W ramach budowy kolei dużych prędkości CPK rozważa również zbudowanie 10 terminali przeładunkowych, z których dwa miałyby się znaleźć w województwie śląskim. ŚląskiBiznes.pl zdobył więcej informacji na temat towarowych planów.
Jak już informowaliśmy, Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko oraz linie kolei dużch prędkości. Na niedawnej konferencji branżowej prezes CPK Mikołaj Wild przekazał, że spółka zamierza również wybudować 10 terminali przeładunkowych. Dwa z nich miałyby się znaleźć w woj. śląskim. Zostały nazwane Katowice North 7 oraz PG Czechy East 5. Nie było wiadomo o nich zbyt wiele poza nazwą i orientacyjną lokalizacją. Według schematu pierwszy z nich znalazłby się na północny wschód od Katowic, a drugi przy granicy z Republiką Czeską. Dziś wiemy trochę więcej.
- Nasze analizy CPK potwierdzają, że na wielu odcinkach projektowanych Kolei Dużych Prędkości istnieje duży potencjał dla łączenia ruchu pasażerskiego z frachtem kolejowym w tzw. modelu mieszanym. Co ważne, stwierdziliśmy duży popyt na przewozy kontenerów i naczep w województwie śląskim – mówi nam Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Wskazuje, że podczas planowania budowy terminali intermodalnych kluczowe jest zarezerwowanie przestrzeni przy liniach kolejowych CPK, na której będzie możliwe wybudowanie nowej infrastruktury o wysokich parametrach jakościowych, np. pod względem długości tzw. frontów ładunkowych (750 m) i efektywnego podłączenia do sieci kolejowej i drogowej.
- Wychodzimy z założenia, że terminale powinny być zdolne do obsługi jednostek intermodalnych (kontenerów i naczep), i to w różnych systemach przeładunku: pionowym i poziomym. Szukając potencjalnych lokalizacji opieramy się na analizach potoków transportowych. W jakich modelu terminale będą realizowane, jest obecnie przedmiotem szczegółowych analiz prowadzonych w spółce CPK - dodaje.
CPK/300gospodarka.pl
Odnosząc się do śląskich terminali, to jeden przewidziany jest w ramach linii kolejowej Katowice -Ostrawa, której realizacja jest obecnie na etapie uzgadniania szczegółów wariantu inwestorskiego.
- Nie ukrywam, że w tym ważnym regionie Polski istnieje bardzo duży problem z dostępnością wolnego terenu o odpowiedniej powierzchni i parametrach w sąsiedztwie planowanych linii CPK. Udało się jednak, tzn. znaleźliśmy optymalne miejsce pod niewielki terminal naczepowy w technologii przeładunku poziomego w rejonie przygranicznym, w okolicach Wodzisławia Śląskiego – mówi rzecznik dodając, że w sposób bardziej szczegółowy spółka będzie informować o tej lokalizacji na etapie projektowym.
Natomiast obecnie mniej informacji spółka może przekazać w odniesieniu do terminali przy linii kolejowej CPK na północ od Katowic.
- Jesteśmy krok przed etapem wyboru lokalizacji infrastruktury terminalowej. Dla tego odcinka nie rozpoczęliśmy jeszcze prac nad studium wykonalności. Przypomnę, że zaawansowane prace nad studiami wykonalności trwają na 1500 km spośród 2 000 km planowanych linii CPK, ale jeszcze nie dla tego odcinka. Wskazanie optymalnej lokalizacji terminalu intermodalnego będzie jednym z zadań właśnie dla wykonawcy studium, które poprzedzi etap projektowania – dodaje Konrad Majszyk.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Niemiecka firma pierwsza w wyścigu o kluczowe polskie złoże. Gwóźdź do trumny JSW?
3718Rząd rozwiewa wątpliwości ws. podatku od ogrodzeń. "Nie kuriozum, a fake news"
1351Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
1241O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
1213Pałac Kota - 8 konceptów gastronomicznych w dawnej siedzibie katowickiego oddziału PKO BP
1189Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0O zamykaniu kopalń "po polsku". "W większości przypadków barbarzyństwo i zbrodnia gospodarcza"
+5 / -2Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
+2 / -0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
+2 / -0Burza w szklance wody o złoże Dębieńsko? Niemiecka spółka: nie konkurujemy z JSW
0W kopalni JSW powstanie jedna z najnowocześniejszych instalacji w światowym górnictwie
0Katowice i PLK idą na noże ws. przebudowy węzła. Kolejarze reagują na miejskie fake newsy
0Największa prywatna linia lotnicza w Polsce najemcą hangaru w Katowice Airport
0Pierwsza łopata wbita. W Katowicach rusza budowa Centrum Himalaizmu za ponad 47 mln zł
0