we wspólną inwestycję krajów Grupy Wyszehradzkiej, których celem jest podniesienie standardu podróży i skrócenie czasów przejazdu między Warszawą, Brnem (z łącznikiem do Pragi), Bratysławą i Budapesztem.
W województwie śląskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. 40 min, a z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
Przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla odcinka w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli pierwszego fragmentu nowej trasy kolejowej Katowice-Ostrawa, odbywa się przy wykorzystaniu dofinansowania w wysokości ponad 7 mln zł, jakie w 2019 r. spółka CPK otrzymała z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).
Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
1704"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
749Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
546Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
531Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
525Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
+1 / -0"Książkowy przykład transformacji Śląska". Ponad 96 mln złotych dla tyskiego hubu
+1 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
0Kolonia Zgorzelec uratowana. Bytom zakończył ogromną inwestycję rewitalizacyjną
0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
0GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca
0Kup sobie rollercoaster! Nietypowa licytacja urzędu skarbowego w woj. śląskim
0