Inwestycje i nieruchomości

Gliwice: na lotnisku biznesowym może powstać wytwórnia samolotów

2021-06-16, Autor: tora

W grudniu 2020 roku oficjalnie zostało otwarte zmodernizowane lotnisko w Gliwicach. Umożliwia całodobową obsługę menadżerów biznesu, małych lotów pasażerskich i ruchu cargo, a także lotów turystycznych, powietrznych taxi, sportów lotniczych i edukacji lotniczej. Jednak plany rozwojowe idą dalej. Jest m.in. mowa o hali budowy samolotów. 

Reklama

Od ubiegłego roku płyta lotniska na gliwickim Trynku dysponuje nową, utwardzoną drogą startową o długości 920 m (którą w przyszłości będzie można wydłużyć nawet do 1,3 km), drogą kołowania i płytą postojową, a także niezbędną infrastrukturą okalającą: parkingami, drogami dojazdowymi i biegnącą dookoła lotniska ścieżką rowerową.

Prace modernizacyjne zamknęły się w kwocie 27,9 mln zł. Obiekt po modernizacji ma status lotniska publicznego niepodlegającego certyfikacji, co pozwala na wykorzystywanie go m.in. dla lotów biznesowych, sportowych oraz małego ruchu cargo. To udane nawiązanie do ponad 100-letniej historii tego miejsca, postrzeganego w przeszłości jako główny port lotniczy Górnego Śląska.

Port lotniczy Gliwice

Lotnisko znajduje się w pobliżu węzła węzła autostrad A1 i A4 oraz Drogowej Trasy Średnicowej. Według władz miasta lokalizacja lotniska to jego wyjątkowy atut. W Gliwicach działa bowiem Politechnika Śląska oraz wiele firm produkcyjnych, usługowych i IT o zasięgu krajowym, europejskim, a także światowym. Dla tego typu instytucji wygodny i szybki transport lotniczy w formule lotów dyspozycyjnych jest istotny, jeśli chodzi o zwiększanie aktywności gospodarczej, rozszerzanie współpracy ekonomicznej czy naukowo-technicznej. W mieście działa również jedna z najnowocześniejszych hal widowiskowo-sportowych w Polsce – Arena Gliwice – dysponująca szerokim zapleczem konferencyjnym. Obiekt niedawno stał się własnością Górnośląskiej Agencji Przedsiębiorczości i Rozwoju (GAPR), miejskiej spółki, która od ponad 4 lat jest właścicielem połowy terenu gliwickiego lotniska i zarządcą całości. To zarazem główny udziałowiec Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego – najnowocześniejszego w Europie ośrodka, zajmującego się wytwarzaniem i badaniem kompozytowych elementów konstrukcyjnych.

– Zmodernizowana infrastruktura gliwickiego lotniska jest wyjątkowym punktem na mapie Gliwic, wokół którego skupiają się firmy zaawansowanych technologii i branży lotniczej. Działania miasta podejmowane wspólnie z Górnośląską Agencją Przedsiębiorczości i Rozwoju, Politechniką Śląską oraz Aeroklubem Gliwickim zmierzają do utworzenia w tym miejscu lokalnego kompleksu lotniczego, na którego bazie działać będzie również park techniki, technologii i edukacji lotniczej – podkreśla prezydent Gliwic Adam Neumann.

Na lotnisku ma powstać fabryka samolotów dyspozycyjnych

Dzięki organizacyjnemu i kapitałowemu zaangażowaniu GAPR coraz bliższy realizacji jest pomysł ulokowania na gliwickim lotnisku wytwórni nowych polskich samolotów dyspozycyjnych typu AT, zakładający budowę hali produkcyjnej wraz zapleczem i parkiem maszynowym oraz uruchomienie produkcji samolotów AT-5 i AT-6. Nad wdrożeniem tego przedsięwzięcia w ramach projektu „Utworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej – etap 2” czuwać będzie spółka ATS. Inny przyszłościowy projekt związany z gliwickim lotniskiem zakłada opracowanie przez spółkę Avionic modelu nowego polskiego samolotu do zwalczania pożarów (AQUARIUS) i budowę hali produkcyjnej wraz zapleczem i parkiem maszynowym, przy czym jego realizacja zależy jeszcze od tego, czy projekt uzyska dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Na niwie praktycznej edukacji lotniczej funkcjonujący przy lotnisku Aeroklub Gliwicki ściśle współpracuje z Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej oraz gliwickim Zespołem Szkół Samochodowych kształcącym również techników mechaników lotniczych. W efekcie lotnisko stało się bazą Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego (ATO) z hangarem do przechowywania statków powietrznych, służących zintegrowanemu szkoleniu lotniczemu w zakresie licencji pilota liniowego ATPL(A). W przyszłości stanie tam kolejny hangar przeznaczony na potrzeby kształcenia mechaników lotniczych. Z kolei z myślą o uczniach ZSS, w ramach unijnego projektu „Mechanika najwyższych lotów”, zakupiony zostanie sprzęt dydaktyczny umożliwiający nabycie praktycznych umiejętności w zawodzie.

Czytaj kolejne strony:

Oceń publikację: + 1 + 13 - 1 - 4

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (2):
  • ~szpryca 2021-06-17 09:48:37

    Super sprawa, kibicuję.

    4 37
  • ~adrianek 2021-06-17 10:15:01

    Mam nadzieję, że nie stanie za tym Sasin, czy inny czarodziej. Żeby nie skończyło się jak z milionem elektrycznych aut i innymi cudami na kiju

    3 8

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Co dalej z zakazem handlu w niedzielę?





Oddanych głosów: 634