Plany największej inwestycji katowickiego lotniska na przestrzeni ostatnich latach powoli przechodzą w fazę realizacji. GTL, spółka zarządzająca Katowice Airport, właśnie ogłosiło przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej. Dzięki realizacji tego zadania lotnisko w Pyrzowicach będzie w stanie obsłużyć 1,5 raza tyle pasażerów co obecnie.
Przypomnijmy: budowa głównego terminalu pasażerskiego to największe przedsięwzięcie zaplanowane w ramach programu inwestycyjnego katowickiego lotniska, który oficjalnie został ogłoszony w lutym bieżącego roku.
Wcześniej, o ambitnych planach rozwojowych Katowice Airport rozmawialiśmy z Piotrem Adamczykiem, rzecznikiem prasowym lotniska <<Nowy terminal, podziemny tunel, parkingi. Katowice Airport ujawnia swój ambitny plan>>.
Jest to jednocześnie największy pojedynczy projekt inwestycyjny w historii Katowice Airport, zarówno jeśli chodzi o nakłady finansowe, jak i skalę oraz wielopłaszczyznowość całego przedsięwzięcia. Wizualizacje inwestycji publikowaliśmy na początku lutego <<Katowice Airport: tak będzie wyglądał nowy terminal w Pyrzowicach>>.
Teraz z fazy planowania, Katowice Airport powoli wchodzi w fazę realizacji przedsięwzięcia.
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA, spółka zarządzająca portem lotniczym w Pyrzowicach, ogłosiło przetarg na wybór projektanta głównego terminalu pasażerskiego i infrastruktury towarzyszącej.
Jak podkreśla Piotr Adamczyk, korzystając z możliwości, które daje ustawa prawo zamówień publicznych, zadecydowano, że postępowanie przetargowe prowadzone będzie w trybie dialogu konkurencyjnego (opartego o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami zamówienia).
Zadaniem wykonawcy, który zostanie wybrany w przetargu, będzie przygotowanie dokumentacji projektowej dla następujących elementów składających się na inwestycję:
1. Budowa głównego terminalu pasażerskiego o przepustowości 10 mln podróżnych rocznie wraz
z lotniczymi rękawami pasażerskimi.
2. Przebudowa i rozbudowa strefy airside (budowa płyty postojowej dla samolotów w rejonie terminalu głównego oraz przebudowa dróg kołowania Alfa, Echo2 i Echo3).
3. Budowa centrum przesiadkowego.
4. Budowa tunelu łączącego główny terminal pasażerski ze stacją kolejową i centrum przesiadkowym.
5. Połączenie projektu z drogą wojewódzką nr 913 oraz budowa drogi wewnętrznej i systemu parkingów.
Ponadto wykonawca przygotuje projekt rozbiórki budynków i budowli, a także projekt niezbędnej przebudowy infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją. Jego rolą będzie także opracowanie koncepcji budowy parkingu wielopoziomowego, centrum biurowo-kongresowego, oraz rozbudowy terminalu pasażerskiego o kolejne etapy (etap 2 – przepustowość roczna 12 mln pasażerów, etap 3 – przepustowość roczna 15 mln pasażerów).
Budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą to najważniejsza inwestycja w historii katowickiego lotniska. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej, to pierwszy kamień milowy na drodze do realizacji tego skomplikowanego przedsięwzięcia. Bardzo zależy nam na tym, żeby projekt był doskonale przygotowany, dlatego w celu wyboru wykonawcy zdecydowaliśmy się na zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego, w którym proces udzielenia zamówienia oparty jest o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami, zaś samego zamówienia udziela się nie tylko na podstawie ceny czy też kosztów, ale także kryteriów jakościowych – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.
- W połowie bieżącego roku zweryfikowaliśmy prognozy ruchu pasażerskiego dla Katowice Airport. Aktualnie przewidujemy, że poziom 10 mln podróżnych rocznie osiągniemy już w 2030 roku. Dlatego budowa głównego terminalu pasażerskiego jest niezbędna dla zabezpieczenia rozwoju katowickiego lotniska i utrzymania odpowiedniego standardu obsługi podróżnych – podkreśla Artur Tomasik.
Najważniejszym celem realizacji inwestycji budowy głównego terminalu jest zwiększenie przepustowości infrastruktury do poziomu umożliwiającego komfortową obsługę 10 mln pasażerów rocznie.
Jednocześnie cały projekt ma zostać przygotowany w taki sposób, żeby w przyszłości można było terminal łatwo rozbudować, zwiększając jego przepustowość do poziomu 12 mln pasażerów rocznie w pierwszej fazie i 15 mln podróżnych w drugiej - wyjaśnia Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy Katowice Airport.
Nowa infrastruktura umożliwi także integrację trzech rodzajów transportu, to jest lotniczego, kolejowego i drogowego. Będzie to możliwe dzięki budowie centrum przesiadkowego, które zlokalizowane zostanie pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” – te trzy punkty, obsługujące różne rodzaje transportu, zostaną połączone tunelem o długości około 270 metrów.
Ponadto w ramach przedsięwzięcia, w miejscu gdzie obecnie znajduje się parking P2, powstanie nowy układ drogowy o wysokiej przepustowości, z wydzieloną strefą „Kiss & Fly”.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
1053 m głębokości – w kopalni JSW zakończono najtrudniejszy etap ważnej inwestycji
841Zwrot ws. Huty Częstochowa. Węglokoks przejmuje giganta i planuje wznowienie produkcji
685Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
513200 mln zł z UE na gazociąg Kędzierzyn-Koźle–Racibórz–Rybnik. Magistrala zasili m.in. blok gazowo-parowy w Rybniku
505Rekordowe dofinansowanie dla Będzina - na rewitalizację najstarszej polskiej cementowni
474Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0Właściwie "odczytali historie sąsiadów". Nowa inwestycja w Katowicach z nagrodą SARP 2024
+2 / -0Centrum Himalaizmu im. Jerzego Kukuczki za ponad 47 mln zł. Miasto wybrało wykonawcę
+2 / -0"Z przyszłością w Żorach". Co warto wiedzieć o żorskim programie mieszkaniowym?
0Frankowicze lekko wyhamowali. W sądach mniej pozwów niż rok temu
0Żory miastem atrakcyjnym dla biznesu. Przykładem na to jest KSSENON
0Nie tylko odzież i elektronika. Deweloperzy też korzystają z potencjału Black Friday
0Katowice za 15 mln zł przebudują ulicę Wieżową, łącząc dwie dzielnice miasta
0