Inwestycje i nieruchomości

GDDKiA: łączymy autostradę A1 w całość. W tym roku jeszcze 26 km

2019-08-20, Autor: WJ, źródło: GDDKiA

GDDKiA podsumowuje budowę głównej trasy łączącej północ i południe Polski. Przebiegająca przez środek Polski trasa od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach będzie miała ok. 580 km długości. Kierowcy korzystają już z blisko 480 km autostrady A1, z czego ok. 152 km to odcinek koncesyjny. Kolejne 102 km są w budowie.

Od 2 sierpnia mamy do dyspozycji 33 km nowej autostrady A1. Betonowa trasa zapewnia komfortowy przejazd.

Reklama

Tyle, że autostrada kończy się - patrząc od południa województwa - na rogatkach Częstochowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała zestawienie, z którego dowiadujemy się, kiedy pojedziemy całą trasą od granicy z Czechami w Gorzyczkach nad morze. Zacznijmy od sytuacji w woj. śląskim. 

Śląskie odcinki A1

Częstochowa Północ – Częstochowa Blachownia

Po oddaniu do ruchu 33-kilometrów pomiędzy węzłem Częstochowa Południe a Pyrzowicami, do ukończenia pozostała ponad 21-kilometrowa obwodnica miasta, kończąca się na węźle Częstochowa Blachownia. Obecnie nowy wykonawca prowadzi prace zabezpieczające, których efektem ma być umożliwienie przejazdu trasą główną od węzła Częstochowa Północ do ukończonego odcinka, tuż za węzłem Częstochowa Blachownia, i połączenia z dalszą częścią A1 prowadzącą do granicy z Czechami.

Umowę z nowym wykonawcą, konsorcjum firm: STRABAG Infrastruktura Południe z Wrocławia, BUDIMEX z Warszawy oraz BUDPOL z Częstochowy GDDKiA podpisała 24 lipca, a tydzień później ruszyły prace przy układaniu nawierzchni betonowej. Wykonano dwa odcinki trasy głównej o łącznej długości ok. 1600 metrów. Nowy wykonawca kontynuuje prace geodezyjne, inwentaryzację placu budowy w poszczególnych asortymentach robót, co pozwoli określić zakres koniecznych do wykonania robót naprawczych. Rozpoczęto prace ziemne i zwiększa się ilość ciężkiego sprzętu na placu budowy. Wykonywane są odcinki podbudowy z chudego betonu, a układanie nawierzchni trasy głównej z betonu cementowego uzależnione jest od warunków atmosferycznych, szczególnie od braku opadów. Prace zabezpieczające mają zostać wykonane do 15 listopada.

2 sierpnia GDDKiA ogłosiło przetarg, w którego zakresie jest wykonanie elementów niezbędnych do oddania do użytkowania ciągu głównego i włączenia autostrady A1 w istniejący ślad DK1. Zakres tego zamówienia obejmuje m.in. wykonanie i zainstalowanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wykonanie oznakowania poziomego oraz pionowego, montaż barier ochronnych, ogrodzenia i oświetlenia drogi, wykonanie ekranów akustycznych oraz opracowanie i zatwierdzenie tymczasowej docelowej organizacji ruchu dla ciągu głównego autostrady wraz z włączeniem węzłaCzęstochowa Północ do istniejącej drogi krajowej DK1. Na ofert GDDKiA czeka do 3 września, a termin realizacji to 15 grudnia br.

Granica województwa śląskiego – Częstochowa Północ

Na tym fragmencie w miejscu obecnej DK1 (tzw. gierkówka) powstanie autostrada A1. Umowę na realizację w trybie projektuj i buduj podpisano 23 lipca 2018 r. Wykonawcą jest firma Polaqua a wartość robót to ok. 596.5 mln zł. W połowie czerwca rozpoczęto wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu na sekcji I (od granicy województw do miejscowości Łochynia). Zamontowano bariery ochronne, poszerzono jezdnię i poprawiono stan nawierzchni, wprowadzono oznakowanie poziome, pionowe oraz sygnalizację świetlną. Trwają przygotowania do odbioru tymczasowej organizacji ruchu na sekcji I. W efekcie ruch po DK1 będzie odbywał się na zmianę jedną jezdnią w układzie 2+1. Od granicy województw śląskiego i łódzkiego do  406-tego km (okolice miejscowości Kruszyna) w kierunku Łodzi dostępny będzie jeden pas ruchu, a w kierunku Katowic dwa pasy. Od km 406 do rejonu budowanego węzła Częstochowa Północ, w kierunku Łodzi dostępne będą dwa pasy ruchu, a w kierunku Katowic jeden. Zgodnie z harmonogramem taka organizacja będzie obowiązywała do II kwartału 2021 roku.

