Inwestycje i nieruchomości

CPK o wykupie gruntów pod tory. Gdzie, jak, kiedy, za ile? Specjalnie dla Śląskiego Biznesu

Największa obecnie inwestycja w Polsce - budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego - niezmiennie wzbudza kontrowersje. Wiadomo już, że rządowy projekt ma spore opóźnienie, a niedawno spółka wznowiła zawieszone konsultacje z mieszkańcami terenów, przez które mają prowadzić linie kolejowe. Rozmowy mają dotyczyć ostatecznego przebiegu tras. Tymczasem wielu osobom sen z powiek spędza kwestia wykupu nieruchomości pod realizację inwestycji. Śląski Biznes sprawdził, jaki jest aktualny status pozyskiwania ziem.

Reklama

Przypomnijmy: w 2017 r. rząd podjął decyzję o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

1600 km nowych linii kolejowych, trasy z pociągami jeżdżącymi 250 km/h i kilkadziesiąt miast w zasięgu szybkiej kolei – tak z perspektywy torów ma wyglądać CPK. Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią i Warszawą - na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki.

Jestem przekonany, że Centralny Port Komunikacyjny będzie kołem zamachowym rozwoju gospodarczego całej polskiej gospodarki. CPK to serce Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, w ciągu najbliższych lat priorytet polskiego rządu - mówił premier Mateusz Morawiecki podczas II Kongresu Rozwoju Kolei w 2020 roku.

Budowa CPK opóźniona, 2027 to nierealny termin

W połowie stycznia informowaliśmy o tym, że Najwyższa Izba Kontroli skontrolowała aktualny stan budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Okazało się, że największa obecnie rządowa inwestycja w Polsce już na starcie ma opóźnienie. <<NIK miażdży CPK: budowa opóźniona, 2027 to nierealny termin>>

NIK wskazuje, że przy tym tempie prac zakończenie budowy lotniska do końca 2027 roku może się nie udać. Wciąż nie wiadomo również, ile dokładnie będzie kosztować CPK, ani skąd będą pochodzić pieniądze na ten projekt - pisaliśmy wówczas.

CPK skonfrontuje się z mieszkańcami 

Kolejną kontrowersyjną kwestią związaną z tym ogromnym kolejowym przedsięwzięciem, jest przebieg trasy. Tuż przed świętami, w grudniu 2021 roku, CPK przedstawił dokładne mapy, celem zapoznania się i konsultacji z mieszkańcami, także samorządowcami. 

Ponieważ w większości przypadków przebieg trasy wywołuje ostry sprzeciw, mieszkańcy wielu miejscowości liczyli na stacjonarne konsultacje z koordynatorami rozmów, czyli spółką Egis Poland. 

Bezpośrednie rozmowy z mieszkańcami mias i gmin, na terenie których ma się znaleźć odcinek kolei dużych prędkości z Katowic do granicy państwa z Czechami miały się odbyć w lutym 2022 roku. Spotkania zostały jednak odwołane, oficjalnie z powodu pandemii i obawy o to, że skupiska ludzkie mogą stać się kolejnymi ogniskami zakażeń koronawirusem. <<CPK: konsultacje z mieszkańcami odwołane. Czy spółka boi się konfrontacji?>>

CPK: mieszkańcy boją się wywłaszczeń

Pod koniec marca spółka Egis poinformowała, że wznawia spotkania konsultacyjne z mieszkańcami w temacie przebiegu linii CPK Katowice – granica państwa – Ostrawa. Szczegółowy harmonogram konsultacji można znaleźć tu. Ale kwestia przebiegu trasy to nie jedyny problem, jaki spędza sen z powiek wielu osób. Ten aspekt wiąże się bowiem bezpośrednio z pozyskaniem przez spółkę nieruchomości na terenach, przez które mają przebiegać linie kolejowe. 

Czy wykupy gruntów pod budowę torów w ramach CPK już ruszyły? Ile ich jest i gdzie są położone? - na te i inne pytania odpowiada Śląskiemu Biznesowi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Czy wykupy gruntów pod tory już ruszyły (jeśli nie - kiedy ruszą)?

