17 października 2024 roku w Hotelu „Diament” w Zabrzu odbyło się VI Śląskie Spotkanie Biur Rachunkowych, które zgromadziło właścicieli oraz pracowników z całego Śląska. Wydarzenie miało oficjalny charakter, a jego celem było umożliwienie wymiany wiedzy i doświadczeń, a także nawiązania nowych kontaktów w środowisku księgowym. Organizator, biuro rachunkowe WARIDO Accounting Sp. z o.o., znane ze swojego zaangażowania w integrację branży, skupiło się na stworzeniu przyjaznej atmosfery sprzyjającej współpracy, bez poczucia rywalizacji.
Na samym początku spotkania uczestnicy otrzymali powitalne pakiety startowe zawierające gadżety WARIDO. Po rejestracji wszyscy zostali zaproszeni na elegancki obiad, który odbył się przy okrągłych stołach. Była to doskonała okazja do nawiązania pierwszych rozmów oraz integracji w swobodnej, ale jednocześnie formalnej atmosferze. Taki początek wydarzenia stworzył solidne podstawy do dalszych dyskusji i wymiany doświadczeń w komfortowych warunkach.
- Staramy się, aby edycje naszych spotkań odbywały się cyklicznie - wyjaśnia w rozmowie ze Śląskim Biznesem Aleksandra Piekarczyk, wiceprezes biura rachunkowego WARIDO Accounting Sp. z o.o., Organizatora konferencji. - Gromadzą one właścicieli biur rachunkowych, głównie ze Śląska.
Jak dodaje, celem tych spotkań jest wzajemna integracja, poznanie się, a przede wszystkim - wymiana doświadczeń.
Staramy się nie być dla siebie konkurencją, ale takim wsparciem, pomocą, przy rozwiązywaniu tych wszystkich trudnych tematów podatkowych, które się pojawiają - zaznacza Aleksandra Piekarczyk.
Najważniejszym punktem programu była dwugodzinna prelekcja na temat sukcesji w biznesie, którą poprowadzili Krzysztof Ciesielski i Piotr Michalski z kancelarii NKDP Sp. z o.o.
Temat „Sukcesja w biznesie – jak skutecznie to zrobić, opodatkować i zaksięgować” był centralnym elementem spotkania. Eksperci w przystępny sposób wyjaśnili, jakie wyzwania prawne i podatkowe niesie za sobą przekazywanie firmy kolejnemu pokoleniu oraz jak w praktyce można przeprowadzić ten proces z minimalnym ryzykiem.
- Mam przyjemność poprowadzić prelekcję na temat sukcesji w biznesie. Będziemy prezentować, w jaki sposób to zrobić, jak skutecznie przeprowadzić, opodatkować, ale też ująć w księgach rachunkowych - zapowiadał w rozmowie z Redakcją Piotr Michalski.
Wtórował mu Krzysztof Ciesielski.
- Sukcesja międzypokoleniowa biznesu to jest takie pierwsze zjawisko w historii naszej Polski - zauważył. - Pierwsza tak istotna zmiana w życiu gospodarczym. I nakłada się na nią albo jest wynikiem tych zmian, pomysł wykorzystania fundacji rodzinnej.
Dzisiaj chcemy o tym powiedzieć. Chcemy wskazać, że to może być element również optymalizacyjny, ale nie może to być robione dla podatków - zaznaczył doradca podatkowy.
Prelegenci omówili różne formy sukcesji, w tym założenie fundacji rodzinnej, która umożliwia długoterminowe zarządzanie majątkiem rodzinnym i przekazywanie firmy w sposób płynny oraz bezpieczny.
Podkreślili, że sukcesja wymaga odpowiedniego planowania, sporządzenia dokumentacji, takiej jak akty notarialne oraz wycena majątku firmy. Przedstawione zostały także różne strategie przekształcania jednoosobowych działalności gospodarczych w spółki kapitałowe, co może stanowić korzystne rozwiązanie w kontekście sukcesji.
Ostatnim elementem programu było krótkie, piętnastominutowe wystąpienie Jacka Bajsona z firmy Andersen Tax & Legal, podczas którego poruszył zagadnienia związane ze sprzedażą biur rachunkowych oraz pozyskiwaniem inwestorów. Jego prelekcja stanowiła uzupełnienie wcześniejszych tematów związanych z sukcesją, jednak ze względu na ograniczony czas, miała bardziej ogólny charakter.
- Jestem doradcą podatkowym, ale na tej konferencji występuję przede wszystkim jako doradca biznesowy. Myślę, że mogę nawet powiedzieć, że sukcesyjny, dlatego że uczestniczyłem już w kilkudziesięciu projektach tak zwanej sukcesji zewnętrznej - wyjaśnił w rozmowie z Redakcją.
Sukcesja to zwykle kojarzy się z przekazaniem majątku firmy dzieciom. Natomiast jeżeli dzieci nie są zainteresowane przejęciem biznesu, wówczas rozwiązaniem jest sprzedaż firmy inwestorowi zewnętrznemu. To jest rozwiązanie, o którym chciałbym opowiedzieć w czasie dzisiejszej konferencji, bo nie wszyscy o nim wiedzą - dodał Jacek Bajson.
