Wiadomości

Dlaczego warto ściągnąć z oczu jedwabny szalik? Lider biznesu musi się dobrze komunikować

2018-08-21, Autor: Redakcja, materiały prasowe

Aktywne słuchanie, umiejętne zadawanie pytań i otwartość na drugiego człowieka - to jeden z kluczy do sukcesu lidera biznesu. Niestety, cały czas wielu polskich biznesmenów ma z tym problem. Dlaczego to tak ważne i w jakich firmach szczególnie? Na te i inne pytania odpowiada Aleksandra Ślifirska, od 12 lat strateg komunikacji.

Reklama

Aleksandra Ślifirska, prezeska firmy konsultingowo-PR-owej KOBOLD, do dziś ma przed oczami scenę, która rozegrała na jednym ze szkoleń.

- Na szkoleniu z komunikacji prowadzę w grupie kluczowych menedżerów ćwiczenia z aktywnego słuchania. Jeden z uczestników odgrywa rolę dyrektora działu, który nie słucha, nie współpracuje, nie wczuwa się w rolę rozmówcy i całkowicie olewa potrzeby kolegi podczas realizacji wspólnego projektu. Po prostu jest skupiony tylko na sobie i nie interesuje go nic oprócz własnego podwórka.

Druga osoba z kolei ma ważną do niego sprawę i przychodzi po wsparcie w realizacji zadania związanego także z jego działem. Kilka osób z rzędu odgrywa tę drugą rolę i nikomu nie przychodzi do głowy, by w pewnym momencie przerwać tę absurdalną rozmowę i powiedzieć, że nie akceptuje jego zachowania. Następuje ambicjonalne podchodzenie do tematu i próba dogadania się za wszelką cenę. Jest to scena, która powtarza się na każdym szkoleniu.

Do tej pory tylko jedna menedżerka złamała tę złą passę i powiedziała basta. To pokazuje jak sprawnie wiążemy „węzły gordyjskie”. W efekcie czas, za którym płacą takim menedżerom zarządy, jest marnotrawiony – zauważa Aleksandra Ślifirska, która w swojej karierze stratega komunikacji biznesowej już nie jeden biznesowy węzeł rozwiązała.

Zanim jednak to się stanie… zawiązuje oczy liderów i menedżerów jedwabnym szalikiem.

- Celowo wyłączam zmysł wzroku, aby mogli wyobrazić sobie jakie budują relacje w firmie i w życiu. Bo życie jest jedno - prywatne i zawodowe. Ma wspólną kartę wyników. Tak powstaje rozszerzona mapa, ważnych dla ich pracy osób, relacje, które niejednokrotnie są kluczowe dla osiągnięcia celu. Często muszę ludziom wyłączać zmysły, by czegoś doświadczyli – mówi Aleksandra Ślifirska.

Budowanie relacji to m.in. umiejętne komunikowanie się, a w zasadzie porozumiewanie. Dobra komunikacja menedżera to nie informowanie, ale inspirowanie, a z tym polscy biznesmeni - nie ma wątpliwości prezeska KOBOLD. - Mają duże problemy. Zapominają, że aktywne słuchanie, umiejętne zadawanie pytań i otwartość na drugiego człowieka to jeden z kluczy do sukcesu.

-  To zaczyna się w naszych domach. Tutaj są prawdziwe węzły do rozsupłania. Jak ktoś „zawiązany” na amen ma być dobry w relacjach z innymi w pracy? - zastanawia się Ślifirska. - W efekcie – i tutaj zaczyna się wartość PR-owa lidera - wpływa to na PR osobisty lidera, menedżerów, a także zarządzanie karierą - podkreśla strateg komunikacji.

Zmiana - a na pewno tak jest w przypadku firm „zabagnionych" komunikacyjnie - musi być gruntowna.

- To, czy ona się uda zależy zarówno od lidera, jego zespołu, ale także osoby prowadzącej zmianę, który musi być dobrym mentorem - mówi Aleksandra Ślifirska, która jest autorką dwóch bestsellerów z zakresu relacji medialnych: „Medialne lwy dla rekinów biznesu” oraz „Rekiny biznesu w mediach”.

I warto te słowa zapisać w notesie, bo efekt współdziałania może rozwiązać wiele problemów, które dla niektórych - mylnie! - z PR-em mogą mieć niewiele wspólnego.

