Budowa zachodniej obwodnicy Gliwic będzie kontynuowana. Miasto posiada już pozwolenie na realizację inwestycji drogowej, obejmującej brakujący odcinek od ul. Daszyńskiego do ul. Sowińskiego. Nową częścią trasy pojedziemy na początku 2024 roku.
Ostatni odcinek obwodnicy zachodniej o długości blisko 2 km stanowić będzie docelowo całość wraz ze zbudowanym już odcinkiem łączącym ul. Rybnicką z ul. Daszyńskiego (obecnie ulica T. Mazowieckiego).
Tym samym możliwy będzie wygodny i szybki przejazd od ul. Rybnickiej do alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego.
Budową obwodnicy od ul. Daszyńskiego do skrzyżowania ulic Sowińskiego i Okulickiego zajmie się wybrane w przetargu konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów S.A. oraz Eurovia POLSKA S.A.
W ubiegłym tygodniu zostało wydane zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i można już przekazywać wykonawcy teren budowy. Zanim pojawią się na nim maszyny budowlane, w pierwszej kolejności przeprowadzane będą prace porządkowe oraz geodezyjne.
Koszt inwestycji (wraz z dokumentacją projektową i przebudową dróg dojazdowych) to obecnie około 45 mln zł. Są to środki z budżetu miasta, ale Zarząd Dróg Miejskich, który odpowiada za realizację tego zadania, będzie się starał o pozyskanie dofinansowania zewnętrznego.
Dokończenie budowy zachodniej obwodnicy to ważny i wyczekiwany moment, bo trasa nie tylko ułatwi przemieszczanie się po mieście, ale odciąży mniejsze miejskie ulice i tym samym przyczyni się do poprawy jakości życia w Gliwicach. Po wielu latach pokonaliśmy trudności, uzyskaliśmy pozwolenie na realizację inwestycji drogowej i możemy wbijać przysłowiową łopatę. Kontynuujemy budowę zachodniej obwodnicy w trudnych czasach. Pomimo koniecznych cięć budżetowych uznaliśmy jednak, że to jedno z tych przedsięwzięć, które na pewno warto zrealizować, bo przyniesie mieszkańcom i miastu wiele korzyści. Powstający odcinek obwodnicy świetnie dopełni nasz układ drogowy – mówi Adam Neumann, prezydent Gliwic.
Nowy odcinek obwodnicy przejmie ruch samochodowy z DK 78, która prowadzi m.in. przez Tarnowskie Góry, Gliwice i Rybnik. Fragment tej drogi krajowej został już przekierowany na istniejący odcinek zachodniej obwodnicy od ul. Rybnickiej do ul. Daszyńskiego, ale częściowo dalej wiedzie śródmiejskimi ulicami (Daszyńskiego, Styczyńskiego, Wyspiańskiego, Orlickiego). To się zmieni. Po zakończeniu budowy, kierowcy przejeżdżający przez Gliwice DK 78 będą jechać obwodnicą od ul. Rybnickiej do alei Jana Nowaka-Jeziorańskiego i dalej do ul. Tarnogórskiej – z pominięciem innych ulic. Wpłynie to na komfort jazdy, a także na zmniejszenie zanieczyszczeń spowodowanych ruchem samochodowym w centrum miasta.
Dokończenie budowy obwodnicy zachodniej będzie mieć duże znaczenie dla gliwiczan. Ułatwi przemieszczanie się po mieście, komunikację pomiędzy dzielnicami, wyjazd z miasta, dojazd m.in. do centrów handlowych. Ma przyczynić się też do rozwoju przyległych terenów mieszkaniowych i inwestycyjnych. Do tego przeniesienie znacznej części ruchu drogowego na obwodnicę wpłynie na poprawę bezpieczeństwa.
W ramach inwestycji powstanie droga jednojezdniowa, z jednym pasem ruchu w każdą stronę, z możliwością dobudowy w przyszłości dodatkowej jezdni. Równocześnie zapewniony zostanie wygodny przejazd dla rowerzystów – w części z wykorzystaniem zaprojektowanego ciągu pieszo-rowerowego, w części dróg dojazdowych do pól. W pobliżu „wlotów” nowej trasy przewidziano możliwość ustawienia stacji roweru miejskiego oraz stacji napraw rowerów, a na przedłużeniu ul. Okulickiego mają zostać zamontowane ławki. Na trasie nie zabraknie zieleni, w tym drzew i krzewów w pasie drogowym.
Zaplanowano też budowę mostu, przejść dla zwierząt oraz przejazdu dla rolników. W niektórych miejscach konieczna będzie przebudowa infrastruktury podziemnej. Cały odcinek zostanie oświetlony z wykorzystaniem energooszczędnego oświetlenia LED. Z myślą o rozwoju budownictwa mieszkaniowego zaplanowano zatoki autobusowe. W okolicy zabudowań przy ul. Daszyńskiego staną ekrany akustyczne.
Na obu końcach nowego odcinka obwodnicy będą skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, podłączoną do gliwickiego systemu sterowania ruchem. Ponadto przewidziane jest jeszcze jedno skrzyżowanie z projektowaną obecnie obwodnicą Ostropy.
W Gliwicach konsekwentnie zmieniany jest przestarzały, promienisty układ drogowy na bardziej efektywny – obwodnicowy, istotnie odciążający centrum miasta od ruchu samochodowego, w szczególności tranzytowego.
Przypomnijmy, że obwodnicę miejską Gliwic tworzy także południowa część trasy. Zbudowany został odcinek tej drogi od ul. Pszczyńskiej do ul. Bojkowskiej, a w przyszłości powstanie jeszcze odcinek od ul. Bojkowskiej do ul. Rybnickiej. Miasto ma również dużą, autostradową obwodnicę tworzoną przez dwie autostrady (A1 i A4) oraz aleję Jana Nowaka-Jeziorańskiego (tzw. starą autostradę).
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Zmiany w komunikacji ZTM od 1 lutego 2025. Obejmą Katowice i Mysłowice
780Katowice i woj. śląskie chcą kupić od Węglokoksu większość akcji Katowice Airport. "Gwarancja stabilizacji"
628Nowy Wełnowiec w Katowicach - inwestycja za 3 mld zł z prestiżowym certyfikatem za projekt
623"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
578Hillwood rozbuduje centrum logistyczne w Częstochowie. Rusza budowa nowej hali magazynowej
549W Gliwicach ma powstać nowa baza Kolei Śląskich
+4 / -0Inwestycje za prawie 150 mln zł. Katowice Airport sumuje pierwszy rok realizacji dużego planu
+4 / -0Park technologiczny, centrum laboratoryjne. Co zamiast fabryki Izery powstanie w Jaworznie? (wideo)
+4 / -0Lufthansa Cargo uruchomi pierwsze regularne loty towarowe w Polsce - z Katowice Airport
+3 / -0"Malinką" z Brzegu do Wisły. Polregio połączy opolskie z Beskidem Śląskim
+3 / -0A4 Katowice–Kraków. Najdroższy odcinek w Polsce będzie bezpłatny, ale najpierw... jeszcze podrożeje
050 wagonów za 70 milionów złotych. Rekordowe zamówienie Tramwajów Śląskich
0Trasa N-S w Rudzie Śląskiej będzie dłuższa. Nowy odcinek za ponad 140 mln złotych
0Katowice: 27 mln zł unijnego dofinansowania do budowy Centrum Himalaizmu
0Firma z Gliwic rewolucjonizuje zastosowanie AI w misjach kosmicznych EAK
0