Wiadomości

Czy to jeszcze bagaż podręczny? UOKiK przygląda się praktykom linii lotniczych

2025-06-24, Autor: lk

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) rozpoczął postępowanie wyjaśniające dotyczące zasad przewozu bagażu podręcznego przez tanie linie lotnicze. Decyzja ta zapadła po licznych skargach pasażerów, którzy informują o niejasnych i – ich zdaniem – nieuczciwych praktykach w zakresie pomiaru bagażu i nakładania dodatkowych opłat.

Reklama

W centrum uwagi UOKiK znalazł się tzw. „sizer” – metalowa ramka służąca do sprawdzania, czy bagaż podręczny mieści się w dozwolonych wymiarach. Jak relacjonują pasażerowie, ramka często nie odpowiada rzeczywistym wytycznym przewoźnika, a proces pomiaru odbywa się w pośpiechu, bez możliwości ponownego sprawdzenia wymiarów. Często kończy się to dopłatą sięgającą nawet kilkuset złotych – opłatą, którą można uregulować wyłącznie kartą.

Kontrole w całej Polsce – skargi także z Katowic

Skargi pochodzą od podróżnych z całej Polski, także z Katowic, gdzie z lotniska w Pyrzowicach codziennie korzystają tysiące pasażerów wybierając usługi także linii Ryanair i Wizz Air, których skargi dotyczą.

– Skargi napływające do Urzędu opisują powtarzający się schemat: pasażer z plecakiem podchodzi do bramki, gdzie personel linii lotniczych prosi o umieszczenie go w tzw. sizerze. Ramka ta – w świetle informacji zawartych w otrzymanych sygnałach – nie odpowiada rozmiarom dozwolonej wielkości bagażu. Choć jeszcze niedawno plecak kwalifikował się jako bezpłatny bagaż podręczny, teraz – zdaniem przewoźnika – nie spełnia wymogów, a konsument obciążany jest dopłatą sięgającą kilkuset złotych – informuje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Urząd analizuje nie tylko sposób weryfikacji rozmiarów bagażu, ale też postanowienia umowne, procedurę informowania konsumenta o warunkach przewozu oraz sposób rozpatrywania reklamacji. Kluczowe będzie także ustalenie, jakie są konsekwencje odmowy zapłaty narzuconej opłaty – z treści skarg wynika, że może to oznaczać niewpuszczenie na pokład samolotu.

Gdzie leży granica „darmowego” bagażu podręcznego?

Prezes UOKiK przypomina, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE bagaż podręczny – jeśli mieści się w rozsądnych granicach i nie narusza przepisów bezpieczeństwa – powinien być traktowany jako integralna część usługi przewozu, bez dodatkowych opłat.

Jeśli postępowanie wykaże naruszenia praw konsumentów, urząd może wszcząć formalne działania przeciwko przewoźnikom – w tym postępowanie o uznanie postanowień umownych za niedozwolone lub stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Jakie są twoje doświadczenia z weryfikacją bagażu na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach?

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 843