Inwestycje i nieruchomości

Dziewiątka wraca do Bytomia, a Tramwaje Śląskie ruszają z kolejną inwestycją. Największą

2021-12-14, Autor: tora

Na tę informację oczekiwało wielu mieszkańców Bytomia. W sobotę 18 grudnia ma zostać przywrócony ruch tramwajów linii nr 9 na terenie Bytomia. W najbliższych dniach na zmodernizowanej linii w dzielnicy Szombierki prowadzone będą jazdy próbne.

Reklama

Po dokładnie 20 miesiącach przerwy do bytomskich Szombierek wróci ruchu tramwajów. Te przestały kursować 18 kwietnia 2020 r., kiedy rozpoczęła się modernizacja torowiska w Rudzie Śląskiej Goduli. Wówczas trasa linii nr 9 została skrócona do pętli w Chebziu i rozpoczęła się przebudowa trasy popularnej dziewiątki po stronie rudzkiej. Modernizacja odcinka po stronie bytomskiej, biegnącego wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego rozpoczęła się nieco później; później też się zakończy.

– Termin realizacji tej inwestycji określony jest na kwiecień przyszłego roku, jednak zarówno Zarządowi Spółki, jak i włodarzom Bytomia bardzo zależało na jak najwcześniejszym wznowieniu ruchu tramwajowego. Generalny wykonawca, firma Silesia Invest, dołożył wszelkich starań, by stało się to jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia i wszystko wskazuje na to, że to się uda – mówi Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.

Powrót linii nr 9 do Bytomia poprzedzą jazdy próbne

W tym tygodniu na zmodernizowanym odcinku wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego planowane są jazdy próbne i wykonanie ostatnich prac koniecznych do tego, by móc rozpocząć obsługę liniową trasy. Pozostałe do wykonania prace mają być prowadzone już bez przerw w ruchu tramwajowym. Spółka Tramwaje Śląskie S.A. planuje wznowić ruch w Bytomiu Szombierkach od soboty 18 grudnia 2021 r. Od tego dnia linia nr 9 ma kursować w relacji: Chorzów Stadion Śląski pętla zachodnia – Bytom pl. Sikorskiego. Szczegółowy rozkład jazdy będzie dostępny na stronie Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Ruszył przetarg na największą inwestycję tramwajową w Bytomiu

To nie jedyna inwestycja Tramwajów Śląskich w Bytomiu. Spółka ogłosiła przetarg na przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną w Bytomiu od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Sądową do zajezdni Stroszek. Będzie to największa inwestycja spółki w obecnym projekcie. Obejmuje odcinek ok. 14000 metrów toru pojedynczego (mtp), który jest torowiskiem wydzielonym.

– Tak długiego odcinka linii tramwajowej za jednym razem jeszcze nie modernizowaliśmy, lecz dzieliliśmy takie zadania na mniejsze odcinki. To jest jednak strategiczna linia prowadząca do zajezdni w dzielnicy Stroszek i musi zostać zmodernizowana jak najszybciej – wskazuje Andrzej Zowada.

Przeznaczony do modernizacji odcinek jest linią niemal w całości dwutorową. – Przy Szkole Podstawowej Mistrzostwa Sportowego jest jednak krótki fragment, nieco ponad stumetrowy, gdzie linia jest jednotorowa. W ramach tej inwestycji linia jednotorowa zostanie zastąpiona dwutorową, a tym samym zlikwidowane zostanie to wąskie gardło – podkreśla Andrzej Zowada.

Odcinek przeznaczony do przebudowy obejmuje torowisko wzdłuż ulic: Tarnogórskiej, Strzelców Bytomskich oraz Władysława Łokietka wraz z pętlą tramwajową przy zajezdni Stroszek. W ramach inwestycji dwutorowa linia tramwajowa wybudowana zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych, zaś przejazdy torowo-drogowe i przejścia przez torowisko powstaną z użyciem prefabrykowanych płyt torowych. Przebudowany zostanie układ zasilania wraz ze słupami i siecią trakcyjną. Wybudowane zostaną nowe perony tramwajowe, zamontowane elektrycznie sterowane i podgrzewane zwrotnice oraz system smarownic minimalizujący hałas. – Wykonawca ma również zamontować kilka tzw. przelotek, czyli przejazdów międzytorowych, umożliwiających tramwajom zmianę toru. To ważne na tak długim odcinku, gdyż daje możliwość wprowadzania na danym fragmencie linii ruchu mijankowego na wypadek jakichkolwiek utrudnień w ruchu, pozwalając omijać nieprzejezdne miejsce – wyjaśnia rzecznik tramwajowej Spółki.

Termin składania ofert w przetargu określony został na 3 stycznia. Wybrany wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy na realizację całego zadania, a prace mają być prowadzone przy utrzymanym ruchu tramwajów po jednym torze.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy rząd powinien wprowadzić dopłaty do zakupu węgla?






Oddanych głosów: 1735

Prezentacje firm