Wiadomości

Famed Żywiec inwestuje w firmę w Chinach. Producent sprzętu medycznego umacnia pozycję w Państwie Środka

2020-07-01, Autor: tora

W maju 2019 roku Famed Żywiec sfinalizował akwizycję FAM(Beijing) Medical Technology, swojego wyłącznego dystrybutora, który w 2004 roku wprowadził polską markę na tamtejszy rynek. Producent sprzętu medycznego z Żywca poinformował właśnie o transakcji.

Reklama

Sprzęt medyczny Famedu pozycjonowany jest w ChRL w segmencie premium. Skutecznie konkuruje z cieszącymi się wysoką renomą produktami firm amerykańskich, niemieckich czy japońskich. Polskie wyroby wspierają pracę lekarzy i personelu medycznego w kilkuset szpitalach w ponad 30 chińskich prowincjach, gminach i regionach autonomicznych.

– Rynek chiński, na którym odczuwamy pierwsze efekty zaangażowania kapitałowego nieustannie pozostaje w obszarze naszych szczególnych zainteresowań – komentował w styczniu Tomasz Rycak, prezes Famedu Żywiec, podsumowując biznesowe efekty spółki w 2019 roku.

Famed, systematycznie zwiększa wartość uzyskiwanych w Chinach przychodów. W 2018 roku stanowiły on 17 proc. eksportowych wpływów spółki. Po dokonanej akwizycji czołowy europejski producent sprzętu szpitalnego zanotował ponad dwukrotny wzrost sprzedaży rok do roku - wynik najlepszy od początku działań w Państwie Środka (34 proc., ok. 12,6 mln zł). Od tego czasu spółka notuje duże zainteresowanie swoimi wyrobami. 

Pierwsze symptomy koronawirusa w styczniu

Już w styczniu Famed Żywiec zauważył pierwsze symptomy epidemii. Rynek chiński, z uwagi na miejsce wybuchu pandemii, jako pierwszy zareagował dynamicznym wzrostem zapotrzebowania na produkty medyczne, w tym łóżka szpitalne. Pytania o ich dostępność były jednym z najczęściej zadawanych w tym okresie przez szpitale na całym świecie. 

– W styczniu jeszcze nie do końca zdawaliśmy sobie sprawę z powagi sytuacji i tego, jak rozwinie się ona na całym świecie. Tamtejsze szpitale, podobnie jak to miało później miejsce w Europie, musiały błyskawicznie podejmować decyzje i zamawiać dobry, sprawdzony sprzęt medyczny. Ponieważ działamy na tym rynku od wielu lat, jednym z oczywistych wyborów były produkty Famedu, które obecnie są znane już w kilkuset szpitalach Państwa Środka. Zamówienia dotyczyły głównie zaawansowanych łóżek przeznaczonych na oddziały intensywnej terapii – Famed Nano oraz Famed LE-13. Jednym z najistotniejszych wymogów był oczywiście czas realizacji zamówienia, który z uwagi na produkcję realizowaną niemal wyłącznie w oparciu o własne zasoby i technologie możemy znacząco skrócić. W ten sposób realizujemy misję wspierania służb medycznych, która w tym szczególnym czasie związana jest z walką z pandemią – mówi Marek Suczyk, wiceprezes Famedu Żywiec.

Sprzedaż wzrosła skokowo po zakupie firmy w Chinach

– Liczymy na utrzymanie trendu wzrostowego sprzedaży w Chinach, który skokowo wzrósł po dokonanej wiosną akwizycji. To w głównej mierze efekt ugruntowanej na przestrzeni lat pozycji i zaufania jakim darzą nas klienci na rynku chińskim. Dzięki temu jesteśmy dla nich jednym z oczywistych wyborów, gdy w grę wchodzi zakup sprzętu medycznego wysokiej jakości – dodaje Marek Suczyk. 

Chińscy klienci bardzo wymagający

Famed to jedyny polski producent stołów operacyjnych i łóżek szpitalnych obecny w Państwie Środka. Eksportuje tam swoje najbardziej zaawansowane produkty, takie jak stół do obrazowania medycznego Famed FLARE, stół do operacji bariatrycznych Famed HYPERION, czy łóżko na oddział intensywnej terapii Famed LE-13. O pozycji żywieckiej spółki świadczy fakt, że niektórzy chińscy dostawcy oferują już elementy kompatybilne z produktami Famedu.  

