Wiadomości

Giganci motoryzacji: PSA oraz FCA łączą siły. Co to oznacza dla KSSE?

2019-10-31, Autor: Tomasz Raudner

Grupa PSA (peugeot, citroen, opel) i FCA (fiat, chrysler) planują połączyć siły. Z tej fuzji ma powstać czwarty co do wielkości producent samochodów na świecie. Z punktu widzenia Polski i Śląska informacja jest o tyle ważna, że swoje fabryki mają tu obydwa koncerny.

O planach połączenia się w jedną globalną firmę poinformowała Grupa PSA w komunikacie prasowym.

Reklama

Jednomyślną zgodę na pełne połączenie działalności wyraziły rady nadzorcze Peugeot SA i Fiat Chrysler Automobiles. Koncerny obejmą po połowie udziałów w nowym tworze i będą po równo dzieliły się korzyściami z fuzji.

Kwatera główna nowego koncernu ma się mieścić w Holandii.

Jak czytamy w komunikacie plan połączenia spółek Groupe PSA i FCA jest wynikiem intensywnych dyskusji między kierownictwem wyższego szczebla obu spółek. Menedżerowie wyrazili przekonanie, że

„istnieje logika przemawiająca za odważnym i zdecydowanym posunięciem, które stworzyłoby lidera w branży dzięki skali, możliwościom i zasobom pozwalającym skutecznie wykorzystać szanse i skutecznie zarządzać wyzwaniami nowej ery mobilności.”

Czwarty producent aut na świecie

Proponowane połączenie stworzy czwartego największego światowego producenta ze sprzedażą na poziomie 8,7 mln pojazdów, z przychodami o wysokości prawie 170 mld euro i zyskiem operacyjnym ponad 11 mld euro rocznie.

Spółki szacują, że połączenie zyskają rocznie około 3,7 mld euro za sprawą bardziej wydajnego inwestowania w platformy samochodowe, silniki, technologie i większe możliwości zakupowe.

Według przewidywań 80 proc. synergii osiągniętych zostanie po 4 latach, a koszt połączenia szacowany jest na 2,8 mld euro.

Fuzja Fiata i Peugeota - co to oznacza dla Polski, Śląska?

W komunikacie nie ma ani słowa o planach dotyczących poszczególnych fabryk. Tymczasem w woj. śląskim swoje fabryki mają obydwa koncerny. W Gliwicach od lat działa Opel, w Tychach jest fabryka silników PSA. W Tychach i Bielsku-Białej funkcjonuje Fiat. Tyska fabryka fiata, montująca fiata 500 i lancię ypsilon była swego czasu największym zakładem koncerny w Europie. 

Optymistą jest dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To właśnie sprowadzenie Opla do KSSE było przed laty kamieniem milowym w rozwoju gospodarki na Śląsku. Dziś prezes zapytany czego się spodziewać po fuzji mówi:

– Cieszy nas ta decyzja, bo zapowiadane dziś przez inwestora połączenie zjednoczy mocne strony obu marek w segmencie samochodów luksusowych, premium, SUV-a oraz Trucks & Light Commercial. Jako KSSE zyskamy partnera, który znacznie zwiększy swój potencjał i możliwości w zakresie rozwoju technologii kształtujących nową erę mobilności, a w tym m.in. autonomicznej jazdy i łączności cyfrowej

- mówi dr Janusz Michałek.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 1

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.