- W ramach Programu Kolejowego CPK planujemy wybudować ok. 2000 km nowych linii kolejowych, które – tak wynika z harmonogramów – mają powstać do końca 2034 r. Program składa się z 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych CPK prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych. Obecnie dla ponad 1300 km z nich trwają już prace przygotowawcze (przygotowywane są studia wykonalności – tzw. STEŚ). Ramowy harmonogram prac znajduje się na stronie internetowej i pokazuje poszczególne prace w ujęciu rocznym.

Od grudnia 2020 r. trwa Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), czyli pozyskiwania ziemi pod Port Solidarność. Obejmuje on nieruchomości z obszaru ok. 78 km kw. położonego na zachód od Warszawy, leżące między miastami: Żyrardów, Grodzisk Mazowiecki i Sochaczew. Teren ten ograniczają: od południa autostrada A2, od zachodu droga krajowa nr 50, od północy wieś Szymanów i rzeka Pisia, a od wschodu – rzeka Pisia Tuczna i miejscowość Baranów. Szczegółowa mapa PDN znajduje się na stronie https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/program-dobrowolnych-nabyc PDN dotyczy obszaru przyszłego lotniska i linii kolejowych w ramach węzła CPK, ale nie tzw. szprych znajdujących się w różnych regionach Polski. Grunty pod inwestycje kolejowe nabywane będą w drodze wywłaszczeń za godziwym odszkodowaniem, tak jak to wygląda w przypadku budowy autostrad czy inwestycji w linie energetyczne - mówi rzecznik.

Co wiadomo już o terenach przeznaczonych pod wykupy. Ile ich jest, gdzie się znajdują, jaka jest cena (przedział cenowy) wykupu?

- Spółka Centralny Port Komunikacyjny działa m.in. w oparciu o Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej, czyli dokument rządowy, który został przyjęty uchwałą Rady Ministrów 7 listopada 2017 roku. oraz w oparciu o Program inwestycyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego. Etap I. 2020-2023 – przyjęty uchwałą Rady Ministrów 28 października 2020 r.

Obecnie PDN jest prowadzony na obszarze inwestycji lotniskowej i znajdującego się w jej sąsiedztwie węzła kolejowego. Obejmuje on nieruchomości z obszaru 78 km kw. położonego na zachód od Warszawy. Dla przypomnienia: znajduje się on między miastami Żyrardów, Grodzisk Mazowiecki i Sochaczew. Teren ten ograniczają: od południa autostrada A2,od zachodu droga krajowa nr 50, od północy wieś Szymanów i rzeka Pisia, a od wschodu – rzeka Pisia Tuczna i miejscowość Baranów.

W ramach PDN każda nieruchomość wyceniana jest indywidualnie przez niezależnego rzeczoznawcę. Po zgłoszeniu zainteresowanego właściciela do PDN spółka zleca wykonanie operatu szacunkowego, czyli opinii o wartości nieruchomości. Wycena jest przygotowywana na podstawie informacji zawartych w określonych dokumentach, m.in.: w księdze wieczystej, rejestrze nieruchomości, dokumentacji technicznej czy planie zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań. Oprócz tego niezbędne są oględziny nieruchomości, podczas których rzeczoznawca ocenia m.in. stan zagospodarowania, stan techniczny, ale również dostęp do dróg czy mediów i otoczenie działki - mówi rzecznik.

Dodaje, że umożliwienie jak najdokładniejszego sprawdzenia nieruchomości przez rzeczoznawcę jest w efekcie gwarancją rzetelnej i dokładnej opinii. Co ważne, każda nieruchomość jest traktowana indywidualnie, ponieważ każda ma swój specyficzny charakter (ze względu na wielkość, położenie i wykorzystanie).

Jak przebiega proces nabywania terenów? Jakie są warunki, propozycje oferowane przez CPK. Pytanie zadajemy w kontekście m.in. o Programu Dobrowolnych Nabyć, o którym informuje spółka

- Na terenie inwestycji kolejowych – poza obszarem PDN – nie są prowadzone wykupy gruntów. Nie wiadomo, kiedy wykupy ruszą, ponieważ rzw. szprychy są wciąż w fazie wariantowości, więc nie wiadomo dokładnie, na jakich terenach się znajdą - mówi rzecznik.

