Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) rozpoczął postępowanie wyjaśniające dotyczące zasad przewozu bagażu podręcznego przez tanie linie lotnicze. Decyzja ta zapadła po licznych skargach pasażerów, którzy informują o niejasnych i – ich zdaniem – nieuczciwych praktykach w zakresie pomiaru bagażu i nakładania dodatkowych opłat.
W centrum uwagi UOKiK znalazł się tzw. „sizer” – metalowa ramka służąca do sprawdzania, czy bagaż podręczny mieści się w dozwolonych wymiarach. Jak relacjonują pasażerowie, ramka często nie odpowiada rzeczywistym wytycznym przewoźnika, a proces pomiaru odbywa się w pośpiechu, bez możliwości ponownego sprawdzenia wymiarów. Często kończy się to dopłatą sięgającą nawet kilkuset złotych – opłatą, którą można uregulować wyłącznie kartą.
Skargi pochodzą od podróżnych z całej Polski, także z Katowic, gdzie z lotniska w Pyrzowicach codziennie korzystają tysiące pasażerów wybierając usługi także linii Ryanair i Wizz Air, których skargi dotyczą.
– Skargi napływające do Urzędu opisują powtarzający się schemat: pasażer z plecakiem podchodzi do bramki, gdzie personel linii lotniczych prosi o umieszczenie go w tzw. sizerze. Ramka ta – w świetle informacji zawartych w otrzymanych sygnałach – nie odpowiada rozmiarom dozwolonej wielkości bagażu. Choć jeszcze niedawno plecak kwalifikował się jako bezpłatny bagaż podręczny, teraz – zdaniem przewoźnika – nie spełnia wymogów, a konsument obciążany jest dopłatą sięgającą kilkuset złotych – informuje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Urząd analizuje nie tylko sposób weryfikacji rozmiarów bagażu, ale też postanowienia umowne, procedurę informowania konsumenta o warunkach przewozu oraz sposób rozpatrywania reklamacji. Kluczowe będzie także ustalenie, jakie są konsekwencje odmowy zapłaty narzuconej opłaty – z treści skarg wynika, że może to oznaczać niewpuszczenie na pokład samolotu.
Prezes UOKiK przypomina, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE bagaż podręczny – jeśli mieści się w rozsądnych granicach i nie narusza przepisów bezpieczeństwa – powinien być traktowany jako integralna część usługi przewozu, bez dodatkowych opłat.
Jeśli postępowanie wykaże naruszenia praw konsumentów, urząd może wszcząć formalne działania przeciwko przewoźnikom – w tym postępowanie o uznanie postanowień umownych za niedozwolone lub stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Jakie są twoje doświadczenia z weryfikacją bagażu na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach?
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Henkel zamyka fabrykę w Raciborzu. Pracę straci 159 osób
2868PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
902Elektryczna rewolucja w Jastrzębiu. Flotę MZK zasilą nowe autobusy elektryczne
749Nowe przepisy od 1 lipca 2025 dotkną i biznes, i zwykłego Kowalskiego. Co warto wiedzieć o nadchodzących zmianach?
727Makro znika z Rybnika, po blisko 30 latach!
721Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
+3 / -0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
+3 / -0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
+1 / -0Śląskie stawia na sztuczną inteligencję. GZM chce być krajowym liderem technologii AI do 2030 roku
+1 / -0PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
+1 / -0Automatyzacja zbiórki odpadów w biznesie – znaczenie recyklomatów w systemie ESG i zarządzaniu obiegiem opakowań
0Wstrząs w kopalni Rydułtowy. Był odczuwalny na powierzchni
0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
0Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
0