Polecamy na Śląsku

EKG 2018: sześć start-upów, które zmieniają świat

Interaktywne lustra i wirtualne przymierzalne, nowe zastosowanie nanotechnologii w powłokach malarskich, przenośne laboratorium medyczne w chipie, laserowy monitoring konstrukcji dachu, monitoring półek sklepowych w czasie rzeczywistym, przetwarzanie odpadów z tworzyw sztucznych na rafinowany olej napędowy i frakcje benzyny – oto sześć najbardziej innowacyjnych pomysłów na biznes wyłonionych w  konkursie Start-up Challenge. Laureatów uhonorowano podczas gali wieńczącej pierwszy dzień European Start-up Days, wydarzenia, które od trzech lat towarzyszy Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu w Katowicach, łącząc ze sobą młode i dojrzałe biznesy.

Reklama

Wyzwanie udziału w konkursie Start-up Challenge podjęło blisko 200 start-upów. Innowacyjne koncepty zgłaszano w sześciu kategoriach tematycznych: NEW INDUSTRY (Przemysł 4.0, robotyka, automatyzacja, systemy produkcji, nowe materiały, przemysł kosmiczny); ENVIRONMENT (Ochrona środowiska: technologie dla klimatu, ekologiczne uprawy, smart energy, wykorzystanie surowców, przetwórstwo odpadów); TRADITION & MODERNITY (Przemysł tradycyjny, energetyka, telekomunikacja, transport, budownictwo); HEALTH & BIOTECHNOLOGY (Medycyna, zdrowie, technologie medyczne, farmacja, biotechnologia); BUSINESS PROCESSES (Zarządzanie, analityka, ICT, cyberbezpieczeństwo, logistyka, HR); CLIENT & LIFESTYLE (Handel, customer experience, e-commerce, fintech, edutech, gaming, sport, przemysł czasu wolnego).

– European Start-up Days zorganizowaliśmy po to, by łączyć duży, potrzebujący powiewu świeżości, biznes korporacyjny ze start-upami. Mam nadzieję, że to się realnie dzieje, a porozumień, które zaowocują realnymi projektami, będzie dużo. Jestem przekonany, że to wydarzenie i ten konkurs pomogą wam rozwijać wasze biznesy – powiedział Wojciech Kuśpik, prezes PTWP.

– Stojąc na scenie, przypominałem sobie, jak 13 lat temu zakładaliśmy pierwszy AIP. To były prehistoryczne czasy, w których nikt nie mówił o start-upach, a po prostu o przedsiębiorczości. Dzisiaj możemy powiedzieć, że mamy ogromy sukces. Jest w Polsce ogromna skala start-upów, a samo słowo start-up słyszymy odmieniane przez wszystkie przypadki. To nas bardzo cieszy, bo ludzie wierzą, że z małej inicjatywy może powstać coś wielkiego, a nawet globalnego – mówił Dariusz Żuk, prezes Business Link.

Spośród 100 najciekawszych zgłoszeń, których autorzy zaprezentowali się w Scale-up Alley – dedykowanej biznesowym wizjonerom przestrzeni katowickiego Spodka – jury wyróżniło 6 najciekawszych start-upów w Polsce. Ich twórcy zaprezentowali swoje pomysły przed audytorium Europejskiego Kongresu Gospodarczego – największej biznesowej imprezy w Europie Centralnej.

– O roli start-upów w rozwoju gospodarczym nikogo tutaj nie muszę przekonywać. Są dla „skostniałych” organizacji jak zastrzyk tlenu. Działania, jakie podejmujemy, jako duża, międzynarodowa organizacja, nastawione są na symbiozę. Ze swojej strony jesteśmy w stanie zaproponować startującym firmom skalę i możliwość skalowalności biznesu – podkreśliła Joanna Erdman, wiceprezes ING Banku Śląskiego.

Najlepsze start-upy wyłonione w konkursie Start-up Challenge:

W kategorii New Industry (przemysł 4.0, robotyka, automatyzacja, systemy produkcji, nowe materiały, przemysł kosmiczny) wyróżnienie otrzymał start-up NanoPure Technologies, który opracował i opatentował technologię syntezy polimerów przewodzących. Na tej podstawie rozwija rodzinę pigmentów antykorozyjnych POLYCOR z produktami optymalnie dostosowanymi do różnych typów powłok malarskich, które charakteryzują się wówczas co najmniej dwukrotnie wyższą odpornością antykorozyjną.

W kategorii Tradition & Modernity (Przemysł tradycyjny, energetyka, telekomunikacja, transport, budownictwo) jury doceniło start-up Sense Monitoring, którego flagowym produktem jest system S-One – to w wielkim skrócie laserowy monitoring konstrukcji dachu. Jedyny dostępny na rynku system, który nie ingeruje w konstrukcję ani nie ogranicza funkcjonowania monitorowanej przestrzeni.

W kategorii Health & Biotechnology (Medycyna, zdrowie, technologie medyczne, farmacja, biotechnologia) zwyciężył start-up Genomtec, który stworzył przenośne laboratorium znajdujące się na chipie. W zaledwie 20 minut jest w stanie w 100 proc. wykryć obecność DNA lub RNA w dowolnym materiale genetycznym. Identyfikuje wirusy, bakterie, mutacje genetyczne, grzyby. Urządzenie mieści się w kieszeni.

W kategorii Environment (Ochrona środowiska: technologie dla klimatu, ekologiczne uprawy, smart energy, wykorzystanie surowców, przetwórstwo odpadów) pierwsze miejsce zajął start-up Handerek Technologies, który umożliwia komercyjne przetwarzanie pod ciśnieniem atmosferycznym odpadów z tworzyw sztucznych na całkowicie rafinowany olej napędowy i frakcje benzyny. Oferowane przez firmę rozwiązanie może pożytkować nieumyte, mieszane odpady.

W kategorii Client & Lifestyle zwyciężył start-up Abyss Glass, który produkuje interaktywne lustra oraz tworzy wirtualne przymierzalnie z czytnikiem tagów RFID. Dzięki temu lustro „wie”, jakie ubrania klient wziął ze sobą do przymierzalni i na tej podstawie może wyświetlić targetowane informacje. W najbliższym czasie firma planuje rozwinąć sieć sprzedażową w Europie oraz pozyskać nowych klientów.

W kategorii Business Process jury nagrodziło start-up ShelfWise. To oprogramowanie do monitoringu półek sklepowych w czasie rzeczywistym. Umożliwia weryfikację i ocenę planogramów, czyli sposobu prezentacji produktów w sklepie. Dzięki użyciu najnowocześniejszych metod sztucznej inteligencji, w tym deep learningu, zaledwie w kilka sekund aplikacja pozwala ocenić obecność i ekspozycję produktu oraz zgodność z planogramami już na etapie wizyty przedstawiciela handlowego. 

European Start-up Days to wydarzenie specjalne, towarzyszące jubileuszowej, 10. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego, w tym roku odbywające się równocześnie w przestrzeniach Międzynarodowego Centrum Kongresowego i Spodka. Realizowane w unikalnej formule, stwarza stawiającym pierwsze kroki w biznesie szansę pozyskania kapitału, wsparcia organizacyjnego i eksperckiego, zogniskowania na sobie uwagi mediów, budowy networkingowych kontaktów oraz długotrwałych relacji z przedstawicielami dużych firm z kapitałem na rozwój.

Oceń publikację: + 1 + 2 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm