Wiadomości

Giganci motoryzacji: PSA oraz FCA łączą siły. Co to oznacza dla KSSE?

2019-10-31, Autor: Tomasz Raudner

Grupa PSA (peugeot, citroen, opel) i FCA (fiat, chrysler) planują połączyć siły. Z tej fuzji ma powstać czwarty co do wielkości producent samochodów na świecie. Z punktu widzenia Polski i Śląska informacja jest o tyle ważna, że swoje fabryki mają tu obydwa koncerny.

Reklama

O planach połączenia się w jedną globalną firmę poinformowała Grupa PSA w komunikacie prasowym.

Jednomyślną zgodę na pełne połączenie działalności wyraziły rady nadzorcze Peugeot SA i Fiat Chrysler Automobiles. Koncerny obejmą po połowie udziałów w nowym tworze i będą po równo dzieliły się korzyściami z fuzji.

Kwatera główna nowego koncernu ma się mieścić w Holandii.

Jak czytamy w komunikacie plan połączenia spółek Groupe PSA i FCA jest wynikiem intensywnych dyskusji między kierownictwem wyższego szczebla obu spółek. Menedżerowie wyrazili przekonanie, że

„istnieje logika przemawiająca za odważnym i zdecydowanym posunięciem, które stworzyłoby lidera w branży dzięki skali, możliwościom i zasobom pozwalającym skutecznie wykorzystać szanse i skutecznie zarządzać wyzwaniami nowej ery mobilności.”

Czwarty producent aut na świecie

Proponowane połączenie stworzy czwartego największego światowego producenta ze sprzedażą na poziomie 8,7 mln pojazdów, z przychodami o wysokości prawie 170 mld euro i zyskiem operacyjnym ponad 11 mld euro rocznie.

Spółki szacują, że połączenie zyskają rocznie około 3,7 mld euro za sprawą bardziej wydajnego inwestowania w platformy samochodowe, silniki, technologie i większe możliwości zakupowe.

Według przewidywań 80 proc. synergii osiągniętych zostanie po 4 latach, a koszt połączenia szacowany jest na 2,8 mld euro.

Fuzja Fiata i Peugeota - co to oznacza dla Polski, Śląska?

W komunikacie nie ma ani słowa o planach dotyczących poszczególnych fabryk. Tymczasem w woj. śląskim swoje fabryki mają obydwa koncerny. W Gliwicach od lat działa Opel, w Tychach jest fabryka silników PSA. W Tychach i Bielsku-Białej funkcjonuje Fiat. Tyska fabryka fiata, montująca fiata 500 i lancię ypsilon była swego czasu największym zakładem koncerny w Europie. 

Optymistą jest dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To właśnie sprowadzenie Opla do KSSE było przed laty kamieniem milowym w rozwoju gospodarki na Śląsku. Dziś prezes zapytany czego się spodziewać po fuzji mówi:

– Cieszy nas ta decyzja, bo zapowiadane dziś przez inwestora połączenie zjednoczy mocne strony obu marek w segmencie samochodów luksusowych, premium, SUV-a oraz Trucks & Light Commercial. Jako KSSE zyskamy partnera, który znacznie zwiększy swój potencjał i możliwości w zakresie rozwoju technologii kształtujących nową erę mobilności, a w tym m.in. autonomicznej jazdy i łączności cyfrowej

- mówi dr Janusz Michałek.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Który kandydat na Prezydenta RP jest najlepszy pod kątem biznesu?










Oddanych głosów: 1780