W Metropolii powraca temat wodorowego projektu. GZM właśnie ogłosiła przetarg na 8 autobusów.
Przypomnijmy, że jest to drugie postępowanie przetargowe dotyczące zakupu autobusów wodorowych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.
Przypomnijmy, w maju 2021 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozytywnie ocenił wniosek Metropolii GZM o dofinansowanie zakupu 20 autobusów zasilanych wodorem. Projekt zakładał, że pierwsze pojazdy mogłyby wyjechać w trasę "za około dwa lata", czyli w 2023 roku. <<Metropolia kupuje 20 autobusów na wodór. Jest zielone światło>>
Kilka miesięcy później - we wrześniu 2021 roku - Metropolia uzyskała na ten cel dotację w kwocie 81 mln zł z NFOŚiGW. <<Metropolia dostanie 80 mln na zakup 20 autobusów wodorowych>>
Wkrótce okazało się jednak, że cały wodorowy projekt GZM spalił na panewce: Pierwszy przetarg, ogłoszony w grudniu 2022 roku, zakładał zakup 20 pojazdów z możliwością zakupu dodatkowych 10 w ramach opcji. W marcu 2023 roku ogłoszono kolejny przetarg, tym razem na zakup paliwa wodorowego, ale został on unieważniony ze względu na zbyt wysokie ceny oferowanego paliwa.
Po tych doświadczeniach, Metropolia postanowiła zmodyfikować pierwotne założenia projektu, zmniejszając liczbę zakupionych autobusów wodorowych i uzupełniając zamówienie pojazdami elektrycznymi.
Niespodziewanie w sprawie nastąpił nagły zwrot akcji. Najnowszy plan Metropolii zakładał wdrożenie autobusów zasilanych wodorem przez jednego przewoźnika komunalnego, a nie, jak wcześniej zakładano, trzech. Chodziło o PKM Tychy. Więcej na ten temat pisaliśmy <<GZM zmieniła zdanie, wodorowce jednak będą. Metropolia kupi autobusy, ale dla PKM Tychy>>.
Teraz, jak informuje GZM, pięć pojazdów ma obsługiwać PKM Tychy, natomiast pozostałe - PKM Katowice.
Zamówienie obejmuje zakup pojazdów o długości około 12 metrów, które mają zapewnioną obsługę gwarancyjną. Każdy autobus będzie miał pojemność co najmniej 85 pasażerów, w tym minimum 25 miejsc siedzących.
Autobusy będą kursować na liniach AP (trasa Katowice – Katowice Pyrzowice Lotnisko), 46, 115, 70, które obsługuje PKM Katowice, oraz na liniach 2, 21, 75, 137, 273, 696, obsługiwanych przez PKM Tychy.
Termin składania ofert upływa 7 sierpnia, a nowe autobusy powinny zostać dostarczone do GZM w okresie od maja do września 2025 roku.
Zakup tych autobusów jest częścią szerszego projektu HYDROGEN GZM, finansowanego z programu priorytetowego NFOŚiGW „Ochrona atmosfery Zielony transport publiczny (Faza I)”, na który GZM uzyskała wsparcie w 2021 roku.
Dofinansowanie do zakupu autobusów wodorowych sięga aż 90% kosztów kwalifikowanych.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
GZM aspiruje do miana „drugiej Warszawy”? Rusza przebudowa strategicznego terminalu kolejowego w Sławkowie
658Zamiast hałdy – beton. Śląskie firmy chcą zagospodarować górniczy odpad dla cementowni
645Wielki test miejskiej infrastruktury. Katowice gotowe na ekstremalne opady
556Przełom dla polskiej zbrojeniówki. Firmy z sektora obronnego ze wsparciem stref ekonomicznych
554Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
438Marcin Kamiński, deweloper butikowy: „Każda transakcja to ogromna odpowiedzialność. Bo to czyjeś marzenia, wspomnienia, plany”
+8 / -1Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
+1 / -0Katowice zakończyły inwestycję za 30 mln zł. 41 mieszkań w odrestaurowanych kamienicach oddanych lokatorom
+1 / -0S11 na Śląsku z decyzją środowiskową. Obwodnica Tarnowskich Gór coraz bliżej realizacji
+1 / -0W Gliwicach powstanie nowy park przemysłowy. Inwestycja za 50 mln euro
+1 / -0Zabrze i Ruda Śląska z nowymi parkami handlowymi. Otwarcie planowane na 2027 rok
0PGG odzyskuje ciepło z kopalń. Po ruchu Wesoła czas na Ziemowita, Rydułtowy i Sośnicę
0Arena Katowice szuka sponsora tytularnego. Ruszył konkurs dla firm zainteresowanych ekspozycją marki
0“Traktują ludzi gorzej niż świnie”, "Ludzie płaczą, bo nie wiedzą, co będzie dalej". Pracownicy Eko-Okien o nieoficjalnej likwidacji zakładu w Wodzisławiu Śląskim
0Gaz i odpady w służbie transformacji. List intencyjny między Orlen Termika, PGE i Miastem Rybnik zapowiada nową epokę dla regionu
0