Koronawirus a biznes

Handlowcy: wprowadzone ograniczenia zwiększają ryzyko zarażenia! Konieczne są zmiany

2020-04-07, Autor: tora

Obowiązujące od 1 kwietnia ograniczenia liczby osób w sklepach nie tylko zmniejszyły przepustowość obsługi, ale też skutkują kolejkami na zewnątrz, co zwiększa ryzyko zarażenia – grzmi Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji. Domaga się zmian w przepisach o zakupach.

Reklama

Klienci w kolejkach narażają się na zarażenie

Od początku kwietnia robienie zakupów jest znacznie utrudnione. W sklepach na jedną kasę może przebywać tylko trzech klientów, a w godz. 10.00 – 12.00 obsługiwane są wyłącznie osoby w wieku 65+. Renata Juszkiewicz, prezes POHiD zwraca uwagę, że skutkuje to sytuacjami szkodzącymi samym klientom, jak i sprzedawcom:

- Wprowadzone obecnie obostrzenia zmniejszyły przepustowość handlu, przez co ograniczyły dostęp obywateli do niezbędnych produktów. Przed sklepami tworzą się kolejki, które same w sobie stwarzają zagrożenie dla rozprzestrzeniania się wirusa - mówi.

Zaznacza, że firmy handlowe zrzeszone w Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, a są to tak naprawdę wszystkie sieci obecne w kraju, dokładają wszelkich starań, aby w obecnej sytuacji handel funkcjonował w sposób bezpieczny, zapewniając stały dostęp obywateli do niezbędnych produktów. Argumentuje, że „sklepy wdrożyły szereg rozwiązań służących utrzymaniu bezpieczeństwa polskich konsumentów i pracowników handlu.” Jednym z nich jest wydłużenie godzin pracy. Biedronka czy Lidl czynne są całą dobę. Jednak to wszystko nie wystarcza.

Dostosować ograniczenia w handlu do realiów rynku

- Apelujemy do rządu o modyfikację przepisów tak, aby dostosować je do realiów rynku, jednocześnie zapewniając bezpieczeństwo i stały dostęp obywateli do niezbędnych produktów – mówi Renata Juszkiewicz.

5 postulatów POHiD

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji przedstawia pięć postulatów, które z jednej strony zapewnią niezbędne bezpieczeństwo klientom i pracownikom w sklepach, a z drugiej usprawnią prowadzenie handlu.

  1. Limit klientów: w placówce handlowej o powierzchni do 100 m2 – 3 osoby na jedno stanowisko kasowe, a w placówkach powyżej 100 m2 – 1 osoba na minimum 15 m2; (dyskonty mają po średnio 600 - 1000 m kw., tym samym mogłoby w nich przebywać jednocześnie 40 - 60 osób)

  2. Możliwość odbioru zakupów online w placówce handlowej przez cały tydzień, z weekendem włącznie;

  3. Rezygnacja z zakazu działalności dla marketów budowalnych w soboty i niedziele, jako nieuzasadnionego, z uwagi na fakt, że zakupy tam dokonywane są niezbędne w sytuacjach awarii sanitariatów czy kranów;

  4. Zakupy dla seniorów – pierwsze dwie godziny po otwarciu sklepu;

  5. Zapewnienie przez rząd nieprzerwanych dostaw środków ochrony osobistej dla konsumentów, w postaci jednorazowych rękawiczek, masek, płynu do dezynfekcji, w cenach nieodbiegających od rynkowych – obecnie są one niedostępne na rynku. Rękawiczki jednorazowe dla klientów powinny być wprowadzone jako alternatywa dla żeli antybakteryjnych, nie zaś jako wymóg. W przypadku niedoborów jednorazowych rękawiczek możliwość zamiennego stosowania małych, plastikowych torebek.

Co sądzicie o tych postulatach?

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 538

Prezentacje firm