Kariera

Firma z Żywca podbija Chiny. Cenią polskie produkty medyczne

2019-11-07, Autor: tora

Żywiecka spółka Famed Żywiec niemal jedną piątą rocznych przychodów ze sprzedaży eksportowej generuje w Chinach, będąc jedynym w tym kraju polskim producentem dostarczającym stoły operacyjne i łóżka szpitalne. Spółka bierze teraz udział w China International Import Expo (CIIE) w Szanghaju licząc na kolejne kontrakty.

Reklama

Famed Żywiec będzie jedynym przedstawicielem krajowej branży medycznej, ale nie jedyną polską firmą obecną na wydarzeniu. Nasz kraj będą reprezentować 33 przedsiębiorstwa, w trzech pawilonach branżowych (spożywczy, kosmetyczny, handel usługami) oraz w Pawilonie Narodowym.

Chiny w dwudziestce najważniejszych rynków dla polskich eksporterów

Według danych GUS za II kwartał 2019 roku, po wzroście do rekordowego poziomu 650 mln euro (wzrost o 165 mln euro r/r, tj. o 33,9 proc.), Chiny stały się dwudziestym najważniejszym rynkiem dla polskich eksporterów.

– Chiny są drugą co do wielkości gospodarką, a także drugim co do wielkości importerem i konsumentem na świecie. Olbrzymim przemianom ulega również tamtejszy system opieki zdrowotnej. Udział w tym rynku to dla firm medycznych duża szansa na rozwój, a dla Famedu ma najwyższy priorytet. Choć już od 15 lat jesteśmy w Państwie Środka i współpracujemy z kilkuset szpitalami, to obecność na takiej imprezie jest dobrą okazją, aby zaprezentować ofertę kolejnym odbiorcom, a także by kontynuować poszukiwanie nowych kanałów dystrybucji dla naszych produktów. Udział w targach daje nam możliwość na zebranie informacji o oczekiwaniu tego rynku nie tylko względem naszych produktów, ale także kierunku rozwoju całej branży medycznej – mówi Marek Suczyk, wiceprezes Famedu.

Kolejny krok Famedu w Chinach

Chiński system podstawowej opieki medycznej obejmuje placówki z dużym zapotrzebowaniem na sprzęt niskiej jakości. Równolegle jednak działają wysokiej klasy szpitale kliniczne zaopatrujące się jedynie w produkty najwyższej klasy. W Chinach funkcjonuje także ponad 18 tys. prywatnych szpitali, które stanowią ok. 60 proc. wszystkich placówek w tym kraju. Dlatego Chiny pozostają dla Famedu rynkiem o strategicznym znaczeniu.

– Otwarta niedawno Nowa Siedziba Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, posiadająca 24 oddziały wyposażone w 925 łóżek, do której Famed dostarczył stoły operacyjne, w warunkach chińskich byłaby średniej wielkości placówką, jakich w tym kraju jest wiele. To dobrze oddaje potencjał tamtejszego rynku

– mówi Marek Suczyk.

Spółka z Żywca bez komplektów wobec USA czy Japonii

W Chinach Famed, dzięki swojej wysokiej renomie, skutecznie konkuruje z firmami amerykańskimi, niemieckimi czy japońskimi. Dostarcza tam najbardziej zaawansowane produkty m.in. stół operacyjny Famed Flare do obrazowania i chirurgii małoinwazyjnej, który jest wyposażony w blat o najlepszym na świecie parametrze przepuszczalności promieniowania RTG. Dostarcza do Chin także dedykowany operacjom bariatrycznym stół Famed Hyperion oraz łóżka przeznaczone do oddziałów intensywnej terapii. Wiosną br. Famed zwiększył swoje zaangażowanie w ChRL poprzez akwizycję FAM BEIJING - spółki, która w 2004 roku wprowadziła polską markę do Chin, będąc od tego czasu jej dystrybutorem. Efektem dotychczasowej współpracy jest sprzedaż kilku tysięcy polskich wyrobów do kilkuset szpitali w ponad 30 chińskich prowincjach, gminach i regionach autonomicznych.

W minionych latach Famed rokrocznie zwiększał wartość uzyskiwanych w Chinach przychodów. Obecnie generuje tam 17 proc. rocznych przychodów z eksportu. W minionych pięciu latach na całym Dalekim Wschodzie przychody spółki osiągnęły poziom 30 mln zł, z których ok. 40 proc. uzyskano w latach 2017-2018.

Czy rynek chiński jest dla każdego?

- Chiny są trudnym rynkiem charakteryzującym się bardzo wysoką barierą wejścia w postaci na przykład kosztownej i długotrwałej certyfikacji dla sprzętu medycznego wydawanej przez The National Medical Products Administration (NMPA, wcześniej CFDA). Konkurencja jest ogromna, zarówno w postaci największych światowych graczy, jak i wielu lokalnych firm. W konsekwencji rynek jest spolaryzowany pomiędzy produkty klasy premium, a wyrobami lokalnymi, które też odznaczają się dobrą jakością.

Chińscy klienci są bardzo wymagający – mogą zapłacić dużo za zamówione produkty, ale w zamian oczekują najwyższej jakości w odniesieniu do sprzętu i obsługi. Mimo że nie jest to rynek dla wszystkich, to firmy, które marzą o silnej globalnej pozycji powinny próbować się w Chinach znaleźć. By odnieść sukces należy uzbroić się w cierpliwość

– czy to w procesie pozycjonowania marki, pokazania konkretnych przewag konkurencyjnych własnych produktów czy chociażby znalezienia odpowiednich kanałów sprzedaży – komentuje Marek Suczyk, wiceprezes Famed Żywiec.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~bizneswomen 2019-11-07 22:56:04

    Brawo Famed Żywiec. Grunt to trafić w niszę, która znajdzie odbiorców. A że Chińczyków jak "mrówków".. to i łóżek dużo potrzeba ;)

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.