Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej wychodzą z założenia, że zbyt często podczas prac nad zmianą przepisów nie zmienia się ich uzasadnień, co szkodzi systemowi prawnemu. Według FPP i CALPE uzasadnienia zmian legislacyjnych powinny być obowiązkowe.
W procesie legislacji podstawowe znaczenie ma proces przygotowania aktu prawnego – wiodącym kryterium powinno być jego znaczenie dla adresatów i wartości jakim ma służyć.
Dopiero właściwe określenie adresatów i celów pozwala na świadome wskazanie charakteru pożądanej regulacji.
Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) przygotowały raport wskazujący na 7 rekomendacji na rzecz dobrego prawa.
Interwencja legislacyjna jest niezbędna, gdy nie może być zastąpiona innymi narzędziami.
- Zbyt często projektowane rozwiązania są uzasadniane bardzo pobieżnie, niekiedy uzasadnienie sprowadza się wręcz do powtórzenia treści przepisu. Dlatego konieczne jest sformułowanie bardzo wysokich wymogów wobec uzasadnień projektów aktów normatywnych. Bezwzględnie należy wprowadzić obowiązek uzasadniania i publikowania pisemnych uzasadnień do poprawek zgłaszanych w toku postępowania w Parlamencie. Celem tego postulatu nie jest ograniczenie możliwości ich zgłaszania przez uprawnione podmioty, ale ograniczenie zgłaszania poprawek nieprzemyślanych i ad hoc
– mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich, prezes Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).
Należy wprowadzić obowiązek aktualizacji uzasadnienia przed skierowaniem projektu aktu do Senatu, a w razie wprowadzenia zmian przez Senat – przed skierowaniem projektu to Prezydenta RP. Ostateczne uzasadnienie powinno być przygotowywane w drodze kompilacji pierwotnego uzasadnienia z argumentacją dla poszczególnych poprawek.
- Obecnie takie uzasadnienia są sporządzane na etapie przygotowania aktu. Ostatnim, czyli najbardziej aktualnym uzasadnieniem, jest wersja towarzysząca skierowaniu projektu do marszałka Sejmu. Wszelkie późniejsze zmiany są już pozbawione ogólnodostępnych uzasadnień. To bardzo duża wada polskiego systemu legislacyjnego
– dodaje Grzegorz Lang, ekspert Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).
dotyczyć co najmniej każdej jednostki redakcyjnej projektu aktu normatywnego, a nawet każdej szczegółowej normy, a nie np. grup przepisów
ukazywać porównanie dotychczasowej regulacji z projektowaną w aspekcie każdej jednostki redakcyjnej
określać cel rozwiązania (ratio legis), a nie zawierać tyko ich opis
wyraźnie wskazywać adresatów poszczególnych rozwiązań (ale już niekoniecznie konkretnych przepisów) oraz krąg podmiotów, na które oddziałują, oraz w jaki sposób
uzasadniać dobór intensywności regulacji – przez porównanie z brakiem interwencji legislacyjnej
określić wpływ każdego przepisu na sprawy i interesy w toku oraz stosowanie przepisów w okresie przejściowym
Raport wskazujący na 7 rekomendacji na rzecz dobrego prawa obejmuje postulaty: ograniczenia zmian prawa, podniesienia efektywności nowych regulacji, prowadzenia regularnych przeglądów obowiązującego prawa, zwiększenia znaczenia oceny skutków regulacji (OSR), eksperckiej oceny projektów aktów prawnych, ograniczenia i kumulowania nowelizacji – wreszcie stanowienia prostych i zrozumiałych aktów prawnych oraz stworzenia przyjaznego systemu dostępu i wyszukiwania obowiązujących regulacji.
Wśród głównych wad przyjmowanego prawa, które mają swoje źródło w obecnym procesie i strukturach jego stanowienia, należy wymienić:
nadmierną zmienność przepisów, w tym notorycznie zbyt krótkie okresy na przygotowanie się adresatów do nowych przepisów (vacatio legis)
zbyt pobieżne uzasadnienia (w tym ustosunkowywanie się do uwag partnerów społecznych) i oceny skutków społeczno-gospodarczych
często trudne do jasnego określenia relacje między regulacjami różnych aktów prawnych
niedostateczną jakość językową i nadmierne skomplikowanie brzmienia nowych przepisów
zastępowanie, bez wyraźnego powodu, dotychczasowych przepisów nowymi, o tej samej wartości normatywnej
Tagi: FPP, CALPE, proces legislacyjny
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
PGG. Stawki zaszeregowania pójdą w górę. Górnicy dostaną po około 1500 zł podwyżki
118217 kwietnia wchodzą w życie przepisy o pracy zdalnej. To musi wiedzieć pracodawca i pracownik
813Kierowca autobusu funkcjonariuszem publicznym? Trwają prace nad ustawą
714Czy ChatGPT rozumie żarty, emocje, sarkazm? Eksperci znają odpowiedź
633Poznaj plusy i minusy pracy zdalnej, także zawody stworzone do takiej aktywności zawodowej
310Podwyżki dla żołnierzy WOT. Na takie zarobki terytorialsi mogą liczyć w 2023 roku
+3 / -1Wady i zalety pracy górnika - czy to się opłaca? Odpowiada ChatGPT
+1 / -0Trafnie łączymy pracodawców i pracowników. Worker Service – tu rządzą kobiety
+1 / -0Kierowca autobusu funkcjonariuszem publicznym? Trwają prace nad ustawą
+1 / -0Przed nami XXV Ogólnopolskie Targi „Edukacja 2023” w Katowicach
+1 / -0Poznaj plusy i minusy pracy zdalnej, także zawody stworzone do takiej aktywności zawodowej
0Zawody przyszłości - jakie funkcje zanikną, a które zyskają na znaczeniu? Sprawdź TOP 10
0Wady i zalety pracy górnika - czy to się opłaca? Odpowiada ChatGPT
0PGG. Stawki zaszeregowania pójdą w górę. Górnicy dostaną po około 1500 zł podwyżki
07 kwietnia wchodzą w życie przepisy o pracy zdalnej. To musi wiedzieć pracodawca i pracownik
0