Inwestycje i nieruchomości

Częstochowa: co dalej z rewolucją drogową? Umowa na przebudowę "gierkówki" zerwana

2022-04-14, Autor: mz

Nie udało nam się dojść do porozumienia z miastem, zostaliśmy zmuszeni do odstąpienia od umowy - poinformowała w środę 13 kwietnia firma Nowak-Mosty, wchodząca w skład konsorcjum, które przebudowywało DK91 w Częstochowie. Co dalej z dużą inwestycją? Jak na zerwanie kontraktu zareagowało miasto? Odpowiedź jest zaskakująca.

Reklama

Trwa demontaż starej estakady na Rakowie, który jest elementem kompleksowej przebudowy odcinka dawnej trasy DK-1 w Częstochowie. W ramach inwestycji powstaną m.in. nowe bezkolizyjne skrzyżowania - pisaliśmy w sierpniu 2021 roku. <<Rewolucja drogowa w Częstochowie. Stara DK 1 będzie nowoczesną arterią>>

Inwestycja, która miała być wręcz rewolucją komunikacyjną pod Jasną Górą, stanęła wczoraj pod dużym znakiem zapytania. Dlaczego?

Nowak-Mosty: nie udało nam się dojść do porozumienia miastem

Niestety nie uda się nam ukończyć estakady z winy zamawiającego - poinformowała wczoraj na swoim facebookowym profilu firma Nowak-Mosty, wchodząca w skład konsorcjum, które przebudowywało DK91 w Częstochowie.

Z relacji firmy wynika, że wykonawcy nie udało się dojść do porozumienia z miastem Częstochowa.

W związku z tym Konsorcjum Wykonawcze, którego jesteśmy partnerem, zostało zmuszone odstąpić od umowy. Jednocześnie zapewniamy, że na pozostałych naszych kontraktach w Polsce, pomimo równie niesprzyjającej sytuacji ekonomicznej, w dalszym ciągu realizujemy nasze budowy. Przebudowę DK91 realizowaliśmy w Konsorcjum z Drog-Bud i Firesta – Fiser Grupa - czytamy.

Umowa na przebudowę "Gierkówki" zerwana. Co na to miasto?

Jak do sytuacji odnosi się Miasto Częstochowa? Zaledwie dwie godziny po oświadczeniu firmy Nowak-Mosty ukazał się kolejny post na Facebooku, dotyczący przebudowy estakady. Tym razem komunikat wydało samo miasto. Z treści wynika, że to nie wykonawca, a zlecający zerwał kontrakt.

Informujemy, że Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie jako inwestor zadania z początkiem kwietnia złożył wykonawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy na wykonanie prac budowlanych przebudowy al. Wojska Polskiego (DK-91) - czytamy.

W dalszej części tekstu włodarze motywują swoją decyzję.

Krok ten był konieczny ze względu na interes miasta i jego mieszkańców. Wykonawca bowiem nie rokował już szans na wykonanie tego strategicznego zadania drogowego w przewidzianym terminie, co jest priorytetem dla komunikacyjnego rozwoju całego regionu. Stopień zaawansowania realizowanych prac był niedostateczny, a ich postęp niewystarczający, co stawiało w wątpliwość powodzenie całego przedsięwzięcia. Taka perspektywa niosła ze sobą poważne konsekwencje społeczne i finansowe, na które MZD nie mógł pozwolić. Stąd taka decyzja - dowiadujemy się.

Częstochowa: co dalej z przebudową "Gierkówki"?

Co dalej z rozpoczętą przebudową? Czy miasto dokończy inwestycję?

Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie jest gotów kontynuować inwestycję z nowym wykonawcą, któremu zostanie zlecone dokończenie prac z zachowaniem przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Zapewniamy jednocześnie, że nowy Wykonawca będzie kontynuował prace w takim samym wymiarze, jak przewiduje to zatwierdzony projekt budowlany - informuje Miasto Częstochowa.

Zdaniem władz Częstochowy nie ma więc jakichkolwiek przeciwwskazań, by z zachowaniem pierwotnego zakresu mieszkańcy zyskali w pełni satysfakcjonującą infrastrukturę w postaci nowej al. Wojska Polskiego.

Służby MZD dopełnią wszelkich starań by w drugiej połowie 2023 roku realizacja ta zakończyła się powodzeniem - czytamy.

--

Przypomnijmy: nowa estakada na Rakowie, która powstaje w miejsce obiektu otwieranego jeszcze przez Edwarda Gierka, ma ograniczyć emisję hałasu, odmienić przestrzeń publiczną (obiekt będzie iluminowany) oraz oczywiście służyć sprawnemu przejazdowi przez miasto.

Ogółem w ramach przebudowy zaplanowane są w sumie trzy estakady: jedna w miejsce demontowanej na Rakowie oraz dwa zupełnie nowe obiekty na skrzyżowaniach alei Wojska Polskiego z ulicami: Krakowską i Legionów, które staną się w ten sposób bezkolizyjne. Poza tym w czasie inwestycji ma powstać m.in. 6 nowych kładek dla pieszych, trzy ronda, a kompleksową modernizację przejść ma 5,5 km trasy z nową infrastrukturą dla kierowców, pieszych i rowerzystów.

Koszt kontraktu z dofinansowaniem z projektu unijnego to 179 mln zł.

Co sądzicie o sytuacji? Czy Częstochowa dokończy przebudowę "Gierkówki"?

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 11

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 240

Prezentacje firm