Blisko 467,7 mln zł kosztować będzie obwodnica Oświęcimia, stanowiąca odcinek trasy S1 Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała. Trasę zaprojektuje i zbuduje w ciągu blisko 4 lat Budimex. Inwestycja z uwagi na sąsiedztwo obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau musi być prowadzona pod szczególnym nadzorem.
Umowa na budowę obwodnicy Oświęcimia została podpisana przez GDDKiA z firmą Budimex 10 lipca. W wydarzeniu uczestniczył minister infrastruktury:
- Mieszkańcy Oświęcimia, podobnie jak mieszkańcy wielu polskich miast, zasługują na obwodnicę. Nowy odcinek DK44 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, dzięki czemu zmniejszą się korki, hałas i poprawi poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycja będzie realizowana w systemie projektuj – buduj. Umowa opiewa na 467 674 827,51 zł brutto.
W ramach zadania powstanie dwujezdniowa droga krajowa klasy GP o długości 9 km, która przebiegać będzie po nowym śladzie, od S1 do istniejącej DK44. Powstaną również trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy.
Zadaniem wykonawcy będzie uzyskanie wymaganych prawem opinii, uzgodnień, zezwoleń i decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi. Na realizację kontraktu przewidziano 36 miesięcy, do czasu budowy nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).
Fragment nowej drogi będzie zlokalizowany w sąsiedztwie Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz - Birkenau, byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady. W związku z tym został opracowany Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz - Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji pn. „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”. W raporcie szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Raport będzie również przedmiotem analizy ekspertów UNESCO, ponieważ obszar ten od 1979 r. znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa. Wykonawca opracowując projekt budowlany musi analizować zawarte w nim rozwiązania pod kątem zgodności z zapisami zawartymi w tym raporcie.
Obwodnica Oświęcimia to część zadania obejmującego budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Bielsko-Biała. W maju 2020 r. została podpisana umowa na budowę odcinka tej trasy od Oświęcimia do Dankowic.
Obwodnica Oświęcimia jest jednym z czterech odcinków budowanej trasy ekspresowej S1. Zobaczmy, jakie fragmenty drogi są w budowie, lub na etapie przygotowywania do budowy.
Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła):
droga ekspresowa o długości 12,865 km
obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)
Dla tego zadania trwa procedura oceny dziewięciu złożonych w postępowaniu przetargowym ofert.
Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice:
droga ekspresowa o długości 15,165 km
trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
14 maja podpisano umowę na realizację tego zadania z konsorcjum firm PORR S.A. i Mota Engil Central Europe S.A.
Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem):
droga ekspresowa o długości 12,02 km
dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
obwód utrzymania drogowego
19 czerwca dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty, którą złożyła Grupa Kapitałowa MIRBUD (konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia). Obecnie trwa kontrola uprzednia postępowania przetargowego, które prowadzi Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Planowany termin podpisania umowy – pierwsza połowa sierpnia br.
droga dwujezdniowa o długości 9,045 km
trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy
Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa małopolskie i śląskie, powiaty oświęcimski i bieruńsko - lędziński oraz gminy Bojszowy i Oświęcim.
- Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite – podaje Marek Prusak, rzecznik oddziału GDKiA w Katowicach.
30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
15 marca 2017 r. - uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu inwestycji
30 grudnia 2019 r. - ogłoszenie przetargu (obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44)
18 maja 2020 - wybór najkorzystniejszej oferty
8 lipca 2020 - zakończenie kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych
2020 – 2024 - lata realizacji
Tagi: S1, obwodnica oświęcimia, GDDKiA
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
1725"Smartfon na czterech kółkach". Prezes EMP o projekcie Izera i przyszłości fabryki w Jaworznie
757Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
554Co rząd zrobi z projektem Izera? Ważą się losy polskiego elektryka
538Zielone światło dla bloku gazowo–parowego w Rybniku. Jest decyzja o pozwoleniu na budowę
529Austriacka firma zainwestuje 100 milionów złotych w strefie KSSE przy autostradzie A4
+3 / -0Z Jaworzna do Sosnowca bez korków? Miasto dostało miliony na rozbudowę dróg
+2 / -0Budowa pierwszej już ruszyła, a co z velostradą Katowice-Sosnowiec? Pytamy Metropolię
+2 / -0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
+1 / -0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
+1 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
0Panattoni buduje fabrykę dla Fortaco. Tak wygląda nowy zakład pod Gliwicami (zdjęcia)
0Kolonia Zgorzelec uratowana. Bytom zakończył ogromną inwestycję rewitalizacyjną
0Będzie nowy "okrąglak" w Gliwicach. Miasto wybrało wykonawcę
0GZM: dodatkowe pieniądze na velostrady dla Katowic i Sosnowca
0