Ponad 3 mln osób szuka miesięcznie pracy na OLX. Ale serwis zawiera również dziesiątki innych kategorii, które pozwalają poznać preferencje i potrzeby milionów użytkowników, w tym szukających zatrudnienia. To doskonałe narzędzie dla pracodawców.
OLX przygotował raport „Poznaj swojego pracownika” wraz z zespołem badawczym – grupą Very Human Services oraz Instytutem Badań Edukacyjnych.
Badacze wzięli pod lupę dwa największe segmenty – pracowników fizycznych oraz pracowników usług i specjalistów. Z każdej grupy wytypowali kategorie o największym potencjale. To Przedstawiciel handlowy, Administracja biurowa i Obsługa klienta/call center. Przeprowadzili badania jakościowe oraz ilościowe na 3 tys. osób. Efektem było stworzenie profili ludzi poszukujących pracy. - Sposób myślenia pracowników zestawiliśmy z perspektywą pracodawców, z ich wiedzą oraz opinią na temat branży i rynku, uzupełniając wynikami badań ilościowych – mówi Artur Kołpowski, dyrektor kategorii Praca w serwisie OLX.
Poznajmy zatem bliżej profil pracownika administracji biurowej
Odmiennymi cechami charakteryzują się pracownicy doświadczeni i niedoświadczeni. Ci pierwsi potrafią realizować wiele zadań, mają doskonałą organizację pracy i są samodzielni. Te kompetencje przydają się chociażby w sytuacjach kryzysowych. Doświadczeni pracownicy traktowani są wówczas jak koło ratunkowe.
Doświadczony pracownik administracji cechuje się wytrwałością, lubi pracować w zespole i wie, że to co robi, jest istotne dla całej firmy. Jeśli dostanie swobodę działania, wzrośnie jego motywacja. Ale pracownik administracji będzie oczekiwał docenienia pracy, nagrody. Ważne jest dla niego stabilne zatrudnienie, wiążące się z umową dającą poczucie bezpieczeństwa, jak i stałe wynagrodzenie umożliwiające utrzymanie rodziny. „Pracownik administracji chciałby pracować w normowanych godzinach, unika systemu zmianowego czy pracy w weekendy. Warto dostrzec wysiłek pracownika administracyjnego i go docenić. Kluczowym czynnikiem motywującym go do wytężonej pracy jest wkład w wynik całego zespołu” twierdzą autorzy raportu.
Niedoświadczony pracownik administracyjny – jak pokazują badania – często przychodzi do pracy biurowej z gastronomii czy magazynu. Dla niego biuro jest więc awansem. Cieszy się, że zrobił krok w górę w rozwoju zawodowym, jednak z powodu braku doświadczenia miewa sporo obaw w związku z dużą odpowiedzialnością, jaka na nim spoczywa. Chce się szkolić, podnosić kompetencje. Jednocześnie zależy mu na wsparciu i pozytywnym feedbacku. „Wyrażanie negatywnej opinii na temat jego pracy może spowodować, że ucierpi jego samoocena, która na początkowym etapie zdobywania doświadczenia zawodowego i tak jest niska” mówią autorzy raportu OLX. Motywująca dla tego pracownika jest współpraca z zespołem, stąd istotne jest docenianie jego wkładu oraz okazywanie zaufania.
Idealny pracodawca dla pracownika administracji?
Doświadczeni i niedoświadczeni pracownicy administracyjni różnią się w oczekiwaniach wobec pracodawców. Ci pierwsi zwracają uwagę na transparentność działania firmy. Zależy im na przejrzystej polityce informacyjnej. Transparentność jest związana również z zasadami współpracy panującymi w firmie. „Oczywiście istotnymi elementami są również przestrzeganie warunków zatrudnienia oraz szanowanie prywatnego życia pracownika” czytamy w raporcie. Doświadczeni pracownicy cenią sobie również komfort w pracy, do którego zaliczają zarówno warunki biurowe jak i atmosfera.
Dla tych drugich ważne są z kolei kompetencje przełożonego. Chcą, aby był autorytetem i mentorem zarazem, przy którym rozwiną skrzydła. Ta grupa zwraca również większą uwagę na benefity oferowane przez firmę jak dofinansowania do uczestnictwa w kulturze, opieka medyczna, czy atrakcyjne auta służbowe. Nie mniej ważne są spotkania integracyjne pozwalające im poczuć się jak w „rodzinnym korpo”.
Przedstawiciel handlowy – zawód deficytowy
Przedstawicieli handlowych brakuje na rynku od lat. Co oznacza, że osoby parające się tym fachem nie powinni mieć kłopotów ze znalezieniem pracy. I rzeczywiście handlowców poszukują firmy niemal wszystkich segmentów gospodarki, choć oczekują od kandydatów obok umiejętności również wiedzy i umiejętności typowych dla danej branży. „To właśnie przedstawiciele handlowi, znający konkretny sektor gospodarki czy produkt, są najbardziej deficytową i poszukiwaną na rynku grupą kandydatów. Jednocześnie wielu potencjalnym pracownikom, mogącym pochwalić się szczegółową wiedzą specjalistyczną czy techniczną, brakuje zdolności interpersonalnych, kompetencji w zakresie nawiązywania kontaktów, empatii, zdolności negocjacyjnych, odporności na stres oraz umiejętności nawiązywania i podtrzymywania długotrwałych relacji.” piszą autorzy raportu.
