Blisko 990 mln zł kosztować będzie budowa 15-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła pierwszy z trzech przetargów na budowę trasy, poprawiającej komunikację południa województwa śląskiego z północą.
Trwa proces wyłaniania wykonawców czterech odcinków trasy ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała, a formalnie od węzła Kosztowy w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej). Trasa z Mysłowic do Bielska będzie mieć około 51 km długości.
Obecnie znamy wykonawcę drugiego odcinka: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą droga ekspresowa o długości 15,165 km oraz trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze.
O kontrakt wartości 1,03 mld zł ubiegało się dziewięciu oferentów. Ostatecznie, po analizie złożonych ofert katowicki oddział GDDKiA jako najkorzystniejszą uznał ofertę konsorcjum firm Porr S.A. z Warszawy oraz Mota – Engil Central Europe S.A. z Krakowa. Wartość usługi wyceniło ono na kwotę 989 751 443,10 zł. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia, oraz po zakończeniu kontroli przez UZP podpisanie umowy będzie możliwe w maju bieżącego roku.
W kwietniu GDDKiA w Katowicach zamierza rozstrzygnąć przetargi na projektowanie i budowę kolejnych odcinków. Na razie 27 marca otwarte zostały oferty na budowę czwartego odcinka - obwodnica Oświęcimia. O zamówienie ubiega się aż 10 oferentów. GDDKiA przeznaczyła na to zadanie 650,7 mln zł. Osiem ofert mieści się w pułapie cenowym, dwie przekraczają wartość zamówienia.
Do wykonawcy należeć będzie zaprojektowanie i wybudowanie drogi dwujezdniowej o długości 9,045 km, trzech mostów (na Wiśle, Sole i Młynówce) oraz wiaduktu kolejowego. Droga przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK44. Lokalizacja drogi obejmie województwa małopolskie i śląskie, powiaty oświęcimski i bieruńsko - lędziński, oraz gminy Bojszowy i Oświęcim.
Fragment drogi zlokalizowany został w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz - Birkenau. Jest to zabytek światowego dziedzictwa UNESCO. Konieczne było więc opracowanie raportu oddziaływania drogi, zawierającego zalecenia dla projektantów, aby droga i obóz koncentracyjny mogły funkcjonować obok siebie bezkonfliktowo.
Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:
droga ekspresowa o długości 12,865 km
obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)
Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą:
droga ekspresowa o długości 15,165 km
trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:
droga ekspresowa o długości 12,02 km
dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
obwód utrzymania drogowego
Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą: droga dwujezdniowa o długości 9,045 km, trzy mosty (na Wiśle, Sole i Młynówce) oraz wiadukt kolejowy.
Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo, wliczając już odcinki istniejące oraz w będące obecnie w budowie, będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1 dla mieszkańców Małopolski i Śląska, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.
Obecnie GDDKiA realizuje w Polsce 88 zadań o łącznej długości przekraczającej 1080 km, z czego w budowie znajduje się 70 zadań o długości blisko 800 km.
- Naszym obowiązkiem jest, aby firmy mogły pozyskiwać kolejne zlecenia, budując tym samym swoją stabilności ekonomiczną, kadrową i strategiczna. Dlatego nasze plany są nadal aktualne. Pracownicy GDDKiA pracują zdalnie, aby zapewnić ciągłość realizacji zadań instytucji, w tym m.in. ogłaszanie i prowadzenie postępowań przetargowych oraz podpisywanie umów, chociażby korespondencyjnie - mówią w GDDKiA.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1251"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
820Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
646Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
5563,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
553Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -0Budowa S1 opóźniona o prawie rok. Drogowcy znaleźli ślady ludzi sprzed tysięcy lat (foto)
0Niemiecki lider produkcji kabli wybuduje nowy zakład produkcyjny w Jaworznie
0Czy remont wiaduktu na DTŚ zakończy się o czasie? Bukmacherzy z Katowic sprawdzili
0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
0Szyb Franciszek w Rudzie Śląskiej. Najstarsza kopalnia na Śląsku zyska drugie życie (foto)
0