– Specyfiką chińskiego rynku medycznego jest polaryzacja, hermetyczność i wysoka bariera wejścia. Bardzo kosztowny proces rejestracji produktów medycznych może trwać nawet dwa lata. Jednocześnie jedną z bolączek systemu pozostaje kwestia niedoboru serwisu sprzętu medycznego. Problemem jest część chińskich wytwórców, którzy oferują sprzęt tani, który charakteryzuje się krótkim i kosztownym czasem eksploatacji. Dzisiaj są, jutro ich nie ma, a w przypadku konieczności skorzystania z serwisu, szpital pozostaje bez wsparcia. Chińscy klienci są niezwykle wymagający. Gotowi są zapłacić dużo, ale w zamian oczekują najwyższej jakości w odniesieniu do sprzętu i obsługi – mówił Marek Suczyk, komentując decyzję o akwizycji FAM(BeiJing) Medical Technology. 

Chiński rynek wymaga cierpliwości

– Mimo że nie jest to rynek dla wszystkich, to firmy, które marzą o silnej globalnej pozycji powinny próbować się w Chinach znaleźć. By odnieść sukces należy uzbroić się w cierpliwość – czy to w procesie pozycjonowania marki, pokazania konkretnych przewag konkurencyjnych własnych produktów czy chociażby znalezienia odpowiednich kanałów sprzedaży – dodawał Marek Suczyk.

Popyt na polskie łóżka szpitalne nie tylko przez pandemię

W pierwszym półroczu br., żywiecki producent zanotował dynamiczny wzrost zainteresowania łóżkami szpitalnymi. W latach 2018-2019 roku Famed Żywiec dostarczył szpitalom w Polsce i na świecie ponad 4 tysiące egzemplarzy łóżek szpitalnych i porodowych. Liczba zamówień na OIOM-owe łóżka szpitalne, które wpłynęły od stycznia do maja niemal dorównała całemu ubiegłorocznemu wolumenowi sprzedaży spółki w tym segmencie produktowym. Obok polskich placówek medycznych takie łóżka zamawiali klienci m.in. z Chin, Włoch, Hiszpanii, Palestyny, Niemiec, Rosji, Iraku, Arabii Saudyjskiej czy Egiptu.

W odpowiedzi na zwiększony popyt, notowany już od 2018 roku, Famed uruchomił linię produkcyjną łóżek NEXO. To wyposażony w technologię antyseptyczną sprzęt, który może być wykorzystywany również na oddziałach intensywnej opieki medycznej (OIOM). Dzięki finalizacji tej inwestycji Famed będzie mógł produkować miesięcznie nawet 1000 egzemplarzy łóżek, które wspierają personel medyczny m.in. w walce z Covid-19. 

W 2019 roku łączna wartość sprzedaży spółki ukształtowała się na poziomie 60 milionów złotych (wzrost o ok. 7,5 proc. w porównaniu do 2018 roku). EBIDTA osiągnęła poziom 3 mln PLN. W ujęciu produktowym największy zysk firmie z Żywca przyniosły stoły operacyjne, następnie łóżka szpitalne i porodowe, a na trzecim miejscu uplasował się sprzęt do obrazowania medycznego. 

PAIH: polski eksport sprzętu medycznego wart 2,9 mld doladów

Eksport polskiego sprzętu medycznego według PAIH szacunkowa wartość rynku producentów wyrobów medycznych w Polsce wynosi już ok. 2,9 mld USD. Eksport urządzeń medycznych w 2018 r. wzrósł aż o 18,9 proc. r/r (średnia dla całego eksportu +7 proc.) i osiągnął wartość 2,2 mld euro. Eksport urządzeń medycznych stanowi już około 1 proc. całościowego eksportu towarowego Polski. Wzrostową tendencję potwierdzają dane InfoCredit. Eksport sprzętu medycznego z Polski wzrósł z 1,03 mld USD w 2016 r. do 2,42 mld USD, czyli o prawie 134 proc. Dane za 2019 będą wkrótce. Chińskich odbiorców nie ma jeszcze w ścisłej czołówce tego rankingu, czyli w pierwszej piątce. Z roku na rok pną się jednak coraz wyżej. Z danych InfoCredit wynika, że wśród odbiorców sprzętu medycznego produkowanego w Polsce Chiny w 2016 r. zajmowały 11. miejsce (2 proc.), a obecnie są już na 8. miejscu (2,3 proc.). znaczenie Chin dla krajowych przedsiębiorców potwierdzają także dane GUS za II kwartał 2019 roku. Po wzroście do rekordowego wartości polskiego eksportu do Państwa Środka poziomu 650 mln euro (tj. o 165 mln euro r/r = 33,9 proc.), Chiny stały się dwudziestym najważniejszym rynkiem dla polskich eksporterów.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Weźmiesz udział w wyborach prezydenta RP?




Oddanych głosów: 823