Wiadomości

GDDKiA przeciwna podwyżkom opłat za przejazd A4 Katowice – Kraków

2020-08-03, Autor: tora

Zapowiadana podwyżka opłat za przejazd autostradą A4 Katowice – Kraków jest w ocenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nieuzasadniona i uderzająca bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Koncesjonariusz - Stalexport Autostrada Małopolska zamierza podnieść cenę dla aut o masie do 3,5 tony od 1 października.

Reklama

Okoliczności podwyżki do rozważenia

Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z Umowy Koncesyjnej. Dlatego sprzeciw GDDKiA nie ma żadnego wpływu na koncesjonariusza, jeżeli jego plany co do zmian w opłatach mieszczą się w widełkach przewidzianych w umowie koncesyjnej. Tego, jak duże są to widełki nie dowiemy się, ponieważ jest to objęte tajemnicą umowy.

Niezależnie od tego, bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza, GDDKiA zwróciła się z prośbą o rozważenie okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji Stalexportu w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd.

- W stanowisku przesłanym do Stalexportu wskazujemy m.in. błędne założenia dotyczące przygotowanej i przedstawionej przez Stalexport Autostrada Małopolska prognozy ruchu – podaje Szymon Piechowniak, rzecznik prasowy GDDKiA.

Autostrady zarządzane przez GDDKiA bez podwyżek od lat

Dyrekcja zwraca uwagę, że stawki na autostradach zarządzanych przez GDDKiA od lat pozostają niezmienione. Stawki opłaty za przejazd autostradami w zarządzie GDDKiA, ustalone są Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r.

Z autostrady na drogi lokalne

Według GDDKiA planowana zmiana stawki opłat może prowadzić do przeniesienia się części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4, co stoi w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym.

GDDKiA zwraca uwagę, że już teraz część dróg określonych w załączniku do umowy koncesyjnej jest w sposób bardzo istotny obciążona ruchem i posiada znikome rezerwy przepustowości. Zaproponowany wzrost stawek opłat przyczyni się bezpośrednio do zwiększenia ruchu na tych drogach, co może istotnie negatywnie wpłynąć na możliwości obsługi przez nie ruchu lokalnego.

Pandemia a autostradowa podwyżka Stalexportu

Zdaniem GDDKiA, koncesjonariusz, ustalając kwotę podwyżki, nie wziął pod uwagę wyjątkowych okoliczności gospodarczych oraz zmieniającej się sytuacji społeczno-ekonomicznej. W okresie pandemii wiele instytucji, podmiotów finansowych i przedsiębiorstw podejmuje zgoła odmienne działania obniżając stawki opłat. GDDKiA zwraca uwagę, że wprowadzenie wnioskowanej przez koncesjonariusza podwyżki nie znajduje uzasadnienia w obecnej sytuacji.

Będziecie szukali innych dróg Katowice - Kraków?

Co zrobić z górnictwem energetycznym na Śląsku?





Oddanych głosów: 2394

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Jak formę pracy wolisz bardziej?




Oddanych głosów: 204