Inwestycje i nieruchomości

Gliwice stworzą strefę inwestycji dla branży lotniczej. Gigantyczny projekt za 73 mln zł

Author profile image 2024-06-12, Autor: Magdalena Zmysłowska

Na zdegradowanych obecnie terenach przy lotnisku w Gliwicach powstanie ponad 10-hektarowa strefa inwestycyjna dla firm z branży lotniczej. Gliwicki Park Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej to kolejne duże przedsięwzięcie GARP, na które spółka pozyskała 41 mln zł unijnego dofinansowania, a całkowita wartość projektu opiewa na kwotę 73 mln zł. O szczegółach nowej inwestycji rozmawiamy z prezesem Bogdanem Traczykiem.

 

Reklama

Tym dużym przedsięwzięciem Bogdan Traczyk, prezes Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej, chwalił się już w grudniu 2023 roku.

Teraz projekt utworzenia Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej (GPTTEL) zaczyna się materializować.

- W międzyczasie uzyskaliśmy niezbędne pozwolenia wodnoprawne oraz pozwolenia na budowę, w wyniku czego podpisaliśmy z Samorządem Województwa umowę dofinansowania Projektu i przystępujemy do przetargu na wybór wykonawcy inwestycji - relacjonuje prezes GAPR w mediach społecznościowych.

Celem nowego projektu jest ponowne wykorzystanie zdegradowanych terenów poprzez ich kompleksowe uzbrojenie i skomunikowanie a tym samym ulepszenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości w podregionie górniczym.

Projekt obejmuje swoim zakresem utworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej (GPTTEL) jako strefy inwestycyjnej południowej na terenach w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska w Gliwicach oraz budowę uzbrojenia technicznego strefy. W celu skomunikowania istniejących terenów w północnej części inwestycji z nowo powstającymi terenami w części południowej dla firm, które będą użytkownikami GPTTEL, inwestycja obejmuje swoim zakresem również budowę wewnętrznych dróg dojazdowych - czytamy w opisie inwestycji.

Obecnie na obszarach objętych projektem nie ma zrekultywowanych terenów, po zakończeniu proj. przygotowane zostanie 10,4564 ha terenów przeznaczonych pod inwestycje.

Projekt ma być zrealizowany do końca 2026 roku, jego wartość to 73 miliony złotych w tym dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 41 mln zł.

Gliwickie lotnisko rośnie w siłę

Jak podkreśla Bogdan Traczyk, prezes GAPR, nowy projekt, który ma zostać zrealizowany przy udziale unijnych środków, z jednej strony ma być odrębnym zadaniem, a z drugiej - zbliżony nazwą do poprzednich - stanowić uzupełnienie dotychczasowych działań spółki.

A o tym, że gliwickie lotnisko rośnie w siłę, pisaliśmy kilkakrotnie. Od czasu gruntownej modernizacji w 2020 r. lotnisko działa m.in. jako prężny ośrodek akademickiego szkolenia lotniczego, a także jako całoroczna baza dyspozycyjnych lotów biznesowych, air taximałego ruchu cargo.

A to nie wszystko. Do końca 2024 roku ma zostać zrealizowany scenariusz, o którym mówiło się od otwarcia portu lotniczego: Gliwice doczekają się pierwszej w historii tego miasta wytwórni polskich samolotów typu AT5 oraz AT6 <<Gliwickie lotnisko się rozwija. GAPR: produkcja pierwszych samolotów jeszcze w tym roku>>.

Na tutejszych terenach inwestycyjnych powstało dodatkowo kilka lotniczych inwestycji prywatnych, w tym pierwszy w Polsce salon sprzedaży samolotów.

Przy okazji nowej inwestycji, z prezesem GAPR rozmawiamy o szczegółach projektu, planach na przyszłość, ale także o tym, kiedy w Gliwicach zaczną powstawać pierwsze samoloty.

Red.: - Pan Prezes już w grudniu minionego roku stwierdził, że projekt Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej to "wielka sprawa". Co to dokładnie oznacza? Jak realizacja projektu wpłynie na rozwój spółki, ale też biznesu w Gliwicach i na Śląsku?

