W ramach budowy kolei dużych prędkości CPK rozważa również zbudowanie 10 terminali przeładunkowych, z których dwa miałyby się znaleźć w województwie śląskim. ŚląskiBiznes.pl zdobył więcej informacji na temat towarowych planów.
Jak już informowaliśmy, Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko oraz linie kolei dużch prędkości. Na niedawnej konferencji branżowej prezes CPK Mikołaj Wild przekazał, że spółka zamierza również wybudować 10 terminali przeładunkowych. Dwa z nich miałyby się znaleźć w woj. śląskim. Zostały nazwane Katowice North 7 oraz PG Czechy East 5. Nie było wiadomo o nich zbyt wiele poza nazwą i orientacyjną lokalizacją. Według schematu pierwszy z nich znalazłby się na północny wschód od Katowic, a drugi przy granicy z Republiką Czeską. Dziś wiemy trochę więcej.
- Nasze analizy CPK potwierdzają, że na wielu odcinkach projektowanych Kolei Dużych Prędkości istnieje duży potencjał dla łączenia ruchu pasażerskiego z frachtem kolejowym w tzw. modelu mieszanym. Co ważne, stwierdziliśmy duży popyt na przewozy kontenerów i naczep w województwie śląskim – mówi nam Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Wskazuje, że podczas planowania budowy terminali intermodalnych kluczowe jest zarezerwowanie przestrzeni przy liniach kolejowych CPK, na której będzie możliwe wybudowanie nowej infrastruktury o wysokich parametrach jakościowych, np. pod względem długości tzw. frontów ładunkowych (750 m) i efektywnego podłączenia do sieci kolejowej i drogowej.
- Wychodzimy z założenia, że terminale powinny być zdolne do obsługi jednostek intermodalnych (kontenerów i naczep), i to w różnych systemach przeładunku: pionowym i poziomym. Szukając potencjalnych lokalizacji opieramy się na analizach potoków transportowych. W jakich modelu terminale będą realizowane, jest obecnie przedmiotem szczegółowych analiz prowadzonych w spółce CPK - dodaje.
CPK/300gospodarka.pl
Odnosząc się do śląskich terminali, to jeden przewidziany jest w ramach linii kolejowej Katowice -Ostrawa, której realizacja jest obecnie na etapie uzgadniania szczegółów wariantu inwestorskiego.
- Nie ukrywam, że w tym ważnym regionie Polski istnieje bardzo duży problem z dostępnością wolnego terenu o odpowiedniej powierzchni i parametrach w sąsiedztwie planowanych linii CPK. Udało się jednak, tzn. znaleźliśmy optymalne miejsce pod niewielki terminal naczepowy w technologii przeładunku poziomego w rejonie przygranicznym, w okolicach Wodzisławia Śląskiego – mówi rzecznik dodając, że w sposób bardziej szczegółowy spółka będzie informować o tej lokalizacji na etapie projektowym.
Natomiast obecnie mniej informacji spółka może przekazać w odniesieniu do terminali przy linii kolejowej CPK na północ od Katowic.
- Jesteśmy krok przed etapem wyboru lokalizacji infrastruktury terminalowej. Dla tego odcinka nie rozpoczęliśmy jeszcze prac nad studium wykonalności. Przypomnę, że zaawansowane prace nad studiami wykonalności trwają na 1500 km spośród 2 000 km planowanych linii CPK, ale jeszcze nie dla tego odcinka. Wskazanie optymalnej lokalizacji terminalu intermodalnego będzie jednym z zadań właśnie dla wykonawcy studium, które poprzedzi etap projektowania – dodaje Konrad Majszyk.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
1053 m głębokości – w kopalni JSW zakończono najtrudniejszy etap ważnej inwestycji
873Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
628Dramatyczna kondycja polskiego górnictwa. ARP ujawniła miliardową stratę
561W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
515Rekordowe dofinansowanie dla Będzina - na rewitalizację najstarszej polskiej cementowni
502Chorzowski Alstom dostarczy do Niemiec 130 elektrycznych piętrowych pociągów
+4 / -0Nowy Wełnowiec w Katowicach. Potężna inwestycja deweloperska wkracza w kluczową fazę realizacji (wideo)
+3 / -1W Katowicach rusza spektakularna inwestycja. 11 zabytkowych kamienic do remontu
+2 / -0"Skomunikuje tereny inwestycyjne". Bliżej budowy węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu
+2 / -0Właściwie "odczytali historie sąsiadów". Nowa inwestycja w Katowicach z nagrodą SARP 2024
+2 / -0Katowice: pierwsza autostrada rowerowa za 12,5 mln z oddana do użytku przed czasem
0Nie chcą ani biogazowni, ani referendum. Budowa kolejnej instalacji pod znakiem zapytania
0Wodorem śląskie stoi? Posypały się kontrakty na zielone autobusy
0"Realny krok do odblokowania potencjału". Deweloperzy oceniają nową ustawę
0Ponad 200 mln zł na drogi. Katowice podały listę zadań z zakresu transportu na 2025 rok
0