Za sprawą firmy ZARYS International Group z Zabrza na katowickim lotnisku wylądował Antonov An-124 Rusłan wypełniony produktami medycznymi. Kolejne dwa loty czarterowe z Chin zaplanowane są na grudzień.
Zapotrzebowanie na środki ochrony indywidualnej, odzież i maski medyczne nie słabnie. ZARYS International Group zdecydował się na realizację kolejnych lotów czarterowych koniecznych, aby uzupełnić zapasy magazynowe i zapewnić utrzymanie łańcucha dostaw dla polskiej służby zdrowia.
W poniedziałek 23 listopada w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach wylądował Antonov An-124 Rusłan, jeden z największych samolotów transportowych na świecie. Ładunek o kubaturze 700 m sześc. stanowiły kombinezony ochronne, maski FFP3 o właściwościach antywirusowych i antybakteryjnych, maski tlenowe, fartuchy chirurgiczne, a także pulsoksymetry i termometry bezdotykowe. Wielkość dostawy - 700 m sześc. to około 116 ton towaru.
Wybór samolotu jako środka transportu nie jest przypadkowy. Czas trwania tej operacji logistycznej od momentu przyjęcia towaru na lotnisku w chińskim Wuhan do chwili wyładunku zajął około 7 dni. Dla porównania, w przypadku drogi morskiej towar dociera do Polski z Chin po 8 tygodniach, czyli około 56 dniach, natomiast szybszy transport kolejowy zajmuje nawet miesiąc. Samolot okazuje się najlepszym rozwiązaniem w sytuacjach, gdy czas realizacji zadania jest priorytetem.
- W trakcie 2020 roku ZARYS zdobył wiele doświadczeń związanych z transportem lotniczym sprzętu medycznego na wielką skalę. Miesiące wakacyjne to program #cargodlaPolski i kilkadziesiąt operacji lotniczych, natomiast we wrześniu sprowadziliśmy do naszego kraju dwa, wypełnione jednorazowym sprzętem medycznym samoloty – Boeinga 747F i Rusłana An-124. Choć wielkość wrześniowej dostawy, około 1,3 tys. m sześc., robiła wrażenie, towar bardzo szybko znalazł odbiorców – powiedział Paweł Ossowski, prezes zarządu ZARYS International Group.
– Równie szybko pojawiła się także konieczność uzupełnienia magazynów i reagowania na potrzeby szpitali. Z ekonomicznego punktu widzenia transport lotniczy nie jest najlepszym rozwiązaniem, jednak w przypadku, gdy czynnikiem decydującym jest czas samolot cargo jest zdecydowanie najlepszą możliwością. Zgodnie z planami, Antonov An-124 Rusłan przed końcem roku, jeszcze dwukrotnie zawita do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Katowicach - dodaje.
Poniedziałkowa wizyta An-124 Rusłan była dziewiątą komercyjną operacją tego typu statku powietrznego w historii pyrzowickiego lotniska. Po raz pierwszy, jeden z największy towarowych samolotów świata, odwiedził Katowice Airport w listopadzie 1997 roku. Maksymalna masa startowa Rusłana to 405 ton, na pokład może wziąć nawet do 150 ton ładunku. Samolot ma 69 metrów długości, 73 metry rozpiętości skrzydeł i ponad 20 metrów wysokości. W latach 1982-2004 wyprodukowano 55 sztuk An-124, z tego około 20 sztuk jest ciągle wykorzystywanych do komercyjnego transportu ładunków.
Katowice Airport jest największym regionalnym lotniskiem cargo w Polsce. W 2019 roku z i do Pyrzowic na pokładach statków powietrznych przewieziono ponad 20 tys. ton ładunków.
- Rok 2020, pomimo pandemii koronawirusa, zamkniemy z podobnym wynikiem. Od lat rozwijamy infrastrukturę dedykowaną obsłudze tego segmentu ruchu lotniczego. W 2015 roku do użytku oddaliśmy nową drogę startową o długości 3200 metrów, rok później nowy terminal cargo o powierzchni 12 tys. m kw. wraz z przedterminalową płytą postojową, którą w latach 2017-2019 rozbudowaliśmy. Widzimy coraz większe zainteresowanie rozwojem tego segmentu w Pyrzowicach wśród największych firm specjalizujących się w transporcie frachtu lotniczego, dlatego pracujemy nad kolejnymi projektami infrastrukturalnymi w obszarze cargo. Już teraz dzięki infrastrukturze pyrzowickiego lotniska możliwe jest utrzymanie nie tylko regularnych łańcuchów dostaw drogą lotniczą, ale także realizacja czarterów cargo jednymi z największych samolotów świata. Cieszymy się, że firma Zarys ponownie wybrała Katowice Airport i to właśnie przez nasz port, na pokładzie An-124, do Polski trafia wyprodukowany na jej zlecenie jednorazowy sprzęt medyczny niezbędny w walce z pandemią koronawirusa. – mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, firmy zarządzającej Katowice Airport.
Podróże samolotem te zawodowe i prywatne to dla niektórych wspaniała przygoda. Dlatego jesteśmy ciekawi jak często zdarza Wam się latać z katowickiego lotniska w Pyrzowicach i jak dużo wiecie o KTW Airport ? Sprawdźcie swoją wiedzę w specjalnie przygotowanym quizie. Powodzenia
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Dostarczył 7 tys. tramwajów dla polskich miast. Zakład Alstom w Chorzowie obchodzi 160 lat
+2 / -0Czy biznes i samorząd to zgrany duet? KSSE zaprasza na Świąteczny Booster dla biznesu
+1 / -0Znamy laureatów XVI edycji konkursu Innowator Śląska
+1 / -0Katowice, Czeladź i Ożarowice najwyżej w Rankingu Gmin Województwa Śląskiego 2024
+1 / -0Katowizje 2024 – Katowice po raz piąty wyłoniły liderów odpowiedzialnego biznesu
+1 / -0