Polecamy na Śląsku

Gospodarstwa domowe zaciskają pasa, ale czekają. Na co? Sondaż Biostat

2020-05-23, Autor: tora

Już sześciu na dziesięciu Polaków odczuło pogorszenie sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w efekcie ograniczeń podczas pandemii. Jeżeli zyskają możliwość, Polacy zamierzają odwiedzić sklepy z obuwiem i odzieżą (59,5%), składy budowlane (46,8%), a co drugi skorzysta z usług fryzjera (52,8%).

Reklama

W sumie 59,1% Polaków odczuło pogorszenie sytuacji finansowej swojego gospodarstwa domowego w efekcie ograniczeń podczas pandemii. 40,9% pytanych uznało, że jest ona obecnie nieco gorsza niż przed wprowadzeniem ograniczeń, natomiast 18,2% - zdecydowanie gorsza. Zmian nie odczuło 37,5% gospodarstw domowych. Sytuacja poprawiła się w sumie u 3,4% uczestników sondażu.

Zapytani, z których usług zamierzają skorzystać w ciągu najbliższych dwóch tygodni, Polacy najczęściej wskazywali na zakupy w sklepach z butami i odzieżą (59,5%), w drugiej kolejności udać się do fryzjera (52,8%), a także do sklepu budowlanego (46,8%). Najmniej respondentów zainteresowanych było skorzystaniem ze SPA (14,1%), pensjonatu lub hotelu (15,1%) oraz pomocy fizjoterapeuty (17,7%).

Zasadniczo Polacy deklarują, że korzystać będą z wymienionych usług jedynie wtedy, kiedy będzie to legalne czyli zgodne z zaleceniami rządowymi. Niektórzy jednak są skłonni skorzystać z pewnych usług nawet wbrew ograniczeniom. Z usług fryzjera, nawet jeżeli będzie to nielegalne, zamierza skorzystać 6,5% pytanych, z pomocy dentystycznej 5,6%, z kosmetyczki 3,4%, a wyjść na boisko chce 3,3%.

Co ciekawe, kobiety wyraźnie częściej niż mężczyźni deklarowały, że chciałaby skorzystać z legalnej wizyty u dentysty (co druga Polka i więcej niż co trzeci Polak) oraz w sklepie z obuwiem czy odzieżą (dwie trzecie pań i co drugi pan). Nieco wyższa za to jest skłonność mężczyzn do odwiedzin u stomatologa czy w salonach modowych nawet z naruszeniem ograniczeń.

Im młodsi respondenci, tym częściej deklarują chęć skorzystania z zabiegów kosmetycznych, z siłowni i salonów fitness oraz boisk czy kortów. Do kosmetyczki najchętniej wybiorą się osoby w wieku 25-34 lat (33,4%), zaś najmniejsze zainteresowanie przejawiają w wieku powyżej 55 lat (14,7%). Do siłowni i na fitness pójdą najliczniej osoby w wieku 18-24 lat (39,3% w tej grupie wiekowej), podczas gdy najmniejsze zainteresowanie sygnalizują osoby w wieku powyżej 55 lat (13,3%). Podobnie z aktywnością fizyczną na boisku – od 40,7% chcących je odwiedzić Polaków wieku 18-24 lat, do zaledwie 12,0% w wieku powyżej 55 lat.

Odczuwamy zmiany w życiu osobistym, zawodowym i w budżetach domowych

Dotychczasowe ograniczenia i restrykcje wprowadzane w związku z zagrożeniem epidemicznym SARS-CoV-2 znacząco wpłynęły na życie osobiste w sumie dwóch trzecich Polaków. W sumie aż 66,3% w pięciostopniowej skali oceniło ten wpływ na co najmniej trzy. Najczęściej siłę zmian spowodowanych koronawirusem w życiu osobistym oceniano na 4.

Zmiany w życiu zawodowym dotknęły większość Polaków. Najliczniejsza część uczestników sondażu (26,5%) uznała, że restrykcje całkowicie zmieniły ich życie zawodowe, a w sumie trzy czwarte Polaków oceniło siłę zmian na 3 i więcej. Jednak więcej niż co czwarty pytany nie odczuł znaczących zmian w życiu zawodowym.

Negatywne skutki ograniczeń w budżecie domowym odczuła więcej niż połowa Polaków (w sumie 55,7%), z czego co piąty zdecydowane pogorszenie. Równocześnie jednak w co czwartym gospodarstwie domowym nie zauważono negatywnych skutków wprowadzanych ograniczeń.

Wydatki ogranicza podczas pandemii dwóch na pięciu Polaków. Niemal co trzeci wydaje nieco mniej niż dotychczas, a co jedenasty – zdecydowanie mniej. Również co trzeci ankietowany wydaje mniej więcej tyle samo, co wcześniej. Do większych wydatków niż przed epidemią przyznało się w sumie 27,1% respondentów, w tym 7,7% - do zdecydowanie wyższych.

Wychodzimy na zakupy i do pracy, rzadziej – dla rekreacji

Uczestników sondażu zapytano również czy w ciągu ostatnich 7 dni przebywali w miejscach publicznych. Większość ankietowanych przebywało w tym okresie w miejscach publicznych kilka razy, lecz nie codziennie (52,3%). Przy tym, najczęściej były to osoby w wieku powyżej 55 lat (57,3% w tej grupie wiekowej) oraz w wieku 18-24 lat (55,3% w tej grupie). Co czwarty Polak wychodzi codziennie, a co dziesiąty w ogóle nie wychodził z domu w ciągu ostatniego tygodnia.

Głównym powodem przebywania w miejscach publicznych w minionym tygodniu były zakupy spożywcze lub produktów pierwszej potrzeby, co deklarowało 84,4% uczestników sondażu. Dla prawie co drugiego powodem była droga do pracy, dla dwóch na pięciu – zakupy w aptece, a mniej niż co trzeci korzystał z przestrzeni publicznych w celach rekreacyjnych. Najrzadziej wskazywanym powodem były aktywności związane z kultem religijnym (np. udział w nabożeństwie w kościele, wizyta na cmentarzu), do których przyznawał się co dwunasty respondent.

Sondaż: jesteśmy zdyscyplinowani

- Sondaż zrealizowaliśmy tuż przed długim weekendem majowym, kiedy dopiero zapowiadano poluzowanie restrykcji wobec branży beauty, hoteli i gastronomii. W tym momencie respondenci nie posiadali zatem jeszcze dokładnej wiedzy jak będzie wyglądało luzowanie.

Z sondażu wynika, że Polacy podchodzą do ograniczeń w sposób bardzo zdyscyplinowany i zgodnie z zaleceniami. Celem wyjść było głównie zaspokajanie podstawowych potrzeb.

Równocześnie co drugi Polak chciał już skorzystać z takich usług jak fryzjer czy dentysta. Sondaż pokazał, że już sześciu na dziesięciu Polaków odczuwa negatywne skutki ograniczeń i restrykcji w swoim portfelu. Ponad połowa respondentów uznaje obecną sytuację za istotnie wpływającą zarówno na życie osobiste, jak zawodowe.

Takie dane – przypomnijmy, sprzed dwóch tygodni – oznaczają, że przedłużające się zamrożenie gospodarki, może być trudne do udźwignięcia przez znaczną część gospodarstw domowych, których reakcją jest racjonalne ograniczanie wydatków - komentuje Rafał Piszczek z Centrum Badawczego BioStat®.

Sondaż „Zachowania konsumentów podczas pandemii SARS-CoV-2” przeprowadziło Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat® 28 kwietnia 2020 roku. Badanie zrealizowano metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków.

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 508

Prezentacje firm