Inwestycje i nieruchomości

Dziś otwarcie ważnego węzła na A1. Będzie połączenie z DK 43 pod Częstochową

2020-02-15, Autor: tora

Od dziś, 15 lutego kierowcy będą mogli korzystać z węzła Częstochowa Jasna Góra. Dzięki niemu autostrada A1 połączy się z drogą krajową 43 Wieluń – Czestochowa.

Reklama

W grudniu ubiegłego roku, podczas udostępnienia kierowcom odcinka autostrady A1 na wysokości Częstochowy, Tomasz Żuchowski - p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad - zadeklarował udostępnienie jeszcze w lutym 2020 roku węzła Częstochowa Jasna Góra. Dziś po południu autostrada A1 zostanie połączona z drogą krajową nr 43 relacji Wieluń - Częstochowa.

56 km nowej A1

Przypomnijmy, 2 sierpnia 2019 roku GDDKiA oddała do ruchu nowy, blisko 33-kilometrowy odcinek A1 od węzła Częstochowa Południe do węzła Pyrzowice. Jednocześnie rozpoczęły się prace zabezpieczające na odcinku autostrady na wysokości Częstochowy, gdzie trzeba było odstąpić od umowy z nierzetelnym wykonawcą.

- Olbrzymie zaangażowanie wykonawców i GDDKiA przyniosło oczekiwany wynik i 23 grudnia udostępniliśmy kierowcom 24 kilometry jezdni autostrady A1 – pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Południe. W tym ponad cztery kilometry jezdni od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Południe, który był już zrealizowany w sierpniu, lecz ze względu na brak kolejnych odcinków nie mógł być wtedy udostępniony kierowcom – mówi Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji.

Oddane do ruchu w ubiegłym roku 56 km autostrady umożliwia nieprzerwaną jazdę od granicy państwa w Gorzyczkach do północnych dzielnic Częstochowy, mijając po drodze konurbację górnośląską i Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach.

Dla kogo ten węzeł?

Dzięki otwarciu węzła Częstochowa Jasna Góra możliwy będzie wjazd na autostradę A1 i zjazd z niej do Częstochowy oraz w kierunku Kłobucka, Krzepic i Wielunia. Dotychczas chcąc przejechać tzw. autostradową obwodnicą Częstochowy, koniecznym było skorzystanie z węzła Częstochowa Północ lub Częstochowa Południe (z zastrzeżeniem braku możliwości wjazdu do Częstochowy pojazdom ciężarowym o masie powyżej 12 ton).

Co jeszcze nas czeka na budowie A1?

Ostatnim węzłem, który zostanie otwarty dla ruchu na tym odcinku A1, jest węzeł Częstochowa Blachownia na skrzyżowaniu autostrady A1 z DK46. GDDKiA planuje, że przy sprzyjających warunkach pogodowych, możliwe to będzie w II kwartale br.

Coraz bliżej zakończenia budowy

7 lutego 2020 roku Dyrekcja podpisałal umowę na montaż ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych na autostradowej obwodnicy Częstochowy. Zabezpieczenia zostaną wykonane na odcinku drogowym autostrady A1 od węzła Częstochowa Północ do węzła Częstochowa Blachownia autostrady A1 z włączeniem jej do drogi krajowej nr 1 na węźle Częstochowa Północ. Zamontowane zostaną panele pochłaniające o powierzchni ponad 52,7 tysięcy m2, panele odbijające o powierzchni ponad 1,7 tysiąca m2, oraz przeciwolśnieniowe o powierzchni prawie 1,2 tysiąca m2.

Kolejne przetargi

Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Niezbędne będzie również dokończenie budowy obiektu WA-352 (jezdnia lewa) na linią kolejową nr 146 oraz urządzeń ochrony środowiska. Do realizacji są również drogi serwisowe i technologiczne, MOP I Gorzelanka Wschód i Zachód, MOP III Wierzchowisko Wschód i Zachód oraz Obwód Utrzymania Autostrady Lgota. Podobnie oświetlenie węzłów, MOP-ów i OUA oraz dokończenie przebudowy urządzeń obcych (kolizje). Do wykonania pozostał również cały zakres robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni. Ostatnim elementem będzie wykonanie i wprowadzenie docelowej organizacji ruchu.

Budowa A1 nadal trwa

W przebudowie jest blisko 80 km trasy zbudowanej w okresie PRL pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Inwestycję podzielono na pięć odcinków: cztery na terenie województwa łódzkiego i jeden na terenie województwa śląskiego. Prace przy budowie A1 prowadzone są pod ruchem, a kierowcy mają do dyspozycji jedną jezdnię starej drogi po której poruszają się w obu kierunkach. Na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego, w miejscu docelowego węzła na skrzyżowaniu A1 z DK74 powstało tymczasowe megarondo. Mniejsze ronda funkcjonują również w innych miejscach na przebudowywanej drodze. Kierowcy powinni liczyć się z dodatkowymi utrudnieniami w ruchu jakie generują pojazdy obsługujące budowę. - Apelujemy o przestrzeganie przepisów ruchu i zwracanie uwagi na oznakowanie – mówi Marek Prusak.

Budowa ostatniego z pięciu odcinków A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową zakończy się w 2022 roku. Wraz z postępem robót ruch będzie przenoszony na nową, szerszą jezdnię przyszłej A1 co usprawni kierowcom podróżowanie.

Oceń publikację: + 1 + 45 - 1 - 3

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Na kogo zagłosujesz w II turze wyborów prezydenckich?





Oddanych głosów: 265