Najpierw problemy z Chińczykami, teraz spór w Krajowej Izbie Odwoławczej z firmą Strabag – nad jednym odcinkiem drogi S1, który pozwoliłby połączyć trasę w całość, zawisło jakieś fatum. GDDKiA nie jest w stanie wyłonić wykonawcy odcinka Bieruń – Oświęcim.
KIO nakazała unieważnić postępowanie na wybór wykonawcy zaprojektowania i budowy S1 Bieruń - Oświęcim. Stało się to po tym, jak firma Strabag zaskarżyła do Krajowej Izby Odwoławczej możliwość udzielenia zamówienia z wolnej ręki na budowę fragmentu S1, pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Spór o tryb udzielenia zamówienia dotyczył pierwszego odcinka budowy drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielsko-Białą.
GDDKiA przypomina, że pierwotnie o realizację tego odcinka zaczynającego się w Mysłowicach, a kończącego w Oświęcimiu, ubiegała się chińska firma China State Construction Engineering Company (CSCEC).
- Przetargi na wszystkie trzy odcinki realizacyjne pomiędzy Mysłowicami a Bielsko-Białą ogłosiliśmy w czwartym kwartale 2019 roku. Dla środkowej i południowej części inwestycji, czyli odcinka pomiędzy Oświęcimiem a Dankowicami oraz Dankowicami a Bielsko-Białą, udało się rozstrzygnąć przetargi i w 2020 roku podpisaliśmy umowę na ich realizację. W postępowaniu na pierwszy odcinek od Mysłowic do Oświęcimia, pomimo że firma CSCEC złożyła najtańszą ofertę, została ona wykluczona z postępowania przetargowego. Stało się tak z uwagi na niezłożenie wyczerpujących wyjaśnień w trakcie badania oferty, które rodziły obawy co do możliwości skutecznej realizacji inwestycji. W odpowiedzi na wykluczenie wykonawca odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta wydała jednak wyrok korzystny dla CSCEC. Na to rozstrzygniecie, GDDKiA złożyła skargę do Sądu Okręgowego w Katowicach, który również stanął po stronie wykonawcy – informuje Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.
Dyrekcja chcąc osiągnąć najważniejszy cel inwestycji, czyli połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami (węzeł Kosztowy II) a Bielsko-Białą (węzeł Suchy Potok), 22 lutego 2021 r. unieważniła trwające ponad rok postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy pierwszego odcinka.
GDDKiA uznała, że wobec zaawansowania realizacji dwóch zadań pomiędzy Oświęcimiem a Bielsko-Białą rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na pierwszy odcinek od Mysłowic do Oświęcimia, spowodowałoby przesunięcie w czasie zakończenia realizacji robót budowlanych na tym odcinku o co najmniej o rok.
- Zgodnie z realizowanymi umowami, przejezdność pomiędzy Oświęcimiem a Bielsko-Białą zostanie uzyskana w czwartym kwartale 2023 r. Brak rozstrzygnięcia dla pierwszego odcinka niósł za sobą szereg konsekwencji. Między innymi brak możliwości skomunikowania północnej części S1 od Pyrzowic aż do Mysłowic, z jej świeżo wybudowaną południową częścią od Oświęcimia poprzez Bielsko-Białą aż do Zwardonia – mówi Prusak.
GDDKiA informuje, że aby zminimalizować koszty społeczne i uzyskać przejezdność na newralgicznym odcinku S1, 6 kwietnia 2021 r. wszczęła postępowanie w tzw. trybie z wolnej ręki w związku z przewidzianymi w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ dla odcinka II Oświęcim – Dankowice zamówieniami powtarzającymi i wysłała zaproszenie do wykonawcy ww. odcinka tj. konsorcjum firm Porr i Mota-Engil Central Europe.
- Zaprosiliśmy wykonawców do wzięcia udziału w negocjacjach dotyczących udzielenia zamówienia w przedmiocie budowy fragmentu S1, pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia – mówi rzecznik.
Czytaj kolejne strony:
Oddanych głosów: 913
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
7355Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1212Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
859"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
812Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
564Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
0