Wiadomości

Dobry lider - podstawa sukcesu

2018-08-29, Autor: Redakcja

Lider zespołu (ang. Team Leader) to jedna z kluczowych pozycji w każdej firmie. Zależy od niego nie tylko efektywność działań danej grupy pracowników, ale także - w dalszej perspektywie - ogólna pozycja przedsiębiorstwa na rynku oraz jego wizerunek w branży. Nic zatem dziwnego, że osoby pracujące na stanowisku lidera mogą liczyć na atrakcyjne wynagrodzenie. Aby jednak zdobyć tę upragnioną pozycję zawodową, trzeba przejść długą drogę - to zaś wymaga samozaparcia i dyscypliny.

Reklama

Istnieje oczywiście szereg cech utożsamianych jednoznacznie z dobrym liderem. Osobę taką rozpoznajemy głównie na podstawie jej umiejętności interpersonalnych - bo to przecież właśnie menedżer zarządza grupą pracowników i posiada realny wpływ na ostateczny kształt wykonanych przez nich działań. Powinien się zatem odznaczać opanowaniem, umiejętnością rozwiązywania konfliktów oraz elastycznością w podchodzeniu do napotykanych na co dzień problemów. Idealny lider zespołu potrafi także zarażać ekipę optymizmem i dobrym humorem. Ta ostatnia zaleta przydaje się zwłaszcza podczas realizacji projektów długofalowych, wymagających od wszystkich członków zespołu nieustannej koncentracji na jednym, rozłożonym w czasie zadaniu.

Pytanie o to, jaki powinien być dobry lider, natychmiast pociąga za sobą kolejne: czy sprawnym menedżerem trzeba się urodzić, czy też pewne cechy można nabyć dzięki świadomym wysiłkom i edukacji? Eksperci wydają się w tej kwestii zgodni - bardzo dużo zależy od naszych działań. Trudno zaprzeczyć, że niektórym ludziom nauka przywództwa przychodzi łatwiej niż innym, ale nie powinno to dla nikogo stanowić bariery nie do pokonania. Podstawę sukcesu stanowi zaangażowanie i wytężona praca nad sobą.

Od czego więc zacząć? Większość z nas odpowiedziałaby zapewne bez zastanowienia, że do uzyskania funkcji lidera niezbędne będzie odpowiednie wykształcenie. To oczywiście prawda, lecz tylko połowiczna - bardzo często okazuje się bowiem, że pracodawcy wyżej cenią zawodowe doświadczenie kandydata niż jego kwalifikacje. Warto zatem jak najwcześniej (najlepiej jeszcze w trakcie studiów) zatroszczyć się o to, żebyśmy w trakcie przyszłych rozmów z rekruterami mogli się pochwalić bogatym, jak najbardziej urozmaiconym życiorysem. Potencjalny przełożony musi zyskać pewność, że wystarczająco dobrze znamy branżę, w której chcemy działać, i że inwestowanie w nasz dalszy rozwój okaże się dla niego opłacalne. Utwierdziwszy się w takim przekonaniu, bez obaw da nam szansę w swojej firmie.

Sama praca to jednak jeszcze nie wszystko. Nawet sumienne wykonywanie codziennych obowiązków niekoniecznie zagwarantuje nam wykształcenie cech przywódczych. Aby je w sobie wyrobić, warto sięgnąć do literatury z dziedziny rozwoju osobistego (w większych księgarniach istnieją całe osobne działy poświęcone tej tematyce). Pisane przez ekspertów poradniki podpowiedzą, co robić, by stać się bardziej efektywnym, lepiej zorganizowanym i odporniejszym na stres. Inną, nieco droższą opcją okaże się profesjonalne szkolenie pod okiem trenera biznesowego, który wypowie się zarówno o naszych mocnych, jak i słabych stronach, i zaproponuje konkretne ścieżki postępowania.

  Artykuł powstał we współpracy z Leadership Center
Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 534

Prezentacje firm