Inwestycje i nieruchomości

Do Skandynawii przez Świnoujście i Ystad. Szyny z Dąbrowy Górniczej jadą koleją do Szwecji

2025-05-20, Autor: mz

Szyny produkowane w Dąbrowie Górniczej trafiają koleją do Szwecji. PKP CARGO uruchomiło regularne transporty na zlecenie ArcelorMittal Poland S.A., obejmujące logistykę multimodalną przez Świnoujście i prom kolejowy do portu Ystad. To ważny krok dla operatora kolejowego w kierunku powrotu na rynki skandynawskie i rozwijania transportu w korytarzu północ–południe.

Reklama

Transport szyn z województwa śląskiego do Szwecji składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest przejazd z huty ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej do portu w Świnoujściu. Tam wagony wjeżdżają bezpośrednio na prom kolejowy, co pozwala uniknąć konieczności przeładunku. Następnie – po kilkugodzinnym rejsie – transport dociera do portu Ystad w Szwecji.

Takie rozwiązanie jest możliwe dzięki wykorzystaniu infrastruktury transportu multimodalnego, łączącego szynowy transport lądowy z morskim.

Powrót na skandynawski rynek

Jak informuje zarząd PKP CARGO, realizowane obecnie przewozy to element szerszej strategii powrotu na rynki północnej Europy.

Transport szyn do Szwecji to dla nas ważny krok w kierunku odbudowy naszej obecności na rynkach skandynawskich i wzmocnienia pozycji w transportach korytarzem północ-południe – komentuje Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

Dotychczasowe transporty, mimo znacznych wyzwań logistycznych, zostały zrealizowane bez zakłóceń, co – jak podkreśla przewoźnik – potwierdza operacyjne kompetencje firmy w zakresie przewozu nietypowych i dłużycowych ładunków, takich jak kilkumetrowe szyny.

Współpraca z ArcelorMittal Poland – największym producentem stali w Polsce – odgrywa tu kluczową rolę. Przedstawiciele PKP CARGO podkreślają znaczenie długofalowych relacji z partnerami przemysłowymi, szczególnie przy bardziej wymagających realizacjach.

Wykonywane właśnie transporty szyn to dowód na to, że wspólnie z naszymi partnerami, jak ArcelorMittal Poland S.A., jesteśmy w stanie skutecznie je realizować. Nie byłoby to możliwe bez zaufania naszych partnerów – dodaje prezes PKP CARGO.

Kolej w logistyce niskoemisyjnej

Transport kolejowy stanowi również bardziej zrównoważoną alternatywę wobec przewozów drogowych. Jak podkreśla spółka, transport towarów koleją generuje kilka razy niższe emisje gazów cieplarnianych niż przewozy drogowe. Zastosowanie multimodalnego łańcucha – kolej plus prom – dodatkowo obniża ślad węglowy.

Transport multimodalny wykorzystujący transport kolejowy jest znacznie bezpieczniejszy i mniej emisyjny niż transport oparty wyłącznie na transporcie drogowym – czytamy w komunikacie PKP CARGO.

PKP CARGO planuje dalszy rozwój

Grupa PKP CARGO, jako operator towarowy w Polsce i Unii Europejskiej, deklaruje dalsze rozwijanie oferty transportów międzynarodowych, w tym tych logistycznie wymagających. Jak podkreśla spółka, obecne przewozy szyn do Szwecji są dowodem na skuteczność takich działań i przygotowanie spółki do obsługi rynków zagranicznych, także poza granicami Unii.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 834