Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej jest gotowe. To kolejna inwestycja miasta w rozwój lokalnego lotnictwa. Placówka mieszcząca się w hangarach aeroklubu otwarta zostanie w sobotę 28 sierpnia. Na odwiedzających czekać będą atrakcje.
Gliwice robią kolejny krok w rozwoju swojego lotniska. Po zbudowaniu betonowego pasa startowego przeznaczonego głównie dla lotnictwa biznesowego, małych samolotów towarowych, pasażerskich czy starań o uruchomienie wytwórni samolotów, przyszła kolej na otwarcie Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej.
W nowoczesnym budynku wystawienniczo-szkoleniowym GCEL zaprojektowanym przez PANOVA Studio zamontowano symulator lotów i kopułki i-cinema 180 stopni i 360 stopni, w których można zobaczyć film o lotnictwie 4D. W przebudowanym dużym hangarze wyeksponowano zabytkowe szybowce.
W ramach Gliwickiego Centrum Edukacji Lotniczej będzie również działał Ośrodek Modelarstwa Lotniczego prowadzony przez Gliwickie Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych. Na cele ośrodka w pobliżu lotniska powstaje tor dla modeli na uwięzi, na którym będzie można rozgrywać zawody o zasięgu krajowym i światowym.
To wszystko będzie można bezpłatnie zobaczyć, w tym spróbować swoich sił w sylumatorze lotów, w weekend 28 i 29 sierpnia. W sobotę zwiedzanie zaplanowano od godz. 13.00 do 18.00, w niedzielę w godz. od 10.00 do 18.00.
GCEL powstało na terenie dawnych warsztatów lotniczych. Inwestycję realizowały wspólnie Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju oraz Aeroklub Gliwicki. Plany utworzenia placówki powstały w 2016 roku, a realizacja trwała od 2019 roku.
W wyniku przebudowy powstało prawie 4 600 m kw. powierzchni użytkowych o zróżnicowanych wysokościach. Od jednoprzestrzennych wnętrz po kameralne pomieszczenia. Duży hangar został obudowany dwukondygnacyjnym nowym budynkiem, z nowoczesnymi powierzchniami wystawienniczymi, edukacyjnymi i szkoleniowymi, eksponowaną strefą wejściową oraz pomieszczeniami biurowymi i socjalnymi.
Jak informuje PANOVA Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej wykracza poza schemat tradycyjnej przestrzeni wystawowej. Obiekt jest tłem dla eksponowanych zbiorów jak i miejscem rozbudzającym pasję do latania. Przy pomocy symulatora lotów jak i innowacyjnych kopuł do pokazów 4D można szybować w przestworzach, bez odrywania stóp od ziemi. Duży hangar dzięki wyremontowanej przesuwnej bramie wypełnionej przeziernym materiałem, stał się rozświetlonym atrakcyjnym wnętrzem ekspozycyjnym dla zabytkowych szybowców, które można również podziwiać z nadbudowanej antresoli. Odwiedzający będą mogli zobaczyć modelarnię oraz zgłębić nie tylko historię lotnictwa, ale i samego aeroklubu, którego siedziba ulokowana jest w budynku.
- Kreując przestrzeń nie tylko podążamy za trendami, lecz sami je tworzymy, uwzględniając charakter otoczenia, indywidualne potrzeby Inwestorów i perspektywę rozwoju obiektów. Wierzymy, że każdego dnia projektujemy nową rzeczywistość, w której spełniamy oczekiwania oraz tworzymy przestrzeń lepszej przyszłości. Jest nam niezmiernie miło, że mogliśmy uczestniczyć w tworzeniu Centrum Edukacji Lotniczej, które jest oparte na solidnych fundamentach nowoczesnych rozwiązań jak i tradycyjnych wartościach miejsca. – podkreśla odpowiedzialny za projekt dr inż. arch. Stanisław Lessaer, generalny projektant pracowni architektonicznej PANOVA STUDIO.
Warto pamiętać, że lotnisko w Gliwicach zostało utworzone po I wojnie światowej. Z terenu lotniska regularną komunikację lotniczą rozpoczęto w maju 1925 r. W 1931 roku Gliwickie Lotnisko odwiedził sterowiec „Zeppelin”. Z tej okazji na lotnisko przybyło z okolicznych miejscowości i zagranicy około 200 tysięcy osób.
W latach 50-tych XX wieku – już w czasach PRL - na terenie istniejącego lotniska powstał Aeroklub Gliwicki, jako oddział Aeroklubu PRL. Finansowana przez państwo działalność aeroklubu pozwalała na utrzymanie obiektów i samego lotniska w stanie zadowalającym do lat 90. XX wieku. Po upadku komunizmu w Polsce finansowanie aeroklubów się skończyło. Aeroklub Gliwicki musiał się zacząć samofinansować. W efekcie działalności aeroklubu obiekty oraz infrastrukturę lotniskową doprowadzono w latach 2005 - 2015 do stanu praktycznie nie nadającego się do dalszej eksploatacji.
Gliwicki Program Rewitalizacji do roku 2023, który został uchwalony przez Radę Miasta Gliwice w roku 2017 stał się ostatnią szansą na zachowanie historycznych obiektów.
Oddanych głosów: 1375
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
6474Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
1035Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
911"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
785Hub gamingowo-technologiczny w Katowicach: ruszył przetarg na roboty budowlane
745Katowicki węzeł kolejowy przejdzie remont. To największa umowa w historii PKP PLK
+2 / -0Nowa inwestycja w Śląskiem. Zagłębie handlowe w Rybniku odżyje (wizualizacje)
+2 / -0"Firmy z sektora MŚP przyszłością KSSE". Rozmawiamy z wiceprezesem Jackiem Bialikiem
+2 / -0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
+1 / -0Ruszyła budowa czwartego budynku w ramach Panattoni Park Ruda Śląska
+1 / -03,5 mld zł z KPO miało zasilić projekt Izera. Polski elektryk wystrychnięty na dudka?
0Bliżej końca budowy S1 Przybędza-Milówka. Tak wygląda aktualnie obejście Węgierskiej Górki
0Biznes, samorząd, nauka. Tak będzie wyglądać Urban Lab w Raciborzu (wizualizacje)
0Gliwice. W sąsiedztwie Europy Centralnej powstanie aquapark i duży park rozrywki
0W Śląskiem powstanie polsko-amerykański zakład recyklingu baterii z elektryków
0