Bogdan Traczyk, prezes Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej sp. z o.o.: - Utworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej pokazuje, że GAPR jako prężnie działająca jednostka otoczenia biznesu jest konsekwentna w swoim działaniu. Dzięki projektowi przygotowujemy ponad 10 ha terenów inwestycyjnych, które zostaną odpowiednio uzbrojone oraz skomunikowane, co pozwoli na napływ inwestorów do Gliwic, umożliwi stworzenie nowych miejsc pracy, także dla wykwalifikowanej kadry. Będzie to kolejna zachęta dla przedsiębiorców z branży lotniczej w południowej Polsce.

- Gliwicki Park Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej to nowy projekt GAPR, ale - jak wynika z wcześniejszych zapowiedzi - stanowiący kontynuację dotychczasowych działań spółki. W jaki sposób nowy projekt będzie się "przenikał" z już istniejącymi obiektami i działaniami?

- Temat lotniczy jest nam bliski, od lat inwestujemy w modernizację gliwickiego lotniska – warto przypomnieć, że pod koniec 2020 roku utwardziliśmy drogę startową oraz drogę kołowania, powstały także bezpieczne ścieżki rowerowe wokół lotniska. Do dyspozycji mieszkańców mamy także nowoczesne Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej. Cieszymy się, że lotnisko stało się nie tylko popularnym centrum sportów lotniczych i rekreacyjnych w naszym regionie, ale prężnie rozwija się także jako ośrodek akademickiego szkolenia lotniczego oraz doskonała baza dla lotów biznesowych oraz małego ruchu cargo.

- Zdegradowane tereny przy gliwickim lotnisku mają zostać zagospodarowane jako tereny inwestycyjne dla firm z branży lotniczej. Czy są już firmy wstępnie zainteresowane inwestycjami? Jeśli tak, czy są już znane wstępne zarysy projektów na tych terenach? Jeśli nie, czy GAPR ma swoją konkretną "wizję" na to, co będzie się tu działo?

- Możemy tylko powiedzieć, że zainteresowanie terenami inwestycyjnymi wokół lotniska jest bardzo duże, co tylko pokazuje, że Gliwice postrzegane są przez przedsiębiorców za doskonałe miejsce do prowadzenia swojego biznesu. Jako ciekawostkę zdradzimy, że jednym z zainteresowanych jest firma planująca otworzyć kolejną, bo drugą już na terenie naszego lotniska, wytwórnię samolotów. Pierwsze przetargi planujemy na drugą połowę czerwca. A jeśli chodzi o potencjalne branże, to miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta Gliwice dla obszaru położonego w rejonie lotniska dopuszcza wyłącznie możliwość oferowania usług i produkcji związanych z lotnictwem i tego musimy przestrzegać.

- GPTTiEL to jeden z wielu projektów GAPR. W tle mamy m.in. przedsięwzięcie, które zakłada, że do końca 2024 roku Gliwice doczekają się pierwszej w historii miasta wytwórni polskich samolotów typu AT5 oraz AT6. Co aktualnie dzieje się w sprawie?

- GAPR ma 20% udziałów w firmie AT Silesia, która właśnie finalizuje wszystkie formalności związane z produkcją wspomnianych samolotów. Możemy potwierdzić, że budowa wytwórni została już zakończona i uzyskała pozwolenie na użytkowanie. W tym momencie czekamy jeszcze na dopełnienie wszystkich formalności związanych z samym produktem, czyli samolotem AT6. Mamy nadzieję, że produkcja rozpocznie się najpóźniej w końcu tego roku.

- Czy po sukcesie, jakim jest pozyskanie unijnego dofinansowania na powstanie GPTTiEL, spółka ma już w planach kolejne kroki do rozbudowy lotniska w Gliwicach?

- Projekt Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej przewidziany jest aż na trzy lata – zakładamy, że jesienią 2026 roku będziemy mogli potwierdzić zakończenie jego realizacji. Mamy więc trochę czasu na rozmowy z przedsiębiorcami i wsłuchanie się w ich potrzeby. Powoli przygotowujemy się także do rozbudowy lotniska – wydłużenia pasa startowego oraz przygotowania kolejnych terenów inwestycyjnych. Mając na uwadze przyszłość lotniska prężnie współpracujemy z Miastem Gliwice oraz z Politechniką Śląską, wspólnie działając w celu kształcenia przyszłej kadry inżynierskiej.

Wizualizacje Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej możecie zobaczyć w galerii powyżej.

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 694