Inwestycje i nieruchomości

Firma z Katowic stworzy plan naprawy A1 Pyrzowice - Piekary Śl. Wygrała, choć była droższa

2023-01-02, Autor: Tomasz Raudner

Biuro projektowe TRAKT z Katowic ma stworzyć ekspertyzę i program naprawczy A1 Pyrzowice - Piekary Śląskie. Ten odcinek autostrady od lat jest mocno pofałdowany na skutek reakcji chemicznych zachodzących w podbudowie drogi. Naprawa autostrady nie będzie więc prostą sprawą. Oferta złożona przez katowicką firmę okazała się najlepszą w opinii GDDKiA. Dyrekcja zapowiada, że jeżeli do 9 stycznia nie wpłyną odwołania, podpisze z biurem umowę, by mogło niezwłocznie przystąpić do pracy.

Reklama

Naprawa A1 Pyrzowice - Piekary Śl.: dlatego wygrał droższy

O kontrakt na wykonanie ekspertyzy i programu naprawczego autostrady między Piekarami Śląskimi a Pyrzowicami wpłynęły dwie propozycje. Firma Trakt z Katowic zaoferowała wykonanie zamówienia za 9 959 310 zł, a Mosty Katowice za 9 676 410 zł, czyli za blisko 300 tys. zł taniej. GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia 10,4 mln zł. Przy wyborze brane były pod uwagę trzy kryteria: cena, skrócenie okresu i doświadczenie kadry. Obydwie firmy zmieściły się w budżecie i zaoferowały skrócenie o dwa miesiące wykonania dokumentacji projektowej oraz uzyskania wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Decydujący okazał się trzeci czynnik.

- Przy wyborze przeważyło doświadczenie kadry. Pod tym względem ofera firmy Trakt była bardziej przekonująca. To bardzo trudne przedsięwzięcie. Rada Naukowa przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad zaleciła wręcz powierzenie sporządzenia ekspertyzy i programu naprawczego ośrodkowi naukowemu, ale na to nie zezwala prawo o zamówieniach publicznych. Dlatego tak skonstruowaliśmy specyfikację przetargową, by podkreślić wymóg doświadczenia kadry – wyjaśnia Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA w rozmowie ze ŚląskimBiznesem.pl.

Długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice. W 8 miesięcy od podpisania umowy powstanie ekspertyza techniczna infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz kompleksowego programu naprawczego dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie. W maksymalnie 12 miesięcy powstanie także dokumentacja projektowa dla naprawy autostrady A1 wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Umowa przewiduje także pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót wykonywanych w oparciu o sporządzoną dokumentację projektową (w 80 miesięcy od podpisania umowy).

Idąc dalej, przetarg na wykonanie robót będzie ogłoszony w 2024 roku, a start robót przewidziano na początek 2025 roku.

Najprościej rozebrać A1 i zbudować od nowa

Naprawa autostrady będzie bardzo trudnym i kosztownym przedsięwzięciem. Najprościej byłoby rozebrać cały zniszczony odcinek i zbudować od nowa, przy czym ułożenie 16 km autostrady wiązałoby się z wydatkiem idącym w miliardy. Których nie ma. Dlatego GDDKiA podjęła w 2021 roku działania rozpoznawcze, które miały pomóc w określeniu zakresu ekspertyzy technicznej infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz opracowaniu programu naprawczego.

- Wykonaliśmy ponad pięćdziesiąt odwiertów do badań geologicznych. Sprawdzaliśmy również szczelność i stan techniczny kanalizacji deszczowej. Zrobione zostały wykopy odkrywkowe: pasa rozdziału, jezdni, podbudowy, warstwy mrozoochronnej oraz zasypek kanalizacji. Wykonaliśmy również pomiary ugięć sprężystych aparatem FWD. Analiza pobranych próbek i wyniki pozostałych badań geotechnicznych zostaną przekazane firmie wyłonionej w przetargu na wykonanie opracowania technicznego remontu nawierzchni – mówi Marek Prusak.

Dodatkowo, przed ogłoszeniem przetargu GDDKiA poprosiła członków Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad o zapoznanie się z dotychczasowymi ustaleniami oraz przygotowanymi materiałami, dotyczącymi remontu śląskiego odcinka A1.

Opinie i przygotowane przez członków Rady zalecenia zostały uwzględnione w ogłoszonym postępowaniu przetargowym. W skład Rady Naukowej, której celem jest wydawanie opinii i doradztwo w zakresie zadań realizowanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, wchodzą polscy eksperci z dziedziny infrastruktury i drogownictwa.

A1 Piekary Śląskie - Pyrzowice

Budowa tego odcinka autostrady A1 rozpoczęła się w 2009 roku, a kierowcy z nowej trasy skorzystali w czerwcu 2012 roku. Marek Prusak zaznacza, że droga wykonana została zgodnie ze sztuką i specyfikacją przetargową. A jednak jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności, które zgłaszano do usunięcia wykonawcy.

- Pomimo podjętych działań powstawały kolejne nierówności. Te największe były na bieżąco usuwane – mówił Prusak.

Dyrekcja zleciła wreszcie ekspertyzę materiałów zastosowanych do podbudowy, by wyjaśnić przyczyny pojawiania się wybrzuszeń. Wyniki ujawniła w 2019 roku.

Żużle w podbudowie pracowały

Jak pisaliśmy wówczas, ekspertyza wykazała, że zastosowane w konstrukcji autostrady materiały spełniały wymagania projektowe ickontraktowe, nacpodstawie których budowano autostradę. Fakt ten potwierdziły dokumenty przedstawione przez wykonawcę.

- Po oddaniu do użytkowania tego odcinka, materiał zastosowany w podbudowie autostrady zaczął przejawiać cechy wysadzinowe, co jest przyczyną obecnego stanu nawierzchni jezdni. Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć. Aktywność chemiczna dobiegła końca i nie obserwujemy już nowych nierówności na autostradzie. To umożliwia nam planowanie prac remontowych, które zapewnią długotrwały efekt – mówił w 2019 roku Marek Prusak.

Wybrzuszenia na A1 - czy można było tego uniknąć?

Rzecznik wyjaśniał wówczas, że na etapie projektowania i budowy drogi nie można było przewidzieć wysadzinowego charakteru jednego z materiałów wbudowanych w podbudowę autostrady. Zastosowane materiały do budowy drogi, a także technologia wykonania robót, były zgodne z dokumentacja projektową.

Kalendarium budowy A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie

  • 27 września 2005 r.  - decyzja lokalizacyjna 

  • 12 lutego 2008 r.  - decyzja środowiskowa dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie 

  • 2 lutego 2009 r.  - decyzja środowiskowa dla węzła Pyrzowice 

  • 12 czerwca 2009 r. - pozwolenie na budowę dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie

  • 5 sierpnia 2009 r.  - pozwolenie na budowę dla węzła Pyrzowice 

  • 27 lipca 2009 r.  - podpisanie umowy z projektantem: Complex Projekt/Transprojekt Kraków, wykonawcą: konsorcjum firm Budimex (lider) i Mostostal Warszawa (partner) i podmiotem pełniącym nadzór inwestorski: Arcadis/MottMcDonald

  • 7 sierpnia 2009 r.  - przekazanie placu budowy 

  • 20 sierpnia 2009 r. - rozpoczęcie robót 

  • 1 czerwca 2012 r.  - oddanie do ruchu

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 538

Prezentacje firm