Kariera

Famed Żywiec zadowolony z wyników. Procentuje produkcja w Polsce

2020-08-25, Autor: tora

Mimo spadku liczby zamówień na stoły operacyjne, najbardziej dochodowej kategorii sprzętu, Famed Żywiec w pierwszym półroczu zanotował zadowalające wyniki biznesowe. Spółka oczekuje zwiększenia rocznych przychodów. Skuteczne działanie w trakcie szczytu pandemii Covid-19, gdy Famed nieprzerwanie dostarczał łóżka „OIOM-owe” do szpitali na całym świecie, zaowocowały m.in. docenieniem polskiej firmy przez międzynarodowe organizacje pozarządowe.

Reklama

Covid wpłynął na plany biznesowe Famedu, ale nie na efekty

Liczba zamówień na łóżka szpitalne przeznaczone na oddziały intensywnej terapii, choć mniejsza niż w ostatnich miesiącach, wciąż utrzymuje się na dość wysokim poziomie. Jednocześnie łóżka to kategoria sprzętu niskomarżowego, który w strukturze przychodów Famedu ustępuje miejsca stołom operacyjnym, na które popyt w pierwszym półroczu znacznie się zmniejszył. Mimo tego spółka osiągnęła satysfakcjonujące wyniki biznesowe i oczekuje utrzymania trendu wzrostowego, który notuje już od kilku lat. W podsumowaniu 2019 roku wykazała wzrost o ok. 7,5 proc., w porównaniu do wyniku z 2018 roku (łączna wartość sprzedaży na poziomie 60 mln złotych, EBIDTA 3 mln zł).

– Pomimo niełatwej sytuacji wyniki po pierwszym półroczu są bardzo zadowalające, zarówno w odniesieniu do rynku polskiego, jak i rynków zagranicznych. W pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku osiągnęliśmy wzrost o 1/3 względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Tym samym zanotowaliśmy w tym czasie ponad dwukrotne tempo wzrostu. Dane te wskazują, że po raz kolejny uda nam się zwiększyć roczne przychody, jak również będziemy mogli wykazać się dynamicznym wzrostem udziału w rynku produktów przeznaczonych do pozycjonowania pacjenta – komentuje Marek Suczyk, wiceprezes Famedu Żywiec.

– Największym problemem pozostaje brak możliwości ekspansji w krajach, w których nie mamy jeszcze ustabilizowanej i rozpoznawalnej marki. Pandemia istotnie spowolniła nasze działania, uniemożliwiając wykorzystanie potencjału tych rynków. Dla porównania na rynkach, na których już wcześniej zaistnieliśmy, czego przykładem są Chiny czy Arabia Saudyjska, nasza pozycja zdecydowanie się wzmocniła, co skutkuje kolejnymi zamówieniami – dodaje Marek Suczyk.

Międzynarodowe organizacje doceniają Famed

Skuteczne działanie w trakcie szczytu pandemii Covid-19, nieprzerwane i sprawnie organizowane dostawy, realizowane mimo trudności będących efektem lockdownu, zaowocowały m.in. docenieniem spółki przez międzynarodowe organizacje pozarządowe. Polski producent sprzętu medycznego został zaproszony do udziału w organizowanych przez nie projektach.

– Jesteśmy o tyle wyjątkowym wytwórcą, który niemal całość produkcji prowadzi na terenie kraju, w oparciu o własne zasoby i technologie. To pozwala nam na szybką realizację zamówień. Dzięki dostawom w okresie pandemii, istotnie wzrosła nasza rozpoznawalność m.in. jako solidnego producenta łóżek, będącego w stanie dostarczyć wysokiej jakości produkty w relatywnie krótkim czasie. Efektem tego jest znalezienie się w gronie kwalifikowanych dostawców międzynarodowych organizacji pozarządowych, co należy traktować jako nobilitację. Z jednej strony to prestiżowe wyróżnienie, a z drugiej możliwość wzięcia udziału w kilku dużych projektach na całym świecie. To kolejny dowód na to, że jesteśmy marką, na której można polegać. Famed jest wiarygodnym i stabilnym partnerem, który szybko i kompleksowo może wspierać swoich partnerów w sytuacjach kryzysowych – mówi Marek Suczyk.