Wyjaśnia, że każdemu procesowi – w ramach PDN - towarzyszą następujące zasady: dobrowolność po obu stronach transakcji i transparentność procedury – oczywiście, przy zagwarantowaniu sprzedającym poufności dotyczącej konkretnych procesów negocjacyjnych. Wartość każdej nieruchomości będzie określana przez niezależnych rzeczoznawców w oparciu o operaty szacunkowe.

Na pytanie, czy PDN jest przewidziany pod inwestycje kolejowe rzecznik odpowiada:

- Jak wynika z przepisów, aktualnie obowiązującą procedurą pozyskiwania gruntów pod inwestycje kolejowe poza obszarem PDN, to tryb wywłaszczeń za odszkodowaniem realizowany na podstawie decyzji lokalizacyjnej. Proces uzyskania decyzji lokalizacyjnej i określenia wysokości odszkodowania ujęty jest w Ustawie z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym; Ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami i Ustawie z 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Ponadto obecnie prowadzone są prace nad nowelizacją ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Czy mieszkańcy są chętni do sprzedawania terenów? Jak dużo jest odmów? 

- Na razie ocenić możemy trwający proces wykupu na terenie przyszłego portu lotniczego – Program Dobrowolnych Nabyć. Przebiega on w sposób planowy. Trwa wycena i nabywanie nieruchomości zgłoszonych do Programu, a w przypadku uzgodnienia ceny zawierane są transakcje nabycia - mówi rzecznik CPK.

Dodaje, że dotychczas wpłynęły zgłoszenia od prawie 300 właścicieli z obszaru objętego wykupem. Rzeczoznawcy przygotowują dla tych nieruchomości operaty szacunkowe, a przedstawiciele spółki CPK na tej podstawie składają propozycja nabycia.

- Zainteresowanie Programem zwiększyło się od ogłoszenia nowych udogodnień dla mieszkańców, którzy są lub będą uczestnikami PDN, np. organizacji i sfinansowania przez spółkę CPK przeprowadzki i przewiezienia majątku we wskazane miejsce, pokrycie kosztów obsługi prawnej (np. usług notarialnych, ustalenia stanu prawnego nieruchomości) oraz możliwość korzystania z nieruchomości także po zawarciu umowy sprzedaży (do czasu rozpoczęcia prac budowlanych) - mówi.

Oceń publikację: + 1 + 13 - 1 - 28

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (10):
  • ~Łukasz Andrzej Cesarski 2022-04-28
    14:36:37

