Mieszkańcy Czerwionki-Leszczyn (a zwłaszcza Palowic) mieli duże nadzieje, że wraz ze zmianą władzy rządzący w końcu zaczną ich słuchać, a budowa Kolei Dużych Prędkości nie przetnie ich gminy/sołectwa na pół. Teraz czują się rozżaleni i zepchnięci na margines. - Nikt z rządu z nami nie rozmawia i nie chce tego robić – słyszymy. Mają też za złe posłom z naszego regionu, że zamilkli w tej ważnej dla nich sprawie. - PiS był jaki był, ale przynajmniej istniał jakiś dialog – mówi bez ogródek Dominika Baranowicz, sołtyska Palowic. Interweniowaliśmy u polityków.
Do odpowiedzi wywołani zostali posłowie z naszego regionu – Gabriela Lenartowicz i Marek Krząkała. Posłankę zapytaliśmy, co zrobiła do tej pory w sprawie CPK i na rzecz dialogu z mieszkańcami? Jakie złożyła propozycje, by chronić interesy mieszkańców Palowic? Z jaką reakcją się one spotkały? Jakie w końcu ma plany w związku z tym tematem? Gdzie chce zadziałać, by protestujący mieszkańcy mogli odetchnąć z ulgą?
Pytania to nie wszystko, zawarliśmy wątek niezadowolenia mieszkańców, a także ich zarzuty w stronę posłanki. Otrzymaliśmy taką odpowiedź:
Pragnę podkreślić, że co do zaproponowanej przez PiS formuły CPK nie zmieniłam zdania, zwłaszcza co do potrzeby zagwarantowania konstytucyjnych praw obywatelom, gdy dochodzi do wywłaszczeń, natomiast moja bieżąca aktywność koncentruje się, i w poprzedniej, i obecnej kadencji na dwóch aspektach. Pierwszy dotyczy moich najważniejszych aktywności już po wyborach w sprawie linii Katowice-Ostrawa. Drugą kwestią jest sprawa przymusowych wywłaszczeń pod inwestycje celu publicznego i słuszne odszkodowania – czytamy.
Gabriela Lenartowicz odsyła nas do swojej strony internetowej, ale nie na tym polega komunikacja, skoro zadajemy posłance konkretne pytania, na które oczekujemy odpowiedzi w formie e-maila. Niemniej publikujemy odnośnik do wskazanej strony. Znajdziecie go TUTAJ.
Inaczej spraw wygląda z posłem Markiem Krząkałą. Pytamy się go o to, ile razy zabiegał u Macieja Laska o przyjazd na Śląsk, do Palowic? Z jakimi odpowiedziami się spotkał? Co jako parlamentarza zrobił na rzecz dialogu mieszkańcy-rząd-CPK? Byliśmy też ciekawi, jakie ma plany w związku z tym tematem?
W odpowiedzi na prośbę mieszkańców o spotkanie z ministrem Maciejem Laskiem od samego początku prosiłem go, aby przyjechał do naszego regionu. Ustaliliśmy wstępnie, że takie spotkanie odbędzie się po przeprowadzeniu audytu w spółce, a następnie po przedstawieniu przez premiera koncepcji i strategii dotyczących dalszych działań w sprawie CPK. Następnie ustaliliśmy, że dobrym terminem będzie okres po wakacjach. We wrześniu wystosowałem oficjalne zaproszenie, efektem którego minister zaprosił mnie na spotkanie do Ministerstwa Infrastruktury. W spotkaniu brał udział także Marszałek Województwa, bo problem dotyczy całego naszego województwa. Uzgodniono, że ciężar spotkań z mieszkańcami przejmie Marszałek – tak na pierwsze pytanie odpowiada Marek Krząkała.
Poseł KO podkreśla, że bardzo zależy mu na tym, aby mieszkańcy mogli bezpośrednio od ministra dowiedzieć się o planach związanych z linią kolejową nr 170.
W rozmowach indywidualnych przekazywałem informacje, które uzyskałem od ministra, a mianowicie, że koncepcja modernizacji linii od Katowic do Mikołowa zakłada połączenie dwóch projektów – CPK i Kolej+. Natomiast odcinek od Mikołowa do Ostrawy ma być realizowany po roku 2040. Takie informacje uzyskałem od ministra i za każdym razem prosiłem, aby osobiście przyjechał i rozwiał wszelkie wątpliwości mieszkańców, przedstawiając im te plany wprost – zaznacza.
Marek Krząkała wskazuje zatem – choć nie wprost – że jako poseł zabiegał o spotkania przedstawicieli rządu z mieszkańcami. Najwyraźniej ta pierwsza strona nie była jednak tym zainteresowana.
Będę dalej namawiał zarówno Pana Ministra, jak i Pana Marszałka o przyśpieszenie spotkania mieszkańcami, ponieważ mają prawo wiedzieć, jakie są plany, jak ma przebiegać linia, w jaki sposób będzie przeprowadzana procedura wykupu, bo tak jak mówiłem nieraz na protestach nie może to dziać się kosztem ludzi. Nie buduje się inwestycji na krzywdzie ludzkiej – podkreśla parlamentarzysta.
W momencie, kiedy kończyliśmy powyższy artykuł, ciekawą informacją podzielił się Piotr Flajszok.
Wywieranie presji ma sens! Pani Gabriela Lenartowicz w końcu zwołuje na 4 lutego posiedzenie Parlamentarny Zespół ds. Przeskalowanych Inwestycji (m.in. CPK) i Przymusowych Wywłaszczeń – informuje w mediach społecznościowych.
Rzecz jednak w tym, że podczas tego spotkania nie przewidziano wystąpień strony społecznej, na co wskazuje fanpage Nie Dla Projektów CPK w Całej Polsce:
Do tematu będziemy wracali.
Materiał oryginalny: https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,czuja-sie-pominieci-i-oszukani-przedwyborczymi-obietnicami-ws-cpk-pis-byl-jaki-byl-ale-przynajmniej-istnial-jakis-dialog,wia5-3266-61008.html
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
JSW: wypadek w kopalni Zofiówka. 34-letni górnik poparzony
2027JSW: tragiczny wypadek w JZR. Zginął 44-latek
1988"Dyrektor terroryzuje pracowników". Związkowcy mówią o skandalu w JSW, spółka zabiera głos
1610Rozmowy płacowe w PGG. Jakie kwoty i kiedy otrzymają pracownicy?
755Vox Patris - to największy dzwon świata. Powstał w Rydułtowach, i tu go możecie zobaczyć! [FOTO]
754"Dyrektor terroryzuje pracowników". Związkowcy mówią o skandalu w JSW, spółka zabiera głos
+4 / -0Prasa samorządowa do kosza? Ministerstwo planuje rewolucję
+3 / -0Miliarder ze Śląska: liczba biurokratycznych absurdów jest przytłaczająca
+2 / -0Największy dzwon świata powstał na Śląsku. Waży 55 ton i trafi do Brazylii
+2 / -0Dania gotowe ze Śląska podbijają Polskę. Znajdziesz je w każdym sklepie popularnej sieci
+1 / -0Transportowcy chcą zwrócić uwagę na problem w branży. Jutro protest w Gorzyczkach
0JSW: związkowcy z Bzia murem za dyrektorem Zofiówki. "Bazgroły, nikczemne stwierdzenia"
0Nowe narkotyki – śmiertelne zagrożenie. GIS ostrzega!
0Na tropie systemów promocyjnych typu piramida. UOKiK prześwietla strony o inwestowaniu
0Nowy sposób oszustów. Wyłudzacze podszywają się pod system drogowy e-TOLL
0