Wiadomości

Czy Tychy stracą produkcję Fiata 500? Dwa miliardy euro na fabrykę w Turynie

2021-10-18, Autor: tora

Fabryka Fiata w Turynie ma być centrum produkcji elektrycznej wersji Fiata 500. W mediach pojawiły się informacje, że może to oznaczać koniec produkcji tego popularnego modelu w zakładzie w Tychach. Na przeniesienie produkcji mają naciskać włoskie związki zawodowe.

Reklama

Newsa o przenosinach produkcji Fiata 500 do macierzystego zakładu w północnych Włoszech opublikował niedzielny Dziennik Zachodni.

„Jak donosi włoska prasa, produkcja elektrycznego Fiata 500, ma przebiegać wyłącznie w fabryce Mirafiori w Turynie, która zainwestowała 2 mld euro w rozwój samochodów elektrycznych i hybrydowych. W tym samym miejscu ma powstawać również wersja spalinowa. Jeżeli fabryka w Tychach będzie odgrywać jakąś rolę przy produkcji Fiata 500, to prawdopodobnie będzie ona marginalna.” czytamy w „DZ”.

W podobnym tonie pisał portal wnp.pl:

„Włoska prasa pisze o niewielkiej ilości produkowanej w Tychach, ale nie do końca wiadomo, czy w Polsce pozostanie jakaś część produkcji tego modelu. Jeśli tak, być może byłaby to tylko wersja spalinowa" - czytamy w WNP.pl.

Solidarność: przenosiny produkcji Fiata 500 do Turynu to kaczka dziennikarska

W DZ czytamy, że na przeniesienie produkcji "pięćsetki" naciskają włoskie związki zawodowe. Mają trwać w tej kwestii rozmowy z władzami firmy i rządem.

- To kaczka dziennikarska. Przewodnicząca związku już to dementowała – mówi nam dziś przedstawiciel zarządu Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ Solidarność Fiat Auto Poland.

Sama przewodnicząca Wanda Stróżyk była dziś niedostępna.

Stellantis Polska: dementujemy

Z kolei portal tychy.info przekazuje wyjaśnienia rzecznika prasowego Stellantis.

- Od razu pragnę zdementować jakikolwiek pomysł na przeniesienie produkcji Fiata 500 z Tychów do Turynu. Nasza organizacja nie ma takich planów. To nieporozumienie wynika prawdopodobnie z faktu, że koncern produkuje dwa modele Fiata 500. Wersja spalinowa i tzw. "miękka" hybryda powstają w Tychach, natomiast model elektryczny Fiata 500 powstaje w Turynie w zakładach Mirafiori. Kontynuacja produkcji modelu 500 w Polsce nie jest zagrożona, a dodatkowo zakład Tychy obecnie przygotowuje się do uruchomienia produkcji nowych modeli, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami - wyjaśnia Rafał Grzanecki - rzecznik prasowy Stellantis.

Turyn centrum produkcji elektrycznego Fiata 500

Stellantis rzeczywiście przy okazji prezentacji nowej „pięćsetki” 22 września poinformował o inwestycji w wytwarzanie elektrycznej wersji modelu w fabryce Mirafiori w Turynie. W oficjalnym komunikacie nigdzie jednak nie było słowa o koncentracji produkcji Fiata 500 w Turynie kosztem innych zakładów firmy. Cytowany przez Reutersa prezes Stellantis John Elkann powiedział, że Stellantis zainwestował 2 miliardy euro w produkcję w pełni elektrycznych samochodów, w tym Fiata 500 i hybrydowych wraz z innowacyjnymi projektami, takimi jak inteligentna infrastruktura ładowania sieci.

„Inwestycja to „wyraźny i ważny znak, że wierzymy nie tylko we wszystkie kobiety i mężczyzn, którzy tam pracują, ale także w całą motoryzacyjną dzielnicę miasta” – powiedział Elkann.

Podkreślił, że inwestycja w historyczny zakład produkcyjny we Włoszech udowadnia, iż kraj ten pozostaje kluczowy dla koncernu. Była to odpowiedź na krytykę, że Fiat traci na znaczeniu po fuzji Fiata Chryslera i PSA i przekształceniu w Stellantisa. Dodajmy, nigdzie nie wspominał o rezygnacji z produkcji „pięćsetki” poza Italią.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm