Nie udało nam się dojść do porozumienia z miastem, zostaliśmy zmuszeni do odstąpienia od umowy - poinformowała w środę 13 kwietnia firma Nowak-Mosty, wchodząca w skład konsorcjum, które przebudowywało DK91 w Częstochowie. Co dalej z dużą inwestycją? Jak na zerwanie kontraktu zareagowało miasto? Odpowiedź jest zaskakująca.
Trwa demontaż starej estakady na Rakowie, który jest elementem kompleksowej przebudowy odcinka dawnej trasy DK-1 w Częstochowie. W ramach inwestycji powstaną m.in. nowe bezkolizyjne skrzyżowania - pisaliśmy w sierpniu 2021 roku. <<Rewolucja drogowa w Częstochowie. Stara DK 1 będzie nowoczesną arterią>>
Inwestycja, która miała być wręcz rewolucją komunikacyjną pod Jasną Górą, stanęła wczoraj pod dużym znakiem zapytania. Dlaczego?
Niestety nie uda się nam ukończyć estakady z winy zamawiającego - poinformowała wczoraj na swoim facebookowym profilu firma Nowak-Mosty, wchodząca w skład konsorcjum, które przebudowywało DK91 w Częstochowie.
Z relacji firmy wynika, że wykonawcy nie udało się dojść do porozumienia z miastem Częstochowa.
W związku z tym Konsorcjum Wykonawcze, którego jesteśmy partnerem, zostało zmuszone odstąpić od umowy. Jednocześnie zapewniamy, że na pozostałych naszych kontraktach w Polsce, pomimo równie niesprzyjającej sytuacji ekonomicznej, w dalszym ciągu realizujemy nasze budowy. Przebudowę DK91 realizowaliśmy w Konsorcjum z Drog-Bud i Firesta – Fiser Grupa - czytamy.
Jak do sytuacji odnosi się Miasto Częstochowa? Zaledwie dwie godziny po oświadczeniu firmy Nowak-Mosty ukazał się kolejny post na Facebooku, dotyczący przebudowy estakady. Tym razem komunikat wydało samo miasto. Z treści wynika, że to nie wykonawca, a zlecający zerwał kontrakt.
Informujemy, że Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie jako inwestor zadania z początkiem kwietnia złożył wykonawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy na wykonanie prac budowlanych przebudowy al. Wojska Polskiego (DK-91) - czytamy.
W dalszej części tekstu włodarze motywują swoją decyzję.
Krok ten był konieczny ze względu na interes miasta i jego mieszkańców. Wykonawca bowiem nie rokował już szans na wykonanie tego strategicznego zadania drogowego w przewidzianym terminie, co jest priorytetem dla komunikacyjnego rozwoju całego regionu. Stopień zaawansowania realizowanych prac był niedostateczny, a ich postęp niewystarczający, co stawiało w wątpliwość powodzenie całego przedsięwzięcia. Taka perspektywa niosła ze sobą poważne konsekwencje społeczne i finansowe, na które MZD nie mógł pozwolić. Stąd taka decyzja - dowiadujemy się.
Co dalej z rozpoczętą przebudową? Czy miasto dokończy inwestycję?
Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie jest gotów kontynuować inwestycję z nowym wykonawcą, któremu zostanie zlecone dokończenie prac z zachowaniem przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Zapewniamy jednocześnie, że nowy Wykonawca będzie kontynuował prace w takim samym wymiarze, jak przewiduje to zatwierdzony projekt budowlany - informuje Miasto Częstochowa.
Zdaniem władz Częstochowy nie ma więc jakichkolwiek przeciwwskazań, by z zachowaniem pierwotnego zakresu mieszkańcy zyskali w pełni satysfakcjonującą infrastrukturę w postaci nowej al. Wojska Polskiego.
Służby MZD dopełnią wszelkich starań by w drugiej połowie 2023 roku realizacja ta zakończyła się powodzeniem - czytamy.
--
Przypomnijmy: nowa estakada na Rakowie, która powstaje w miejsce obiektu otwieranego jeszcze przez Edwarda Gierka, ma ograniczyć emisję hałasu, odmienić przestrzeń publiczną (obiekt będzie iluminowany) oraz oczywiście służyć sprawnemu przejazdowi przez miasto.
Ogółem w ramach przebudowy zaplanowane są w sumie trzy estakady: jedna w miejsce demontowanej na Rakowie oraz dwa zupełnie nowe obiekty na skrzyżowaniach alei Wojska Polskiego z ulicami: Krakowską i Legionów, które staną się w ten sposób bezkolizyjne. Poza tym w czasie inwestycji ma powstać m.in. 6 nowych kładek dla pieszych, trzy ronda, a kompleksową modernizację przejść ma 5,5 km trasy z nową infrastrukturą dla kierowców, pieszych i rowerzystów.
Koszt kontraktu z dofinansowaniem z projektu unijnego to 179 mln zł.
Co sądzicie o sytuacji? Czy Częstochowa dokończy przebudowę "Gierkówki"?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
10932Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy
5509Milowy krok do budowy fabryki Izery. EMP wygrała przetarg na teren w Jaworznie
2132Nowa restauracja wyrosła na terenie zabrzańskiej SSE. Zakład zatrudnia 1000 osób
1652DK78. Powstanie kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia
107850 Krabów rocznie będzie wyjeżdżać z Gliwic. 850 mln zł na produkcję dla Bumaru-Łabędy
+49 / -6S1 Przybędza-Milówka. Ostatnia nawa drugiego tunelu w Beskidach przebita (foto)
+36 / -3Odlotowa inwestycja za 55 milionów. To hangary Politechniki na lotnisku w Gliwicach
+3 / -0Rekordowe 2,5 mld zł na modernizacje do 2024. Śląskie sumuje inwestycje drogowe
+3 / -0Nowa restauracja wyrosła na terenie zabrzańskiej SSE. Zakład zatrudnia 1000 osób
+2 / -0Przetarg odwołany, GZM nie kupi autobusów wodorowych. Metropolia się tłumaczy
1Po 14 latach wacają pociągi Bielsko-Biała - Skoczów. Umowa podpisana
0Milowy krok do budowy fabryki Izery. EMP wygrała przetarg na teren w Jaworznie
0Hybrydowa galeria z czterosalowym kinem. W samym sercu Jury Krakowsko-Częstochowskiej
0Wstęga przecięta. Grupa Hager otworzyła na Śląsku nową fabrykę za ponad 200 milionów
0