    0 0

    firemka egis zla robota PO CZYJE CHCIWE PIENIAZKI GDZIE CZLOWIEK i JEGO DOM NIERUCHOMOSC JA SIE PYTAM /!! partyjni platformioki kolejarscy zwijacze jastrzebie czarny punkt dworzec kolejowy i tory bez jezdzenia i widmo czyli nic ZERO DZIALANIA ANTYKOLEJOWE DZIALANIA !! pisowcy tez partyjni beznegocjacji kolej minus NIE UWZGLEDNIANE DYSKUSJE DIALOGU LUDZI-MIESZKANCÓW KOLEJ PLUS TYLKO MODERNIZACJE DWORCÓW TO MI SIE PODOBA i DLATEGO JESTEM WSTRZASNIETY REALIZAJA PROGRAMU RZADY MORAWIECKIEGO BO RZADY TUSKA i KOPACZ TO BEZNADZIEJA TOTALNA BYLA i JEST !! powinno byc mieszkancy sami decydowac gdzie powinno przebiegac tory kolejowe i szybka kolej plus niestety nic tylko bez dialogu pasazerskiego TO MNIE BOLI BO JA UWIELBIAM POCIAGI i TORY NOWIUTKIE 2 TOROWE POWINY BY W POCIAGACH ELLF ELF 2 W SRODKU POWINNY BYC BILETOMAT NA GOTOWKE i KARTY BANKOMATOWE PRZELEWY WOLNY WYBOR !! DLACZEGO TO TAKIE PARTACZENIE DIALOG PASAERTSKI WYSŁUCHANIE MIESZKANCOW REGIONU GORNOSLASKIEGO JA WIELKI SYMPATYKO KOLEJI PASAERSKIEJ EKOLOGICZNY TRANSPORT CZLOWIEKA DZIECI MLODZIEZ STUDENTOW STARSZYCH RENCISTOW i EMERYTÓW (DLACZEGO TYLKO KURSY W PIATEK SOBOTE i NIEDZIELE RYBNIK -GLIWICE TYLKO GDZIE DNI ROBOCZEPON-PIATEK? !! CO 2 GODZINY KURSOWANIA TYLKO WIECZORNY KURS DO GLIWIC PO 20 GODZINIE SLABO MIZERNY A RESZTA TYLKO ARTERIA GLOWNA KATOWIC DO GLIWIC TO JEST GLUPOTA KURSOW WOJEWODZTWA CHELSTOWSKI DLACZEGO ? !!! TO SAMO RYBNIK PRZESIADKA W NEDZY DO KUZNI RACIBORSKIEJ NIE MA UZGODNIEN W KATOWICACH URZAD WOJEWODY NIC NIE ROBI NIE CHCIEC TYLKO GLIWICE ZABRZE CHORZOW SOSNOWIEC DLACZEGO TAM PIEKNE KURSY A SA TRAMWAJ TROLEBUSY BUSY CO 15 -30 MINUT A RYBNIK TRZEBA KOMBINOWAC !! 38 LATEK BEZPARTYJNY PRAWDZIWY RYBNIK FLORIANSKA WIELKI SYMPATYK KOLEJNICTWA DLA PLUSOW NIE DLA MINUSOW ANTYKOLEJI DLA PASAZERAPOWINNO BYC PRIORYTET !!

  • ~Łukasz Andrzej Cesarski 2022-04-28
    14:37:49

    0 0

    TO MNIE BOLI BO JA UWIELBIAM POCIAGI i TORY NOWIUTKIE 2 TOROWE POWINY BY W POCIAGACH ELLF ELF 2 W SRODKU POWINNY BYC BILETOMAT NA GOTOWKE i KARTY BANKOMATOWE PRZELEWY WOLNY WYBOR !! DLACZEGO TO TAKIE PARTACZENIE DIALOG PASAERTSKI WYSŁUCHANIE MIESZKANCOW REGIONU GORNOSLASKIEGO

  • ~Łukasz Andrzej Cesarski 2022-04-28
    14:38:54

    0 0

    partyjni platformioki kolejarscy zwijacze jastrzebie czarny punkt dworzec kolejowy i tory bez jezdzenia i widmo czyli nic ZERO DZIALANIA ANTYKOLEJOWE DZIALANIA !!

  • ~Łukasz Andrzej Cesarski 2022-04-28
    14:42:12

    0 0

    pisowcy tez partyjni beznegocjacji kolej minus NIE UWZGLEDNIANE DYSKUSJE DIALOGU LUDZI-MIESZKANCÓW KOLEJ PLUS TYLKO MODERNIZACJE DWORCÓW TO MI SIE PODOBA i DLATEGO JESTEM WSTRZASNIETY i ZMIESZANY ZE KURSY DO DUPY Z MNIEJSZYMI MIEJSCOWOSCIAMI JAK JEST RYBNIK DO GLIWICE PRZEZ PRZESIADKE KATOWICE GLOWNA TYLKO W DNI PONIEDZIALKI WTOREK SRODA CZWARTE i PIATEK PIATKI SOBOTY i NIEDZIE WIECZORNY KURS MIZERNA REALIZACJA PROGRAMU RZADU MORAWIECKIEGO DLACZEGO TAK ROBICIE ?!

  • ~Łukasz Andrzej Cesarski 2022-04-28
    14:43:11

    0 0

    RZADY TUSKA i KOPACZ TO BEZNADZIEJA TOTALNA BYLA i JEST !!

