Kariera

Firma z Żywca podbija Chiny. Cenią polskie produkty medyczne

2019-11-07, Autor: tora

Żywiecka spółka Famed Żywiec niemal jedną piątą rocznych przychodów ze sprzedaży eksportowej generuje w Chinach, będąc jedynym w tym kraju polskim producentem dostarczającym stoły operacyjne i łóżka szpitalne. Spółka bierze teraz udział w China International Import Expo (CIIE) w Szanghaju licząc na kolejne kontrakty.

Reklama

Famed Żywiec będzie jedynym przedstawicielem krajowej branży medycznej, ale nie jedyną polską firmą obecną na wydarzeniu. Nasz kraj będą reprezentować 33 przedsiębiorstwa, w trzech pawilonach branżowych (spożywczy, kosmetyczny, handel usługami) oraz w Pawilonie Narodowym.

Chiny w dwudziestce najważniejszych rynków dla polskich eksporterów

Według danych GUS za II kwartał 2019 roku, po wzroście do rekordowego poziomu 650 mln euro (wzrost o 165 mln euro r/r, tj. o 33,9 proc.), Chiny stały się dwudziestym najważniejszym rynkiem dla polskich eksporterów.

– Chiny są drugą co do wielkości gospodarką, a także drugim co do wielkości importerem i konsumentem na świecie. Olbrzymim przemianom ulega również tamtejszy system opieki zdrowotnej. Udział w tym rynku to dla firm medycznych duża szansa na rozwój, a dla Famedu ma najwyższy priorytet. Choć już od 15 lat jesteśmy w Państwie Środka i współpracujemy z kilkuset szpitalami, to obecność na takiej imprezie jest dobrą okazją, aby zaprezentować ofertę kolejnym odbiorcom, a także by kontynuować poszukiwanie nowych kanałów dystrybucji dla naszych produktów. Udział w targach daje nam możliwość na zebranie informacji o oczekiwaniu tego rynku nie tylko względem naszych produktów, ale także kierunku rozwoju całej branży medycznej – mówi Marek Suczyk, wiceprezes Famedu.

Kolejny krok Famedu w Chinach

Chiński system podstawowej opieki medycznej obejmuje placówki z dużym zapotrzebowaniem na sprzęt niskiej jakości. Równolegle jednak działają wysokiej klasy szpitale kliniczne zaopatrujące się jedynie w produkty najwyższej klasy. W Chinach funkcjonuje także ponad 18 tys. prywatnych szpitali, które stanowią ok. 60 proc. wszystkich placówek w tym kraju. Dlatego Chiny pozostają dla Famedu rynkiem o strategicznym znaczeniu.

– Otwarta niedawno Nowa Siedziba Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, posiadająca 24 oddziały wyposażone w 925 łóżek, do której Famed dostarczył stoły operacyjne, w warunkach chińskich byłaby średniej wielkości placówką, jakich w tym kraju jest wiele. To dobrze oddaje potencjał tamtejszego rynku

– mówi Marek Suczyk.

Spółka z Żywca bez komplektów wobec USA czy Japonii

W Chinach Famed, dzięki swojej wysokiej renomie, skutecznie konkuruje z firmami amerykańskimi, niemieckimi czy japońskimi. Dostarcza tam najbardziej zaawansowane produkty m.in. stół operacyjny Famed Flare do obrazowania i chirurgii małoinwazyjnej, który jest wyposażony w blat o najlepszym na świecie parametrze przepuszczalności promieniowania RTG. Dostarcza do Chin także dedykowany operacjom bariatrycznym stół Famed Hyperion oraz łóżka przeznaczone do oddziałów intensywnej terapii. Wiosną br. Famed zwiększył swoje zaangażowanie w ChRL poprzez akwizycję FAM BEIJING - spółki, która w 2004 roku wprowadziła polską markę do Chin, będąc od tego czasu jej dystrybutorem. Efektem dotychczasowej współpracy jest sprzedaż kilku tysięcy polskich wyrobów do kilkuset szpitali w ponad 30 chińskich prowincjach, gminach i regionach autonomicznych.

W minionych latach Famed rokrocznie zwiększał wartość uzyskiwanych w Chinach przychodów. Obecnie generuje tam 17 proc. rocznych przychodów z eksportu. W minionych pięciu latach na całym Dalekim Wschodzie przychody spółki osiągnęły poziom 30 mln zł, z których ok. 40 proc. uzyskano w latach 2017-2018.

Czy rynek chiński jest dla każdego?

- Chiny są trudnym rynkiem charakteryzującym się bardzo wysoką barierą wejścia w postaci na przykład kosztownej i długotrwałej certyfikacji dla sprzętu medycznego wydawanej przez The National Medical Products Administration (NMPA, wcześniej CFDA). Konkurencja jest ogromna, zarówno w postaci największych światowych graczy, jak i wielu lokalnych firm. W konsekwencji rynek jest spolaryzowany pomiędzy produkty klasy premium, a wyrobami lokalnymi, które też odznaczają się dobrą jakością.

Chińscy klienci są bardzo wymagający – mogą zapłacić dużo za zamówione produkty, ale w zamian oczekują najwyższej jakości w odniesieniu do sprzętu i obsługi. Mimo że nie jest to rynek dla wszystkich, to firmy, które marzą o silnej globalnej pozycji powinny próbować się w Chinach znaleźć. By odnieść sukces należy uzbroić się w cierpliwość

– czy to w procesie pozycjonowania marki, pokazania konkretnych przewag konkurencyjnych własnych produktów czy chociażby znalezienia odpowiednich kanałów sprzedaży – komentuje Marek Suczyk, wiceprezes Famed Żywiec.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (1):
  • ~bizneswomen 2019-11-07 22:56:04

    Brawo Famed Żywiec. Grunt to trafić w niszę, która znajdzie odbiorców. A że Chińczyków jak "mrówków".. to i łóżek dużo potrzeba ;)

    0 0

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Który kandydat na Prezydenta RP jest najlepszy pod kątem biznesu?










Oddanych głosów: 1778