- Właściciele biur rachunkowych, do których przede wszystkim będę adresować te słowa, często zamykają firmę i nie wiedzą o tym, że mogą skapitalizować przyszłe zyski firmy. Należy o tym pomyśleć, poszukać inwestorów, którzy chętnie odkupią biura rachunkowe. I to samo dotyczy też klientów biur rachunkowych. Chodzi mi o budowanie tej świadomości, że z sukcesją mamy do czynienia również w przypadku, gdy dzieci nie są zainteresowane przejęciem majątku - to również sprzedaż inwestorom zewnętrznym - uzupełnił.
Po zakończeniu tego wystąpienia, prowadzenie spotkania przejęła główna księgowa Magdalena Trybuś, która z dużą swobodą i zaangażowaniem kontynuowała wydarzenie. Jej profesjonalne podejście do moderowania dyskusji oraz umiejętność angażowania uczestników sprawiły, że spotkanie przebiegało w przyjaznej, ale dynamicznej atmosferze. Magdalena również znakomicie zaprezentowała patronat medialny wydarzenia, objęty przez portale ŚląskBiznes.pl oraz Rybnik.com.pl, dodając wydarzeniu dodatkowego prestiżu.
Podczas spotkania, po prelekcjach dotyczących sukcesji oraz sprzedaży firm, uczestnicy mieli możliwość dalszej wymiany poglądów w kuluarach. Rozmowy te, toczone głównie przy kawie i cieście, dotyczyły zarówno wyzwań związanych z przekazywaniem firm kolejnym pokoleniom, jak i nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Choć biuro rachunkowe WARIDO nie prezentowało szczegółowych systemów automatyzacji podczas samego spotkania, firma wyraziła gotowość do współpracy w zakresie wdrażania specjalistycznych narzędzi. Organizator we współpracy ze swoją drugą spółką, aktywnie wdraża oprogramowanie Enova, które jest istotnym narzędziem wspomagającym automatyzację procesów księgowych oraz kadrowo-płacowych. Dzięki temu biura rachunkowe mogą nie tylko usprawnić codzienne operacje, ale także lepiej dostosować się do dynamicznie zmieniających się przepisów prawnych i technologicznych. Rozmowy te spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników, którzy widzieli w nowoczesnych rozwiązaniach szansę na rozwój i optymalizację swoich działalności.
Czwartkowa konferencja zakończyła się zapowiedzią VII edycji Śląskiego Spotkania Właścicieli Biur Rachunkowych, które odbędzie się w przyszłym roku. Firma WARIDO Accounting Sp. z o.o. z radością podkreśliła, że organizacja wydarzeń, które sprzyjają integracji środowiska księgowego, jest dla niej priorytetem. Kolejne edycje będą jeszcze bardziej skoncentrowane na współpracy oraz wymianie doświadczeń między biurami rachunkowymi, tworząc przestrzeń do dyskusji o bieżących wyzwaniach w branży.
Uczestnicy mieli również możliwość zrobienia sobie pamiątkowych zdjęć przy specjalnie przygotowanych ściankach WARIDO, co stanowiło miły akcent na zakończenie tego inspirującego dnia.
Kontakt do organizatora: WARIDO Accounting Sp. z o.o.
ul. Wodzisławska 358, 44-274 Rybnik
tel. +48 537 726 726
e-mail: [email protected]
Patronem medialnym wydarzenia były portale ŚląskiBiznes.pl i Rybnik.com.pl.
Przed rozpoczęciem konferencji rozmawialiśmy z prelegentami: Krzysztofem Ciesielskim i Piotrem Michalskim z kancelarii NKDP Sp. z o.o. oraz Jackiem Bajsonem z firmy Andersen Tax & Legal, a także z Aleksandrą Piekarczyk, wiceprezesem biura rachunkowego WARIDO Accounting Sp z o.o.
Zobaczcie krótki film:
Poniżej prezentujemy również film Organizatora:
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
OIP w Katowicach przedstawia Śląską Strategię Ograniczania Wypadków przy Pracy
1152Bezpieczeństwo przede wszystkim. Okręgowy Inspektor Pracy w Katowicach o wyzwaniach na Śląsku (wideo)
775Katowice gospodarzem INTARG® 2025. Międzynarodowe targi innowacji i ekologii już w czerwcu
626Rekordowe wydatki i rosnąca liczba uczestników. Katowice potwierdzają swoją pozycję w turystyce biznesowej
428Wiedza, VR, ratownicze symulacje. Młodzi adepci górnictwa rywalizowali w konkursie BHP
392W Katowicach trwa XVII Europejski Kongres Gospodarczy – w rolach głównych m.in. energia i technologie
+1 / -0Rekordowe wydatki i rosnąca liczba uczestników. Katowice potwierdzają swoją pozycję w turystyce biznesowej
+1 / -0Światowy Dzień Trzeźwości - konferencja oraz spektakl w Żorach
+1 / -0Katowice gospodarzem INTARG® 2025. Międzynarodowe targi innowacji i ekologii już w czerwcu
+1 / -0HR jako strategiczny partner. W czwartek rusza branżowy kongres w Katowicach
+1 / -0Najlepsze startupy nagrodzone podczas EEC Startup Challenge. Gala zwieńczyła drugi dzień Kongresu
0Top 10 Inwestorów bez Granic wyłonionych podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego
0Rekordowe wydatki i rosnąca liczba uczestników. Katowice potwierdzają swoją pozycję w turystyce biznesowej
0Wiedza, VR, ratownicze symulacje. Młodzi adepci górnictwa rywalizowali w konkursie BHP
0Bezpieczeństwo przede wszystkim. Okręgowy Inspektor Pracy w Katowicach o wyzwaniach na Śląsku (wideo)
0