Gliwice zwyciężyły w rankingu miast przyjaznych kierowcom, opracowanego przez serwisy internetowe Oponeo i Yanosik. W ścisłej czołówce znalazły się też Sosnowiec, Częstochowa i Katowice.
Ranking uwzględniał takie czynniki jak liczba kolizji, prędkość jazdy, parkowanie, ceny paliw, koszt wymiany opon, ceny ubezpieczenia OC i infrastrukturę dla samochodów elektrycznych.
Gliwice zebrały aż 51 punktów i zdetronizowały w ten sposób ubiegłorocznego zwycięzcę wśród miast do 300 tys. mieszkańców - Kielce. Na trzecim miejscu uplasował się Sosnowiec. Czwarte miejsce zajęły wspólnie Katowice i Częstochowa. W kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców najlepszy okazał się Lublin. Zebrał 46 punktów i wyprzedził Gdańsk oraz Szczecin.
Mało przyjazne kierowcom okazały się Radom i Toruń. Obie miejscowości zebrały po 36 punktów, co zrównało je na przedostatnim miejscu. Na szarym końcu znalazła się natomiast Gdynia z zaledwie 28 punktami, czyli niewiele ponad połową tego, co zebrały Gliwice.
Aby wyniki były miarodajne i rzetelne, serwis Oponeo.pl zgromadził informacje, które pochodzą z urzędów miast oraz zarządów dróg. Niezwykle istotne były także dane, które udostępnił partner rankingu – Yanosik.pl.
- Wszyscy mamy tendencję do wystawiania skrajnych ocen miejscowościom dobrze sobie znanym, dlatego ranking nie został ułożony na podstawie opinii mieszkańców. Zamiast tego posłużyliśmy się bardziej miarodajną metodą – danymi za rok 2019 – mówią autorzy zestawienia.
W przypadku bezpieczeństwa, mierzonego liczbą wypadków i kolizji wśród mniejszych miast najgorzej wypadły Katowice. Tu wskaźnik wypadkowości jest najwyższy.
Prędkość i płynność przejazdu przez miasto oceniona została na podstawie danych Yanosika. Posłużyły do wyliczenia średniej prędkości pojazdów poruszających się od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 21.00.
- Przygotowaliśmy osobne wyniki dla centrów miast oraz dalszych części w ich granicach administracyjnych. Ten pierwszy wskaźnik świadczy o zakorkowaniu serca miasta, drugi o ogólnej jakości organizacji ruchu - wyjaśniają autorzy.
Najszybciej jeździ się po centrum Katowic (35 km/h) i Gliwic (31 km/h). Najwolniej jest w Radomiu, bo tam odnotowano średnią na poziomie zaledwie 25 km/h. W przypadku terenów poza ścisłym centrum najłatwiej poruszać się po Częstochowie (53 km/h), a tylko nieznacznie gorzej jest w Gliwicach, gdzie średnia była o 1 km/h niższa.
Jeśli chodzi o parkingi, to bezapelacyjnym zwycięzcą jest Sosnowiec, który pozostaje jedynym z kilkunastu największych miast w Polsce, które wciąż nie wprowadziło stref odpłatnego parkowania. Innym miejscowościom trudno rywalizować z takim ukłonem w stronę mieszkańców.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
INTARG®2024 - Katowice zapraszają na czołowe Międzynarodowe Targi Wynalazków i Innowacji
2875Królowa biznesu - sprzedaż - już drugi raz wejdzie na salony! Nadciąga ogólnokrajowa konferencja Sales is the Queen
1528Min. Czarnecka i premier Buzek w Katowicach. "Przemysł na Śląsku musi być różnorodny"
547Transformacja energetyczna i dekarbonizacja – jaki scenariusz dla polskiego i europejskiego przemysłu?
465HR Klub Summit 2024 - wyjątkowe wydarzenie HR w sercu Śląska
199HR Klub Summit 2024 - wyjątkowe wydarzenie HR w sercu Śląska
0Transformacja energetyczna i dekarbonizacja – jaki scenariusz dla polskiego i europejskiego przemysłu?
0Min. Czarnecka i premier Buzek w Katowicach. "Przemysł na Śląsku musi być różnorodny"
0Królowa biznesu - sprzedaż - już drugi raz wejdzie na salony! Nadciąga ogólnokrajowa konferencja Sales is the Queen
0INTARG®2024 - Katowice zapraszają na czołowe Międzynarodowe Targi Wynalazków i Innowacji
0