Wczoraj (24 czerwca) w Jastrzębiu-Zdroju miało miejsce podpisanie umowy na zakup 10 nowych autobusów elektrycznych. Pojazdy dostarczy firma Solaris, a nowe pojazdy będą wozić pasażerów na terenie miasta. Flotę MZK zasilą także cztery dodatkowe autobusy. Te jednak, będą już kursować po regionie.
Podobnie jak w Żorach w Jastrzębiu-Zdroju również postawiono na elektryczne autobusy w komunikacji miejskiej.
W Jastrzębiu-Zdroju miało wczoraj (24 czerwca) miejsce podpisanie umowy na zakup nowych autobusów elektrycznych dla floty Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. Umowę podpisano między związkiem a firmą Solaris, która dostarczy autobusy do Jastrzębia.
W ramach umowy firma Solaris dostarczy do Jastrzębia-Zdroju 10 nowych autobusów elektrycznych, a także wykona dwie stacje ładowania. Jedna z nich znajdować się będzie przy siedzibie MZK, druga przy ul. Podhalańskiej, gdzie powstanie centrum przesiadkowe.
W ramach umowy firma Solaris przeszkoli także kierowców i pracowników obsługi technicznej.
Dzisiaj to jest ten moment, kiedy podpisujemy umowę na dostawę 10 autobusów elektrycznych oraz na montaż i uruchomienie stacji ładowania tych autobusów. Jednej stacjonarnej przy siedzibie MZK i drugiej mobilnej przy ulicy Podhalańskiej, tam gdzie będziemy mieli centrum przesiadkowe. W ramach projektu jest również przeszkolenie pracowników, kierowców i też pracowników obsługi tych stacji ładowania pojazdów - mówił wiceprezydent Grzegorz Dulemba, przewodniczący zarządu MZK.
Zamówienie dotyczy konkretnie pojazdów o długości 12 metrów (możliwość przewozu około 75 osób), niskopodłogowych o napędzie elektrycznym, które kursować będą na terenie Jastrzębia-Zdroju (10%-wy wkład własny pokrywa miasto). Poza tym firma zainstaluje 5 stacjonarnych, elektrycznych, podwójnych ładowarek i stację transformatorową służącą do ich zasilania. Kontrakt zakłada także instalację stacjonarnej stacji szybkiego ładowania wyposażonej w pantograf odwrócony, czyli szybki system ładowania prądem o dużej mocy. Umowa obejmuje także dostarczenie mobilnej stacji ładowania o mocy 40kW. Przy jednym ładowaniu autobus przejedzie około 300 km, a dzięki nowoczesnemu systemowi uzupełniania baterii trakcyjnej pojazdy będą mogły obsługiwać trasy przez cały dzień.
To przede wszystkim poprawi komfort życia naszych mieszkańców, ponieważ nowoczesny tabor autobusowy, 10 autobusów to już zabezpiecza spory procent naszych wozokilometrów jeżeli chodzi o miasto Jastrzębie-Zdrój, ponieważ te autobusy, mimo że w ramach MZK będą się poruszały tylko i wyłącznie w obrębie miasta Jastrzębie-Zdrój. A po drugie ekologia. Stajemy się jako transport publiczny bardziej ekologiczny, z racji tego, że autobusy elektryczne, dwa, rozpoczynamy budowę infrastruktury potrzebnej do ładowania tych pojazdów. Świetnie się to wpisuje, ponieważ akurat jesteśmy na etapie budowy nowego centrum przesiadkowego i dworca na ulicy Arki Bożka, gdzie również będzie taki punkt ładowania autobusów, więc myślę, że nie ma lepszego momentu na podpisanie tej umowy i na zamówienie tych pojazdów, jak połowa tego roku - mówił prezydent Michał Urgoł.
Autobusy elektryczne na drogi Jastrzębia-Zdroju wyjadą w 2026 roku.
Umowa ma być wykonana w ciągu 11 miesięcy, a więc do końca maja 2026 roku. Dostawa 3 sztuk autobusów nastąpi w terminie do 9 miesięcy, kolejnych trzech do 10 miesięcy i czterech pozostałych do wspomnianego terminu zakończenia zadania, a więc do końca maja 2026 - czytamy w komunikacie MZK.
Koszt zakupu 10 pojazdów to 29 507 700 zł, natomiast wartość kontraktu, po dodaniu kosztów stacji ładowania, ładowarek i innych wynosi 33 579 000 zł. Środki na ten cel pochodzą z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz miasta Jastrzębie-Zdrój. Do zakupu autobusów wkłady własny miasta to 10%, dlatego te autobusy poruszać się będą tylko po mieście Jastrzębie-Zdrój. Natomiast w przypadku systemu ładowania wkład miasta to 50%. Cała umowa z NFOŚiGW opiewa na 46 760 000 zł.
Po rozstrzygnięciu konkursu okazało się, że dzięki środków zostanie także na zakup kolejnych czterech autobusów i dwóch ładowarek mobilnych. Na ich zakup zgodziła się instytucja finansująca, więc ogłoszono już kolejny przetarg na zakup dodatkowych autobusów. Pojawią się na drogach jeszcze w 2026 roku. Natomiast tutaj wkład własny do zakupu czterech kolejnych autobusów zostanie przekazany z funduszy całego MZK, więc cztery nowe autobusy będą obsługiwać nie tylko Jastrzębie-Zdrój, lecz także inne trasy Związku.
To pierwsze autobusy elektryczne w Jastrzębiu-Zdroju. Nowe pojazdy zastąpią te starsze autobusy wymagające już wymiany. Jak mówi Rafał Jabłoński z MZK, stary tabor będzie sukcesywnie wymieniany. Aktualnie MZK liczy 90 autobusów, na terenie Jastrzębia-Zdroju kursuje ich ok. 45.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Henkel zamyka fabrykę w Raciborzu. Pracę straci 159 osób
2868PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
902Elektryczna rewolucja w Jastrzębiu. Flotę MZK zasilą nowe autobusy elektryczne
749Nowe przepisy od 1 lipca 2025 dotkną i biznes, i zwykłego Kowalskiego. Co warto wiedzieć o nadchodzących zmianach?
727Makro znika z Rybnika, po blisko 30 latach!
721Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
+3 / -0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
+3 / -0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
+1 / -0Śląskie stawia na sztuczną inteligencję. GZM chce być krajowym liderem technologii AI do 2030 roku
+1 / -0PGE z nową strategią do 2035 roku: inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, OZE i blok gazowy w Rybniku
+1 / -0Automatyzacja zbiórki odpadów w biznesie – znaczenie recyklomatów w systemie ESG i zarządzaniu obiegiem opakowań
0Wstrząs w kopalni Rydułtowy. Był odczuwalny na powierzchni
0„Małym silnikiem napędzamy wielkie dobro” – rybnicka firma w Wielkiej Wyprawie Maluchów (zdęcia)
0Jastrzębska Spółka Węglowa może nie mieć pieniędzy na wypłaty już we wrześniu. Konfederacja apeluje o pilne działania
0Katowicki EMAG przekształca się w Łukasiewicz–AI. Śląsk z silnym centrum badań nad sztuczną inteligencją
0