Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zawarło z amerykańską firmą Sempra Infrastructure porozumienie określające postanowienia 20-letniego kontraktu kupna-sprzedaży 3 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie.
Dostawy gazu w ramach 20-letniego kontraktu mają rozpocząć się od 2027 roku. W tym czasie Polska ma dysponować drugim po Świnoujściu terminalem LNG, znajdującym się w rejonie Zatoki Gdańskiej. Nowy terminal pozwoli zwiększyć import skroplonego gazu ziemnego (LNG), między innymi na podstawie umów podpisanych przez PGNiG z amerykańskimi firmami.
To element budowania niezależności energetycznej Polski, jak również tej części Europy – mówi Przemysław Wacławski, wiceprezes ds. finansowych PGNiG.
Podobnie uważa Dan Brouillette, prezes Sempra Infrastructure.
To kolejny krok w kierunku zabezpieczania dostaw dla Polski oraz rozwoju odpowiedniej infrastruktury do produkcji LNG w Stanach Zjednoczonych. Myślę, że wzmacnia to nie tylko więzi między naszymi firmami, ale także między naszymi krajami – mówi Dan Brouillette.
Porozumienie zawarte między PGNiG i Sempra Infrastructure umożliwia rozpoczęcie negocjacji szczegółów umowy, która pozwoli polskiej spółce na zakup 3 mln ton skroplonego gazu rocznie, co po regazyfikacji odpowiada ok. 4 mld m sześc. gazu ziemnego.
Dostawy będą realizowane z dwóch terminali skraplających w Stanach Zjednoczonych.
Będą to Cameron LNG, którą zbudowaliśmy i współprowadzimy z innymi firmami w Luizjanie, a także z planowanej instalacji w Teksasie, znanej jako Port Arthur – mówi prezes Sempra Infrastructure.
Przyszła umowa oparta byłaby na formule free-on-board, co oznacza, że odbiór i transport ładunków leży po stronie kupującego.
W tych trudnych czasach, które teraz mamy, kraje europejskie zwracają się w stronę LNG, chcą budować terminale, szukają dostawców. Nasza sytuacja jest zupełnie inna. Nie bez satysfakcji możemy stwierdzić , że jesteśmy lepiej przygotowani niż wiele innych państw – mówił prezes Wacławski.
Za uruchomienie do 2027 roku terminalu regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej odpowiada GAZ-SYSTEM, który jest już właścicielem terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. Gazoport w Gdańsku ma wykorzystywać pływającą jednostkę magazynująco-regazyfikacyjną (FSRU - Floating Storage and Regasification Unit). Inwestor planuje, że terminal będzie dysponował mocą regazyfikacyjną ok. 6 mld m sześciennych gazu ziemnego rocznie.
PGNiG posiada już kontrakty długoterminowe na dostawy amerykańskiego LNG o łącznym wolumenie 7 mln ton rocznie, co daje ponad 9 mld m sześc. po regazyfikacji. Umowy przewidują istotny wzrost dostaw z USA od 2023 roku. Spółka ma zarezerwowaną pełną moc regazyfikacyjną terminalu w Świnoujściu, która, po rozbudowie instalacji, pozwala od tego roku przyjąć ładunki o wolumenie 6,2 mld m sześc. gazu po regazyfikacji, a docelowo, od 2024 r. – 8,3 mld m sześc. rocznie. PGNiG korzysta również z terminalu w Kłajpedzie. Dzięki uruchomionemu w maju tego roku gazociągowi Polska-Litwa, dostawy przyjmowane w tej instalacji mogą być po regazyfikacji kierowane na rynek polski.
Do gazoportu w Świnoujściu zawinął statek ze 167. dostawą LNG – poinformowała spółka PGNiG na Twitterze 26 maja.
Gazowiec Gaslog Gladstone dostarczył z USA ok. 95 mln metrów sześciennych gazu ziemnego (wolumen po regazyfikacji). To 19. dostawa skroplonego gazu dla PGNiG w tym roku. Działamy dalej na rzecz bezpieczeństwa energetycznego - czytamy.
167. dostawa #LNG dla #PGNiG już jest w @TerminalLNG w Świnoujściu. Gazowiec Gaslog Gladstone dostarczył z 🇺🇸 USA ok. 95 mln m sześc. #gazziemny (wolumen po regazyfikacji). To 19. dostawa skroplonego #gaz dla PGNiG w tym roku. Działamy dalej na rzecz #bezpieczeństwoenergetyczne🇵🇱 pic.twitter.com/NSfS6x5Isw
— PGNiG (@GK_PGNiG) May 26, 2022
To 19. w tym roku i 5. w samym maju dostawa gazu do Świnoujścia - podkreśla firma Gaz-System, operator terminala.
19. w tym roku i 5. w samym maju dostawa do #TerminalLNG 🚢 https://t.co/zb2lXF0Q04
— GAZ-SYSTEM (@GAZ_SYSTEM) May 26, 2022
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
"Nie uciekniemy od trudnych pytań". Związkowcy pytają o prawdę ws. kondycji JSW
1046Nawet 400 tys. zł dofinansowania dla rzemieślników – szansa na rozwój i ekologiczną transformację
758PGG połączy Bielszowice z Halembą, pracownicy zadają pytania. Rusza Punkt Konsultacji
570JSW: nie żyje 42-letni górnik. To czwarta ofiara wypadku w kopalni Knurów-Szczygłowice
570Nowy plan gospodarczy Donalda Tuska – co przyniesie poniedziałkowa zapowiedź?
560Nowy plan gospodarczy Donalda Tuska – co przyniesie poniedziałkowa zapowiedź?
+4 / -0Nowe cła Donalda Trumpa – globalne konsekwencje dla USA, Chin, UE i Polski
+3 / -0Diabeł tkwi w szczegółach. Węglowe spółki mają 44 uwagi do projektu nowelizacji ustawy górniczej
+3 / -0Nowy program gospodarczy Donalda Tuska – ambitna wizja czy realna szansa na zmiany?
+2 / -0PGG połączy Bielszowice z Halembą, pracownicy zadają pytania. Rusza Punkt Konsultacji
+2 / -0Pożar fabryki Mokate w Żorach. Ewakuowano pracowników
0Nowy program gospodarczy Donalda Tuska – ambitna wizja czy realna szansa na zmiany?
0Poradnik przedsiębiorcy: zmiana formy opodatkowania - jak i do kiedy to zrobić w 2025 roku? Sprawdź!
0JSW prześwietla finanse w spółkach zależnych. "Priorytetem stabilizacja"
0"Plan zbyt ambitny, nierealny". Zakaz sprzedaży aut spalinowych roku trafi do kosza?
0