Inwestycje i nieruchomości

GDDKiA rozstrzygnęło przetarg za blisko miliard. Powstanie 15 km drogi S1

2020-03-31, Autor: Tomasz Raudner

Blisko 990 mln zł kosztować będzie budowa 15-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła pierwszy z trzech przetargów na budowę trasy, poprawiającej komunikację południa województwa śląskiego z północą.

Reklama

Trwa proces wyłaniania wykonawców czterech odcinków trasy ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała, a formalnie od węzła Kosztowy w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej). Trasa z Mysłowic do Bielska będzie mieć około 51 km długości.

Budowa S1 - jeden wykonawca znany

Obecnie znamy wykonawcę drugiego odcinka: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą droga ekspresowa o długości 15,165 km oraz trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze.

O kontrakt wartości 1,03 mld zł ubiegało się dziewięciu oferentów. Ostatecznie, po analizie złożonych ofert katowicki oddział GDDKiA jako najkorzystniejszą uznał ofertę konsorcjum firm Porr S.A. z Warszawy oraz Mota – Engil Central Europe S.A. z Krakowa. Wartość usługi wyceniło ono na kwotę 989 751 443,10 zł. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia, oraz po zakończeniu kontroli przez UZP podpisanie umowy będzie możliwe w maju bieżącego roku.

Obwodnica Oświęcimia ze szczególnymi wymogami

W kwietniu GDDKiA w Katowicach zamierza rozstrzygnąć przetargi na projektowanie i budowę kolejnych odcinków. Na razie 27 marca otwarte zostały oferty na budowę czwartego odcinka - obwodnica Oświęcimia. O zamówienie ubiega się aż 10 oferentów. GDDKiA przeznaczyła na to zadanie 650,7 mln zł. Osiem ofert mieści się w pułapie cenowym, dwie przekraczają wartość zamówienia.

Do wykonawcy należeć będzie zaprojektowanie i wybudowanie drogi dwujezdniowej o długości 9,045 km, trzech mostów (na Wiśle, Sole i Młynówce) oraz wiaduktu kolejowego. Droga przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK44. Lokalizacja drogi obejmie województwa małopolskie i śląskie, powiaty oświęcimski i bieruńsko - lędziński, oraz gminy Bojszowy i Oświęcim.

Fragment drogi zlokalizowany został w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz - Birkenau. Jest to zabytek światowego dziedzictwa UNESCO. Konieczne było więc opracowanie raportu oddziaływania drogi, zawierającego zalecenia dla projektantów, aby droga i obóz koncentracyjny mogły funkcjonować obok siebie bezkonfliktowo.

S1 Kosztowy – Bielsko-Biała: opis wszystkich odcinków

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km

  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km

  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń

  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km

  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km

  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok

  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)

  • obwód utrzymania drogowego

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą: droga dwujezdniowa o długości 9,045 km, trzy mosty (na Wiśle, Sole i Młynówce) oraz wiadukt kolejowy.

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo, wliczając już odcinki istniejące oraz w będące obecnie w budowie, będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1 dla mieszkańców Małopolski i Śląska, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Budowa dróg trwa mimo epidemii

Obecnie GDDKiA realizuje w Polsce 88 zadań o łącznej długości przekraczającej 1080 km, z czego w budowie znajduje się 70 zadań o długości blisko 800 km.

- Naszym obowiązkiem jest, aby firmy mogły pozyskiwać kolejne zlecenia, budując tym samym swoją stabilności ekonomiczną, kadrową i strategiczna. Dlatego nasze plany są nadal aktualne. Pracownicy GDDKiA pracują zdalnie, aby zapewnić ciągłość realizacji zadań instytucji, w tym m.in. ogłaszanie i prowadzenie postępowań przetargowych oraz podpisywanie umów, chociażby korespondencyjnie - mówią w GDDKiA.

Oceń publikację: + 1 + 4 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.