- Firmy najczęściej sięgają po speców od PR-u, bo chcą zwiększyć sprzedaż. I świetnie, bo po to budują one dobry wizerunek, aby sprzedawać więcej, a jednocześnie budować więzi z klientami, co na konkurencyjnym rynku jest kluczowe. Ale to nie efektowne triki PR-owe są gwarantem utrzymywania rozwoju czy wprowadzania prawdziwych innowacji, które pozwalają pozostawić konkurencję w tyle, ale skuteczne komunikowanie celu i inspirowanie ludzi wokół niego.

Wielokrotnie owe pr-owe triki wprowadzaliśmy do firm, ale niekontynuowana taktyka i brak dalszej pracy nad sobą menedżerów czy zarządów powodowała, że stawialiśmy się autorami jednego dilu - mówi prezeska KOBOLD. - Zmiana komunikacyjna nie tylko sprawia, że firma więcej zarabia, atrakcyjniej w porównaniu do konkurencji komunikuje swoje produkty czy usługi, ale także kształtuje siebie na nowo - mówi Aleksandra Ślifirska.

W swojej karierze prezeska KOBOLD. pracowała z klientami, którzy tylko dzięki skutecznej komunikacji odnotowywali wzrosty sprzedaży, zmieniali prawo skutecznym lobbingiem (w uznaniu  za to KOBOLD. otrzymał Złoty Spinacz 2013 rok), ale przede wszystkim przezwyciężali kryzysy. Wszystko dlatego, że mieli dojrzałych liderów, którzy w przypadku trudnych chwil nie siedzieli w bunkrze, tylko działali z ludźmi i dla ludzi.

- Czas, kiedy sama uczyłam się dojrzałości i odpowiedzialności liderskiej był czasem potwornej rotacji w mojej firmie. Dzięki temu, że zafundowałam sobie poważny program rozwoju i wglądu w siebie, zrozumienia dlaczego zachowuję się tak, a nie inaczej. Dlatego wiem, o czym mówię - mówi prezeska KOBOLD.

I jeszcze jedno przemyślenie:

- Kiedy pisałam „Medialne Lwy…” skupiałam się na pokazaniu liderom co oznacza bycie dla nich w mediach i jak mają to robić, by kreować swoją markę. Ta pozycja jest bestsellerem wydawnictwa PWN i przykładem, że to, co dobre, rodzi się w dyskomforcie, bo pisałam ją, kiedy w mojej firmie rodziła się jej prawdziwa tożsamość i właściwy kierunek. To był czas kiedy udzielałam w mediach wywiadów i spotykałam się z ludźmi biznesu na spotkaniach autorskich. Te spotkania z ludźmi i praca z nimi uświadomiły mi, że ja także muszę pracować nad otwartością w komunikacji i świadomością tego, co tak naprawdę mam do przekazania moim pracownikom i klientom.

Dzisiaj nie napisałabym już książki o wystąpieniach publicznych, ponieważ wywiad w telewizji jest przysłowiową „kropką nad i”. Aby dobrze publicznie wybrzmieć, trzeba najpierw zaglądnąć w głąb siebie, bo w przeciwnym razie nasza strategia powinna polegać na zrobieniu wszystkiego, by się w mediach nie znaleźć - podkreśla Aleksandra Ślifirska.

To już jednak temat na zupełnie inną opowieść…

Aleksandra Ślifirska - strateg komunikacji biznesowej, doradza zarządom w procesach zmian (upadłości, fuzje i kryzysy), prezeska firmy konsultingowo-PR-owej KOBOLD. (www.koboldpr.pl.). Trenerka ICAN Institute, polskiego wydawcy Harvard Business Review  Polska, autorka dwóch książek biznesowych wydanych przez wyd. PWN: „Medialne lwy dla rekinów biznesu. Sztuka świadomego wykorzystywania mediów" oraz „Rekiny biznesu w mediach. Sztuka tworzenia profilu publicznego". Współpracowała z największymi polskimi markami: Konfederacja LEWIATAN, KGHM Polska Miedź Spółka akcyjna, Pośrednictwo Finansowe KREDYTY-Chwilówki Sp. z o.o., WEDEL, WYBOROWA, IKEA, Fundacja Liderek Biznesu, WATT SA, BZ WBK, Muzeum Śląskie, DOZ SA, Pfeifer&Langen, Śnieżka SA, PKO BP, Gremi Media sp. z o.o. Więcej na www.aleksandraslifirska.pl.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 538

Prezentacje firm