Inwestycje i nieruchomości

GDDKiA rozstrzygnęło przetarg za blisko miliard. Powstanie 15 km drogi S1

2020-03-31, Autor: Tomasz Raudner

Blisko 990 mln zł kosztować będzie budowa 15-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła pierwszy z trzech przetargów na budowę trasy, poprawiającej komunikację południa województwa śląskiego z północą.

Reklama

Trwa proces wyłaniania wykonawców czterech odcinków trasy ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała, a formalnie od węzła Kosztowy w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej). Trasa z Mysłowic do Bielska będzie mieć około 51 km długości.

Budowa S1 - jeden wykonawca znany

Obecnie znamy wykonawcę drugiego odcinka: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą droga ekspresowa o długości 15,165 km oraz trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze.

O kontrakt wartości 1,03 mld zł ubiegało się dziewięciu oferentów. Ostatecznie, po analizie złożonych ofert katowicki oddział GDDKiA jako najkorzystniejszą uznał ofertę konsorcjum firm Porr S.A. z Warszawy oraz Mota – Engil Central Europe S.A. z Krakowa. Wartość usługi wyceniło ono na kwotę 989 751 443,10 zł. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia, oraz po zakończeniu kontroli przez UZP podpisanie umowy będzie możliwe w maju bieżącego roku.

Obwodnica Oświęcimia ze szczególnymi wymogami

W kwietniu GDDKiA w Katowicach zamierza rozstrzygnąć przetargi na projektowanie i budowę kolejnych odcinków. Na razie 27 marca otwarte zostały oferty na budowę czwartego odcinka - obwodnica Oświęcimia. O zamówienie ubiega się aż 10 oferentów. GDDKiA przeznaczyła na to zadanie 650,7 mln zł. Osiem ofert mieści się w pułapie cenowym, dwie przekraczają wartość zamówienia.

Do wykonawcy należeć będzie zaprojektowanie i wybudowanie drogi dwujezdniowej o długości 9,045 km, trzech mostów (na Wiśle, Sole i Młynówce) oraz wiaduktu kolejowego. Droga przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK44. Lokalizacja drogi obejmie województwa małopolskie i śląskie, powiaty oświęcimski i bieruńsko - lędziński, oraz gminy Bojszowy i Oświęcim.

Fragment drogi zlokalizowany został w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz - Birkenau. Jest to zabytek światowego dziedzictwa UNESCO. Konieczne było więc opracowanie raportu oddziaływania drogi, zawierającego zalecenia dla projektantów, aby droga i obóz koncentracyjny mogły funkcjonować obok siebie bezkonfliktowo.

S1 Kosztowy – Bielsko-Biała: opis wszystkich odcinków

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km

  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km

  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń

  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km

  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km

  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok

  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)

  • obwód utrzymania drogowego

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą: droga dwujezdniowa o długości 9,045 km, trzy mosty (na Wiśle, Sole i Młynówce) oraz wiadukt kolejowy.

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo, wliczając już odcinki istniejące oraz w będące obecnie w budowie, będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1 dla mieszkańców Małopolski i Śląska, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Budowa dróg trwa mimo epidemii

Obecnie GDDKiA realizuje w Polsce 88 zadań o łącznej długości przekraczającej 1080 km, z czego w budowie znajduje się 70 zadań o długości blisko 800 km.

- Naszym obowiązkiem jest, aby firmy mogły pozyskiwać kolejne zlecenia, budując tym samym swoją stabilności ekonomiczną, kadrową i strategiczna. Dlatego nasze plany są nadal aktualne. Pracownicy GDDKiA pracują zdalnie, aby zapewnić ciągłość realizacji zadań instytucji, w tym m.in. ogłaszanie i prowadzenie postępowań przetargowych oraz podpisywanie umów, chociażby korespondencyjnie - mówią w GDDKiA.

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 539

Prezentacje firm