  • ~Łukasz Andrzej Cesarski 2022-04-28
    14:44:22

    0 0

    powinno byc mieszkancy sami decydowac gdzie powinno przebiegac tory kolejowe i szybka kolej plus niestety nic tylko bez dialogu pasazerskiego TO MNIE BOLI BO JA UWIELBIAM POCIAGI i TORY NOWIUTKIE 2 TOROWE POWINY BY W POCIAGACH ELLF ELF 2 W SRODKU POWINNY BYC BILETOMAT NA GOTOWKE i KARTY BANKOMATOWE PRZELEWY WOLNY WYBOR !!

  • ~Łukasz Andrzej Cesarski 2022-04-28
    14:46:41

    0 0

    DLACZEGO TO TAKIE PARTACZENIE DIALOGU PASAZERSKIE WYSŁUCHANIE MIESZKANCOW REGIONU GORNOSLASKIEGO JA WIELKI SYMPATYKO KOLEJI PASAERSKIEJ EKOLOGICZNY TRANSPORT CZLOWIEKA DZIECI MLODZIEZ STUDENTOW STARSZYCH RENCISTOW i EMERYTÓW RYBNIIK-GLIWICE TYCHY BIELSKO BIALA ZYWIEC RACIBORZ KUZNIA RACIOBORSKA POLACZONA Z LINIA BUSOWA DANEJ MIEJSCOWOSCI !!

  • ~Łukasz Andrzej Cesarski 2022-04-28
    14:47:18

    0 0

    (DLACZEGO TYLKO KURSY W PIATEK SOBOTE i NIEDZIELE RYBNIK -GLIWICE TYLKO GDZIE DNI ROBOCZEPON-PIATEK? !! CO 2 GODZINY KURSOWANIA TYLKO WIECZORNY KURS DO GLIWIC PO 20 GODZINIE SLABO MIZERNY A RESZTA TYLKO ARTERIA GLOWNA KATOWIC DO GLIWIC TO JEST GLUPOTA KURSOW WOJEWODZTWA CHELSTOWSKI DLACZEGO ? !!!

  • ~Łukasz Andrzej Cesarski 2022-04-28
    14:54:12

    0 0

    TO SAMO RYBNIK PRZESIADKA W NEDZY DO KUZNI RACIBORSKIEJ NIE MA UZGODNIEN W KATOWICACH URZAD WOJEWODY NIC NIE ROBI NIE CHCIEC TYLKO GLIWICE ZABRZE CHORZOW SOSNOWIEC DLACZEGO TAM PIEKNE KURSY A SA TRAMWAJ TROLEBUSY BUSY CO 15 -30 MINUT A RYBNIK TRZEBA KOMBINOWAC !! JA SIE PYTAM GDZIE DEBATY Z WSZYSTKIMI PASAZERAMI i MIESZKANCAMI O WSZYSTKICH PROBLEMACH KOMUNIKACJI PASAZERSKIEJ KOLEJ +BUSY _TRAMWAJ TO MI BRAKUJE 38LATEK ZWLENNIK DIALOGU -DEBATY =POCZUCIE NOWYCH ROZWIAZAN CZLOWIEK -KOMUNIKACJA DOSTANIA SIE WSZEDZIE TYLKO KATOWICE MOZNA WSZEDZIE DLACZEGO TYLKO STOLICJA AGLOMERACJI GORNOSLASKIEJ MA BYC TYLKO PIEKNE KURSY POWIEM CO TO MA BYC TAKIE POWOLNE MOZOLNE ANTYKOLEJOWE DZIALAN ANTYPAZERSKIE GDZIE PASAZER NA 1MIEJSCU NA RAZIE TRZA KOMBINOWAC TO MNIE BOLI WKURZA OSTRO !!!!!38latej bezpartyjny sympartyk jezdzenia kolejowe -busowe !

  • ~Łukasz Andrzej Cesarski 2022-04-28
    14:55:38

    0 0

    WIELKI SYMPATYK KOLEJNICTWA DLA PLUSOW NIE DLA MINUSOW ANTYKOLEJI DLA PASAZERAPOWINNO BYC PRIORYTET !!

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 1735

Prezentacje firm