Spektakularny pokaz synchronicznego lotu 20 dronów nad Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach był najbardziej widowiskowym punktem konferencji „Drony – Prawo, Technologia, Usługi”. Podsumowano w jej trakcie pierwszy rok programu CEDD i dyskutowano o przyszłości dronów. W przyszłości mogą dostarczać nam zakupy, pilnować bezpieczeństwa i czystości powietrza.
W Katowicach dyskutowano nad wykorzystywaniem dronów w życiu codziennym. Jest to rynek szacowany na 3,26 mld zł.
Prawo, technologie i przyjazne warunki dla projektów demonstracyjnych stwarzają nowe możliwości wykorzystania dronów. Samorządy, przedsiębiorstwa i instytucje chętnie przyswajają nowe rozwiązania i współpracują przy tworzeniu standardów, które są potrzebne do bezpiecznego korzystania z technologii bezzałogowych. Dzięki projektom demonstracyjnym, rozwiązania przetestowane w jednym miejscu mogą być wdrażane na terenie całego kraju.
Takie wnioski płynęły z konferencji „DRONY – Prawo, Technologia, Usługi”, która odbyła się w czwartek, 29 sierpnia, w Katowicach.
Konferencja zgromadziła przedstawicieli rządu, samorządów, naukowców, służby mundurowe oraz przedsiębiorców działających w branży bezzałogowych statków powietrznych (BSP).
– Przełomowe technologie wypracowane w świecie lotniczym z niespotykaną wcześniej intensywnością przenikają do wielu dziedzin życia. Dowodzi to, że lotnictwo ma wiele do zaoferowania całej gospodarce. Cieszę się, że dzięki zintegrowanym wysiłkom tak wielu instytucji, polskie podmioty mają możliwość znalezienia się w światowej forpoczcie wdrażających rozwiązania autonomiczne, jednocześnie realizujących koncepcję Przemysłu 4.0, czy nawet krok dalej – Przemysłu 5.0
– mówił na otwarciu konferencji Mikołaj Wild, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Konferencja była także doskonałą okazją, aby podsumować pierwszy rok działalności Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD), realizowanego w ramach Programu SOR Żwirko i Wigura. Z inicjatywą utworzenia demonstratora wyszli: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
– Pierwszy rok działalności pozwolił nam na przeprowadzenie praktycznych testów, jak np. kontrole zanieczyszczenia powietrza przy użyciu dronów. Na tej podstawie powstają rekomendacje, z których skorzystają samorządy w całym kraju. Kolejnym krokiem jest udostępnienie obszarów do prowadzenia testów rozwiązań technologicznych wykorzystujących loty automatyczne, co pozwoli nam tworzyć nowe, dojrzałe usługi
– zaznaczył Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.
Kazimierz Karolczak mówił także o ambicjach, aby Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia stała się swoistą „doliną dronową”. Był przekonany, że rozwiązania wypracowane na Śląsku, będą z powodzeniem kopiowane na arenie ogólnopolskiej, a nawet międzynarodowej.
O bezpieczeństwo wykonywania operacji przy użyciu BSP zadba Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która pracuje nad autorskim systemem UTM (Unmanned Traffic Management).
– Wdrożenie operacyjne koncepcji PansaUTM przeniesie nas do ścisłej światowej czołówki w zakresie nowoczesnego, scyfryzowanego środowiska operacyjnego przyjaznego operatorom BSP. Prace nad rozwiązaniem są już ukończone, aktualnie trwają intensywne testy rozwiązań technicznych i systemu oraz tworzona jest odpowiednia dokumentacja – powiedział Janusz Janiszewski, p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Aby jednak wszystkie te rozwiązania technologiczne mogły zaistnieć, konieczne są również zmiany w prawie. Nad tym czuwa Urząd Lotnictwa Cywilnego, który dostosowuje polskie przepisy do unijnych rozporządzeń.