Wykonawca tego odcinka prowadzi prace ziemne: odhumusowanie, wykopy i nasypy, wzmocnienie podłoża (stabilizacja) oraz wymiana gruntu. Największe zaawansowanie widać na węźle Mykanów, którego kształt jest dobrze widocznych na zdjęciach lotniczych. Rozpoczęto również roboty mostowe na obiektach inżynierskich na węźle Mykanów (WD-350 i WD-351) oraz trzech innych (PG-349, PZ-349a, Ppz-11). Wykonywane są wykopy, wymiany gruntu, wbijanie ścianek szczelnych, wykonywany beton wyrównawczy.

Łódzkie odcinki A1

Tuszyn – Piotrków Trybunalski Południe

Fragment autostrady wybudowany w czasach PRL przechodzi do przeszłości. To pierwszy z łódzkich odcinków, na który podpisano umowę 30 lipca 2018 roku. Na blisko 16-kilometrowej trasie wykonano już ponad 1/3 prac przygotowawczych. Prowadzone są prace ziemne, odhumusowanie, rozbiórka nawierzchni, wzmocnienia gruntu, wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa dróg technologicznych. Przypomnijmy, że nowa A1 na tym odcinku będzie miała po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Na całym przebudowywanym fragmencie ruch w obu kierunkach odbywa się po jezdni wschodniej (prowadzącej do Gdańska). W kierunku południowym wyznaczono dwa pasy ruchu, w stronę przeciwną jeden. Na wysokości Piotrkowa Trybunalskiego, gdzie w autostradę A1 włącza się droga ekspresowa S8 są spowolnienia i krótkie zatrzymania. Warto podkreślić, że po zakończeniu prac węzeł Piotrków Trybunalski Zachód zyska możliwość jazdy z Łodzi w kierunku Warszawy i z Warszawy do Łodzi. Dotychczas było to niemożliwe, a jadąc z Łodzi lub Warszawy można było kierować się tylko na Katowice.

Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk

Na najdłuższy z przebudowywanych odcinków dawnej gierkówki, mierzący ok. 24 km, umowę na realizację w systemie projektuj i buduj (takim samym jak i na pozostałych odcinkach) podpisano 18 kwietnia 2019 r. Obecnie trwa faza projektowania a prace budowlane rozpoczną się po uzyskaniu decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

Kamieńsk – Radomsko

Umowę przebudowę tego odcinka podpisano 14 września 2018 roku. Ruch pojazdów w obu kierunkach przeniesiono na jezdnię zachodnią, a kierowcy jadący w stronę Częstochowy mają do dyspozycji dwa pasy, a w przeciwnym kierunku jeden. Prowadzona jest budowa dróg technologicznych, objazdów, odhumusowywane są skarpy i tereny przyległe, wykonywane są wykopy, nasypy i wały ziemne. Trwa przebudowa sieci: telekomunikacyjnej, gazu: średniego i niskiego ciśnienia, konserwacja rowów melioracyjnych.

Radomsko – granica województw

Umowę na przebudowę tego odcinka podpisano 30 sierpnia 2018 roku, a prace ruszyły wiosną br. Na całym 7-kilometrowym odcinku ruch pojazdów w obu kierunkach przeniesiono na jezdnię zachodnią, a kierowcy jadący w stronę Częstochowy mają do dyspozycji dwa pasy, a w przeciwnym kierunku jeden. Trwa odhumusowywanie, wykonywane są wykopy na ciągu głównym i na drogach poprzecznych, wykopy pod posadowienie obiektów inżynierskich, jednocześnie trwa montaż elementów prefabrykowanych przepustów i montaż zbrojenia, oraz betonowanie ław fundamentowych na obiektach.

Pierwsze z przebudowywanych odcinków A1 oddamy do ruchu w IV kwartale 2021 roku i z końcem tego roku przejedziemy całą trasą od Tuszyna do Częstochowy korzystając tymczasowo z jednej jezdni pomiędzy Piotrkowem i Kamieńskiem. Druga jezdnia będzie gotowa w grudniu 2022 r. Przypomnujmy, że wraz z zakończeniem prac kierowcy będą mieli do dyspozycji po trzy pasy ruchu.

Ile kosztuje cała autostrada A1?

Łączny koszt budowy wszystkich odcinków A1, będących w gestii GDDKiA (bez odcinka koncesyjnego) to ponad 23 mld zł. Blisko 12,5 mld zł wyniesie wartość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

– W tym roku planujemy umożliwić kierowcom ominięcie Częstochowy, oddając do użytku ponad 26-kilometrowy odcinek, łączący węzły Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia. W przebudowie jest blisko 80 km trasy zbudowanej w okresie PRL pomiędzy Tuszynem a Częstochową

– podsumowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Aktualną sytuację na A1 obrazuje poniższa mapa

GDDKiA

Kliknij i zobacz mapę w pełnym rozmiarze

Autostrada będzie gotowa w całości do grudnia 2022 roku. Jak sądzicie, uda się drogowcom dotrzymać terminu?

Zobacz galerię

Oceń publikację: + 1 + 36 - 1 - 22

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Przedsiębiorco, na kogo zagłosujesz?









Oddanych głosów: 295