Apelujemy o rzetelne konsultacje społeczne dotyczące Centralnego Porku Komunikacyjnego – z takim apelem do ministrów aktywów państwowych i infrastruktury zwrócił się Śląski Związek Gmin i Powiatów. Zauważa, że to, co się obecnie dzieje, to nie są konsultacje, a CPK w obecnym kształcie doprowadzi do kataklizmu urbanistycznego, wielu wyburzeń i wysiedleń tysięcy ludzi.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli megalotniska w Baranowie pod Warszawą i około 1600 km linii kolejowych w kraju, weszła w fazę konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji. W studium znajdują się m.in. proponowane korytarze linii kolejowych. W założeniu każdy zainteresowany tematem może do 10 marca zgłosić swoje uwagi do studium.
CPK: wymiana maili to nie konsultacje
Tylko, że według Śląskiego Związku Gmin i Powiatów, największej regionalnej organizacji samorządowej, skupiającej 140 samorządów z woj. śląskiego, takie konsultacje to nie konsultacje.
- Czujemy się bezsilni, bo konsultacje w tej sprawie prowadzone są on-line albo korespondencyjnie. Budzi to niepokój wśród mieszkańców, przedsiębiorców i samych samorządowców – tłumaczy Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.
- Apelujemy o przeprowadzenie rzetelnego procesu konsultacji ze wszystkimi interesariuszami. Postulujemy też o przeanalizowanie przebiegu nowych korytarzy drogowych i kolejowych, tak aby uniknąć kataklizmu urbanistycznego i planistycznego w różnych miejscach Polski – dodaje samorządowiec.
Prezydent Dąbrowy Górniczej wyjaśnia, że propozycje zawarte w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego mogą doprowadzić do przecięcia wielu szlaków komunikacyjnych i osiedli. Podkreśla też, że ten problem dotyczy wielu gmin w Polsce. Ostro przeciwko proponowanym liniom kolejowym protestują m.in. w Mikołowie czy Czerwionce-Leszczynach.
- Nie występujemy przeciw samej inwestycji. Uważamy, że tworzenie nowej infrastruktury w postaci portów lotniczych czy tras kolejowych jest potrzebne. Chcemy po prostu usiąść do rozmów i prowadzić je zgodnie z przyjętymi standardami. Nie możemy godzić się na podejmowanie tak ważnych decyzji zza biurka – podsumowuje Marcin Bazylak, który zaproponował podjęcie przez zarząd ŚZGiP stanowiska w tej sprawie.
Samorządowcy podjęli je na posiedzeniu 28 lutego 2020 r. w Dąbrowie Górniczej. W stanowisku czytamy m.in.:
„Uważamy również, że realizacja tak znaczących projektów infrastrukturalnych powinna być poprzedzona rzetelnymi konsultacjami nie tylko ze stroną samorządową, ale przede wszystkim z mieszkańcami i przedsiębiorcami. Trudno zaakceptować fakt, że spółka Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. odpowiedzialna za realizację tak skomplikowanego projektu, na konsultacje społeczne przewiduje tylko kilka tygodni i nie przewiduje spotkań informacyjno-konsultacyjnych w terenie.”
Przeciwko zaproponowanym wariantom tras protestują mieszkańcy województwa śląskiego, gdzie nowe linie szybkiej kolei miałyby przebiegać m.in. przez centra miast oraz tereny mieszkalne. Ich realizacja w takim kształcie wiązałaby się z koniecznością wywłaszczeń tysięcy mieszkańców, wyburzeń domów oraz kataklizmem urbanistycznym i planistycznym. Wiązałoby się to również z przerwaniem dotychczasowej sieci dróg nie tylko lokalnych, ale i wojewódzkich oraz krajowych.
„Jako samorządowcy, którzy biorą pełną odpowiedzialność za reprezentowane gminy, wnioskujemy o takie zaplanowanie nowych korytarzy drogowych i kolejowych, aby w jak najmniejszym stopniu ingerowały w ścisłą zabudowę mieszkaniową, istniejącą infrastrukturę techniczną, miejsca użyteczności publicznej i centra miejscowości, a także tereny posiadające cenne walory przyrodnicze.”
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Oto najwyższy drapacz chmur na Górnym Śląsku! Topowa inwestycja w Katowicach
4043Autostrada A1. GDDKiA dokończy obwodnicę Częstochowy. Nowy wykonawca wyłoniony
3242Autostrada A1 w Śląskiem: koniec z ograniczeniem prędkości, budowa dobiega końca
1500Katowice. Przebudowa węzła Giszowiec zakończona. Premier Morawiecki przecina wstęgę
808Lider branży automotive stawia na Zagłębie. Grupa Inter Cars SA już po raz drugi parkuje w Sosnowcu
624Oto najwyższy drapacz chmur na Górnym Śląsku! Topowa inwestycja w Katowicach
+19 / -4W Katowicach nabierzesz wiatru w żagle. Otwarcie nowej stanicy to wstęp do rewitalizacji Doliny 5 Stawów
+6 / -1Autostrada A1. GDDKiA dokończy obwodnicę Częstochowy. Nowy wykonawca wyłoniony
+7 / -3Nieruchomości – inflacja im niestraszna
+3 / -0Idziemy obok rynku – Zbigniew Juroszek, prezes Atala, jeden z najbogatszych Polaków. Wywiad
+6 / -4Oto najwyższy drapacz chmur na Górnym Śląsku! Topowa inwestycja w Katowicach
1Idziemy obok rynku – Zbigniew Juroszek, prezes Atala, jeden z najbogatszych Polaków. Wywiad
0Lider branży automotive stawia na Zagłębie. Grupa Inter Cars SA już po raz drugi parkuje w Sosnowcu
0Nieruchomości – inflacja im niestraszna
0PKP PLK buduje nowy przystanek Pawłowice Studzionka. Na linii Żory-Chybie
0