– Dzięki naszym dotychczasowym doświadczeniom w regulacji i nadzorze nad lotnictwem bezzałogowym, wdrożenie nowego prawa unijnego, które wejdzie w życie w połowie 2020 r. nastąpi w bezpieczny i zrównoważony sposób – zaznaczył Michał Witkowski, wiceprezes ds. standardów lotniczych w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
– Pozwoli ono również na wykorzystanie potencjału jaki drzemie w technologiach bezzałogowych w jeszcze większym stopniu niż miało to miejsce dotychczas. Nowe prawo da nam sporą elastyczność w podejściu dronów, a to bardzo istotne w przypadku tak nowej i szybko rozwijającej się technologii.
Konferencja w Katowicach była także okazją do przeprowadzenia warsztatów tematycznych, podczas których mówiono o nowych sposobach wykorzystania dronów i standardach.
– Pierwsze projekty realizowane w ramach Programu CEDD potwierdzają bardzo duży zasięg oddziaływania korzyści, jakie one ze sobą niosą. Program umożliwia prawodawcy możliwość innowacyjnego podejścia do współpracy z interesariuszami programu dronowego i procesu regulacyjnego. To konieczność w przypadku dziedziny, która tworzy nowy wymiar gospodarki, integrujący tak wiele technologii i z których korzysta tak wiele podmiotów – zauważa Małgorzata Darowska, pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych i Programu CEDD.
Podczas konferencji w stolicy Górnosląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podpisano także porozumienie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A., który będzie współpracować z CEDD w obszarze ochrony infrastruktury krytycznej.
– Technologia bezzałogowych statków powietrznych rozwija się bardzo dynamicznie, zmierzając do autonomicznego transportu pasażerskiego i handlowego. To również nowe, coraz bardziej ekologiczne środki transportu i poprawa procesów logistycznych, co wpływa na poprawę środowiska
– powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Wydarzenie w Katowicach przyniosło jeszcze jedno rozstrzygnięcie. Rektor Politechniki Śląskiej, prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk, podpisał list intencyjny o współpracy z GZM w związku z Programem CEDD. Chodzi m.in. o promowanie prac naukowych Politechniki w dziedzinie bezzałogowych statków powietrznych, zaangażowanie kadry naukowej w działania Programu w roli eksperckiej, wsparcie w zakresie prowadzenie testów technologii i usług.
Warto zaznaczyć, że wartość rynku dronów wyniesie 3,26 mld zł do 2026 r., natomiast korzyści pośrednie, jakie przyniesie integracja dronów i gospodarki, mogą wynieść nawet 576 mld zł. Tak wynika z Białej Księgi Rynku Bezzałogowych Statków Powietrznych, którą opracowało Ministerstwo Infrastruktury wraz z Polskim Instytutem Ekonomicznym.
Tagi: CEDD, drony, drony w Katowicach
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Górnik Zabrze sprzedany w biegu? "Transakcja musi być przejrzysta"
2157Trwa wielki protest rolników i myśliwych w Katowicach. Sprawdź mapę utrudnień
958Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
542Górnicy z PGG innowacyjną techniką wyremontowali 40-letni zbiornik na urobek
478E-petrol: na stacjach paliw znów drogo. Tyle zapłacimy za benzynę w przedświątecznym tygodniu
467Ślōnskŏ godka po pierwszym czytaniu w Sejmie. "Psy szczekają, karawana jedzie dalej"
+4 / -1Wielki triumf po 28 latach! RAŚ wygrał batalię o prawo Ślązaków do zrzeszania się
+3 / -1Długi weekend w Tatrach? Wraca połączenie Kolei Śląskich z Katowic do Zakopanego
+2 / -0Podwyżka VAT na żywność: jakie będą konsekwencje dla konsumentów i gospodarki?
+2 / -0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
+1 / -0Zbrodnia vatowska na 50 około mln zł. KAS zatrzymała 7 osób, w tym ze śląskiego
0Nowe perspektywy w polskiej polityce podatkowej: kluczowe wnioski ze spotkania z Ministrem Finansów
0Spadająca inflacja napędzi świąteczną sprzedaż. Blisko co czwarty Polak zrobi droższe zakupy
0Polacy mają sposób na tańsze święta. Liczą na sprawdzony "patent" z promocjami
0Akcja służb w związku z Funduszem Sprawiedliwości. ABW weszło do domu posła ze Śląska
0