To początek wielkiej inwestycji i zarazem otwarcie nowego rozdziału dla Gliwic. 10 października w hali produkcyjnej spółki AT Silesia położono kolejny kamień milowy w rozwoju miasta – ogłoszono oficjalny start prac przy budowie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej.
Przypomnijmy, 28 sierpnia 2024 r. podpisano umowę na wykonanie robót budowlanych, w efekcie których powstanie Gliwicki Park Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej - duże przedsięwzięcie Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej (GAPR), którego udziałowcem jest Miasto Gliwice, na które spółka pozyskała 41 mln zł unijnego dofinansowania, a całkowita wartość projektu opiewa na kwotę 73 mln zł <<Została "tylko" budowa. GAPR zrealizuje w Gliwicach lotniczy projekt za 73 mln zł>>.
Inwestycja to kolejny krok w kierunku stworzenia nowoczesnej przestrzeni inwestycyjnej, która będzie sprzyjać rozwojowi technologii, edukacji i innowacji lotniczych na Górnym Śląsku. Jej realizację zainaugurowano 10 października w siedzibie firmy AT Silesia.
Utwardzony, blisko kilometrowy pas startowy, płyta postojowa oraz droga kołowania na gliwickim lotnisku to dopiero początek działań pozwalających rozwijać wizję śląskiej Doliny Krzemowej i prężną branżę lotniczą w Gliwicach.
Po zakończonej w 2020 roku, wartej niemal 29 mln zł, modernizacji obiekt ma status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, co pozwala na wykorzystywanie go m.in. do całorocznych biznesowych lotów dyspozycyjnych oraz kształcenia lotniczego prowadzonego przez Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej.
Stawiamy teraz kolejny krok w kierunku innowacyjności. Rozpoczęliśmy prace budowlane związane z utworzeniem w Gliwicach wyjątkowego w skali kraju (a może też i Europy) Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej. To ambitne przedsięwzięcie nie tylko odnowi zdegradowane tereny w sąsiedztwie lotniska, ale także otworzy drzwi dla nowoczesnych inwestycji i innowacyjnej edukacji, wzmacniając lokalną gospodarkę i przyciągając do Gliwic nowych przedsiębiorców – podkreślał podczas uroczystości prof. Krzysztof Wodarski, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej.
W ramach Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej przewidziano budowę dróg dojazdowych, instalacji technicznych oraz przestrzeni, które będą wspierać rozwój nowoczesnych technologii, szczególnie w sektorze lotniczym.
W perspektywie dwóch lat w rejonie ulic Pilotów i Akrobatów Lotniczych powstaną wewnętrzne drogi dojazdowe łączące już istniejące tereny inwestycyjne w północnej części lotniska z nowo powstającymi terenami dla inwestorów w części południowej. Wybudowane zostaną też niezbędne instalacje techniczne i oświetlenie dróg.
Oczekuje się, że realizacja projektu będzie magnesem dla kolejnych firm związanych z produkcją i usługami lotniczymi oraz nowymi technologiami, owocując również nowymi, atrakcyjnymi miejscami pracy.
Jak zdradził prof. Wodarski, w przyszłości rozbudowany zostanie też utwardzony pas startowy lotniska, a GAPR będzie starał się wyposażać swój obiekt w dodatkowe urządzenia umożliwiające sprawny, całodobowy ruch lotniczy.
Nowy projekt GAPR z jednej strony ma być odrębnym zadaniem, a z drugiej - zbliżony nazwą do poprzednich - stanowić uzupełnienie dotychczasowych działań spółki.
A o tym, że gliwickie lotnisko rośnie w siłę, pisaliśmy kilkakrotnie. Od czasu gruntownej modernizacji w 2020 r. lotnisko działa m.in. jako prężny ośrodek akademickiego szkolenia lotniczego, a także jako całoroczna baza dyspozycyjnych lotów biznesowych, air taxi i małego ruchu cargo.
A to nie wszystko. Do końca 2024 roku ma zostać zrealizowany scenariusz, o którym mówiło się od otwarcia portu lotniczego: Gliwice doczekają się pierwszej w historii tego miasta wytwórni polskich samolotów typu AT5 oraz AT6 <<Gliwickie lotnisko się rozwija. GAPR: produkcja pierwszych samolotów jeszcze w tym roku>>.
Na tutejszych terenach inwestycyjnych powstało dodatkowo kilka lotniczych inwestycji prywatnych, w tym pierwszy w Polsce salon sprzedaży samolotów.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
1772Inwestycja za 114 mln zł. Legendarne kąpielisko Fala wraca do TAURON Parku Śląskiego w nowej odsłonie
791Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
774Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
643Raport CEIAS: hub elektromobilności w Jaworznie może wzmocnić polski przemysł EV
587Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
+14 / -1Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -13,2-kilometrowy pas startowy zmienił Katowice Airport. Jubileusz jednej z najdłuższych dróg startowych w Polsce
+3 / -0Politechnika Śląska i CPK będą wspólnie kształcić kadry dla sektora transportu i kolei dużych prędkości
+2 / -0KSSE i SRK zagospodarują tereny po kopalniach. W planie inwestycje m.in. na 80 hektarach w Jastrzębiu-Zdroju
+2 / -0Katowice: zakończono weryfikację 81 wniosków na mieszkania KTBS przy Mariackiej. 69 osób na liście najemców
0Raport CEIAS: hub elektromobilności w Jaworznie może wzmocnić polski przemysł EV
0Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
0Ogromny hangar przy pasie startowym. Śląska spółka zrealizowała inwestycję w samym sercu Katowice Airport
0Business Mixer KSSE w Pszowie: porozumienie na rzecz lokalnego biznesu na terenie dawnej kopalni Anna
0