„Do gry wracają stoły operacyjne”

W ostatnich tygodniach Famed notuje wzrost zainteresowania stołami operacyjnymi, najbardziej dochodowym segmentem produktów. W nim żywiecka spółka może pochwalić się konstrukcjami, docenianymi przez środowisko medyczne. Famed Hyperion, stworzony z myślą o chirurgii bariatrycznej, oferuje m.in. udźwig 500 kg. Z kolei Famed Flare, którego blat wyprodukowano z włókna węglowego, to stół do obrazowania medycznego zapewniający najwyższej jakości zdjęcia RTG wykonane przy najmniejszej dawce promieniowania rentgenowskiego. Teraz do karbonowej rodziny stołów operacyjnych Famedu dołącza Optima, pierwszy na świecie stół operacyjny w pełni pokryty włóknem węglowym. Egzemplarze demonstracyjne trafiły na testy do placówek medycznych, głównie za granicą.

– Mimo pandemii zainteresowanie stołami nadal było, lecz budżety były w całości wykorzystywane na produkty pierwszej potrzeby, co uniemożliwiało składanie zamówień w innych obszarach. Obecnie „odmraża się” wiele projektów, nad którymi wcześniej pracowaliśmy. To oznaka powrotu do „normalności”, która daje nam nadzieję na jeszcze lepsze wyniki biznesowe – komentuje Marek Suczyk.

Druga fala pandemii wyzwaniem dla Famedu

W trakcie pierwszej fali pandemii jednym z największych wyzwań dla spółki były kwestie logistyki, a także przerwanie łańcucha dostaw w przypadku kilku podzespołów wykorzystywanych w produkcji łóżek.

– Sytuacja wróciła do normy natomiast doświadczenie wyniesione z tego niełatwego okresu każe zakładać możliwość wydłużenia terminów dostaw niektórych wykorzystywanych przez nas komponentów. Dzięki działowi badawczo-rozwojowego łatwiej jest nam sprostać sytuacji, w której dostawy byłyby całkowicie wstrzymane – mówi Paweł Tomala, wiceprezes i dyrektor finansowy spółki. – Jednocześnie przyjęta w strategii firmy dywersyfikacja zapewnia bezpieczeństwo, stabilny rozwój i większą odporność na szoki popytowe z rynku – dodaje.

Polskie łóżka dobrze się sprzedają niezależnie od pandemii

W latach 2018-2019 roku Famed Żywiec dostarczył szpitalom w Polsce i na świecie ponad 4 tysiące łóżek szpitalnych i porodowych. Już w styczniu spółka zaobserwowała ponadprzeciętne zainteresowanie łóżkami szpitalnymi. Ostatecznie liczba zamówionych OIOM-owych łóżek szpitalnych, w okresie od stycznia do czerwca br., niemal dorównała ubiegłorocznemu wolumenowi sprzedaży spółki w tym segmencie produktowym.

W pierwszym okresie zamówienia wpływały z Chin. W miarę rozprzestrzeniania się koronawirusa wśród klientów dopytujących o możliwość szybkiego zrealizowania dostaw pojawiały się szpitale i przedstawiciele administracji zdrowotnej z wielu krajów, w tym najbardziej dotkniętych epidemią. Łącznie spółka dostarczyła odbiorcom już ponad 1 tys. takich łóżek. Obok polskich placówek medycznych otrzymali je klienci m.in. z Chin, Włoch, Hiszpanii, Palestyny, Niemiec, Rosji, Iraku, Arabii Saudyjskiej czy Egiptu.

W odpowiedzi na zwiększony popyt, notowany już od 2018 roku, Famed w czerwcu sfinalizował inwestycję w nową linię produkcyjną łóżek NEXO, jednego ze swoich najpopularniejszych modeli. To wyposażony w technologię antyseptyczną sprzęt, który może być wykorzystywany również na oddziałach intensywnej opieki medycznej (OIOM). Obecnie Famed będzie mógł produkować miesięcznie nawet 1 tys. egzemplarzy tych łóżek, które wspierają personel medyczny m.in. w walce z Covid-19.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jak formę pracy wolisz bardziej?




Oddanych głosów: 323