Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej wychodzą z założenia, że zbyt często podczas prac nad zmianą przepisów nie zmienia się ich uzasadnień, co szkodzi systemowi prawnemu. Według FPP i CALPE uzasadnienia zmian legislacyjnych powinny być obowiązkowe.
W procesie legislacji podstawowe znaczenie ma proces przygotowania aktu prawnego – wiodącym kryterium powinno być jego znaczenie dla adresatów i wartości jakim ma służyć.
Dopiero właściwe określenie adresatów i celów pozwala na świadome wskazanie charakteru pożądanej regulacji.
Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) przygotowały raport wskazujący na 7 rekomendacji na rzecz dobrego prawa.
Interwencja legislacyjna jest niezbędna, gdy nie może być zastąpiona innymi narzędziami.
- Zbyt często projektowane rozwiązania są uzasadniane bardzo pobieżnie, niekiedy uzasadnienie sprowadza się wręcz do powtórzenia treści przepisu. Dlatego konieczne jest sformułowanie bardzo wysokich wymogów wobec uzasadnień projektów aktów normatywnych. Bezwzględnie należy wprowadzić obowiązek uzasadniania i publikowania pisemnych uzasadnień do poprawek zgłaszanych w toku postępowania w Parlamencie. Celem tego postulatu nie jest ograniczenie możliwości ich zgłaszania przez uprawnione podmioty, ale ograniczenie zgłaszania poprawek nieprzemyślanych i ad hoc
– mówi Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich, prezes Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).
Należy wprowadzić obowiązek aktualizacji uzasadnienia przed skierowaniem projektu aktu do Senatu, a w razie wprowadzenia zmian przez Senat – przed skierowaniem projektu to Prezydenta RP. Ostateczne uzasadnienie powinno być przygotowywane w drodze kompilacji pierwotnego uzasadnienia z argumentacją dla poszczególnych poprawek.
- Obecnie takie uzasadnienia są sporządzane na etapie przygotowania aktu. Ostatnim, czyli najbardziej aktualnym uzasadnieniem, jest wersja towarzysząca skierowaniu projektu do marszałka Sejmu. Wszelkie późniejsze zmiany są już pozbawione ogólnodostępnych uzasadnień. To bardzo duża wada polskiego systemu legislacyjnego
– dodaje Grzegorz Lang, ekspert Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).
dotyczyć co najmniej każdej jednostki redakcyjnej projektu aktu normatywnego, a nawet każdej szczegółowej normy, a nie np. grup przepisów
ukazywać porównanie dotychczasowej regulacji z projektowaną w aspekcie każdej jednostki redakcyjnej
określać cel rozwiązania (ratio legis), a nie zawierać tyko ich opis
wyraźnie wskazywać adresatów poszczególnych rozwiązań (ale już niekoniecznie konkretnych przepisów) oraz krąg podmiotów, na które oddziałują, oraz w jaki sposób
uzasadniać dobór intensywności regulacji – przez porównanie z brakiem interwencji legislacyjnej
określić wpływ każdego przepisu na sprawy i interesy w toku oraz stosowanie przepisów w okresie przejściowym
Raport wskazujący na 7 rekomendacji na rzecz dobrego prawa obejmuje postulaty: ograniczenia zmian prawa, podniesienia efektywności nowych regulacji, prowadzenia regularnych przeglądów obowiązującego prawa, zwiększenia znaczenia oceny skutków regulacji (OSR), eksperckiej oceny projektów aktów prawnych, ograniczenia i kumulowania nowelizacji – wreszcie stanowienia prostych i zrozumiałych aktów prawnych oraz stworzenia przyjaznego systemu dostępu i wyszukiwania obowiązujących regulacji.
Wśród głównych wad przyjmowanego prawa, które mają swoje źródło w obecnym procesie i strukturach jego stanowienia, należy wymienić:
nadmierną zmienność przepisów, w tym notorycznie zbyt krótkie okresy na przygotowanie się adresatów do nowych przepisów (vacatio legis)
zbyt pobieżne uzasadnienia (w tym ustosunkowywanie się do uwag partnerów społecznych) i oceny skutków społeczno-gospodarczych
często trudne do jasnego określenia relacje między regulacjami różnych aktów prawnych
niedostateczną jakość językową i nadmierne skomplikowanie brzmienia nowych przepisów
zastępowanie, bez wyraźnego powodu, dotychczasowych przepisów nowymi, o tej samej wartości normatywnej
Tagi: FPP, CALPE, proces legislacyjny
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Robota szuka chopa". Oferta pracy po śląsku podbija Internet!
1948Sierpień 80: JSW faworyzuje "swoje" związki zawodowe! Śląski Biznes prześwietla sprawę
1116Problemy w elektrowni Jaworzno. W Tauronie poleciała głowa prezesa
749Ukraiński biznes inwestuje na Śląsku. Projekt wspiera KSSE
698CEIDG: Polacy zakładają więcej firm. Eksperci studzą entuzjazm
617"Robota szuka chopa". Oferta pracy po śląsku podbija Internet!
+12 / -3Śruby z Żywca docenione w Chinach. Firma ze Śląska zaopatruje azjatycką szybką kolej
+7 / -2Prezes Funduszu Górnośląskiego odwołany
+4 / -0Sierpień 80: JSW faworyzuje "swoje" związki zawodowe! Śląski Biznes prześwietla sprawę
+5 / -1Tomasz Rożek z prestiżowym tytułem jedynego speca od kosmosu z tej części Europy!
+4 / -1Prezes Funduszu Górnośląskiego odwołany
0Wielki triumf rzecznika MŚP. PFR przyznaje się do błędu
0Piekarze spotkali się z władzami PGG. Liczą na szybką dostawę węgla
0Cudzoziemcy chętnie prowadzą biznes na Śląsku. W tym roku już 1,5 tysiąca nowych firm
0Ukraiński biznes inwestuje na Śląsku. Projekt wspiera KSSE
0