Dla doświadczonego przedstawiciela handlowego podstawową sprawą przy wyborze zatrudnienia są zarobki i możliwość otrzymania premii. Z raportu wynika, że jedyne, co mogłoby skłonić przedstawiciela handlowego do zmiany zatrudnienia, to zła atmosfera w firmie, problemy w kontakcie z szefem albo szansa na większe wynagrodzenie w nowym miejscu pracy. Atmosfera jest tak ważna, że kandydaci małe firmy uważają za atrakcyjniejsze niż duże korporacje.
Przedstawiciel tej kategorii zna swoją wartość na rynku, jest świadomy, że jego zawód wymaga ciągłej, ciężkiej pracy. Nie boi się ryzykować i potrafi być drapieżny w biznesie, a jednocześnie jest łagodny w kontaktach międzyludzkich. Z klientami wypracowuje długoterminowe relacje. Minusem są stres wynikający z osiąganiem planów sprzedażowych i brak czasu, który uniemożliwia nacieszenie się zarobkami i realizację hobby.
Inaczej do tematu podchodzi niedoświadczony przedstawiciel. Docenia fakt, że podczas rekrutacji nie wymaga się od niego dyplomu z uczelni czy certyfikatów z warsztatów, a oczekuje jedynie kompetencji miękkich. Tu głównie jest nauka na własnych błędach i rozwój oferowany przez firmę. Dlatego niedoświadczony przedstawiciel, jeśli nie dostaje wsparcia, szybko poszuka innej pracy.
Pracę w handlu traktuje jako wyzwanie, a realizacja celów sprzedażowych daje mu satysfakcję. „Problem pojawia się, kiedy nie jest w stanie osiągnąć targetu. Kosztuje go to sporo stresu. Powątpiewa w swoje kompetencje i zastanawia się nad swoją przyszłością w firmie. Podejmuje jednak kolejne próby, gdyż w tej branży jest w stanie zarobić więcej niż gdzie indziej. Kandydat na przedstawiciela handlowego lubi wyjazdy służbowe. Dobrze się czuje w trasie i za kierownicą, dlatego taka forma pracy jest dla niego idealna. Duże znaczenie ma dla niego atmosfera w firmie, dlatego chętnie uczestniczy w imprezach integracyjnych. Musi lubić ludzi, z którymi pracuje. W przeciwnym razie szybko podejmie decyzję o zmianie pracy” piszą autorzy raportu OLX.
Przedstawiciele handlowi oczekują docenienia przez pracodawców, w tym dodawaniu otuchy w słabszych okresach. W oczach przedstawicieli idealny szef to taki, który zna plusy i minusy zawodu przedstawiciela handlowego i którego chce się traktować jako starszego, bardziej doświadczonego partnera. Doświadczeni przedstawiciele zwracają uwagę, że głównym zadaniem szefa powinna być umiejętność wytyczania celu wspólnego dla całego zespołu. W ten sposób można uniknąć niezdrowej rywalizacji, co jest niezwykle ważne dla obu badanych grup.
Osoby rozpoczynające pracę w sprzedaży oczekują od przełożonego cech lidera i mentora. Ważna jest dla nich również świadomość, że szef odniósł sukces przejawiający się np. dobrym autem, czy imprezami integracyjnymi z rozmachem. Dla młodych stażem handlowców to dowód, że droga szefa jest słuszna.
Pracownik działu Obsługa Klienta/Call Center
W tej branży od lat na rynku jest równowaga podaży i popytu, choć w kilku województwach, jak śląskie, dolnośląskie, łódzkie czy lubelskie notowany jest lekki deficyt specjalistów. „Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego szacuje, że w najbliższych latach rynek ten będzie rósł w Polsce w tempie ok. 6-7 proc. rocznie, a największe firmy spodziewają się nawet dwucyfrowych wskaźników wzrostu.”
Doświadczony pracownik Call Center jest pragmatyczny. W rozmowach z klientami stara się zachować dystans a codzienne trudności rekompensują mu dobre zarobki. Bardzo motywujące są perspektywy prowizji. „Pracę w call center traktuje jako etap w karierze zawodowej. Jeśli zmienia stanowisko, to na bardzo podobne, co wynika z kwestii finansowych. Przyczyną może być również nadmierny stres w aktualnym miejscu zatrudnienia czy lub szansa na awans zawodowy lub społeczy. Ważne są dla niego możliwość wykorzystania zdobytego już doświadczenia i dzielenia się wiedzą. Szczególnie że ma poczucie, iż mógłby być lepszym kierownikiem czy koordynatorem niż jego aktualny przełożony” podkreśla w raporcie Artur Kołpowski, dyrektor kategorii Praca w serwisie OLX.
Zgoła inne doświadczenia ma osoba startująca w tym fachu. Zwykle jest to dla niej pierwsza praca w biurze. Dotąd pracował fizycznie. Call center przyciągało go z uwagi na prostotę – siedzenie przy komputerze i rozmowy telefoniczne. Najlepiej, jeśli praca jest blisko domu. Startujący pracownik liczy też, że jego obowiązki będą ciekawsze niż praca przy produkcji, na promocji czy za kasą. Największym problemem są nieprzyjemne zachowania klientów. Dlatego też ważna jest dla niego równowaga między życiem prywatnym a obowiązkami zawodowymi oraz świadomość, że „to tylko praca”. Jego niska odporność na stres powoduje, że czasem potrzebuje wsparcia.
Z raportu OLX wynika, że dla kandydatów rozważających pracę w obsłudze klienta istotny jest czas, jaki musieliby na nią poświęcić. Zależy im na zachowaniu przestrzeni, którą będą mogli przeznaczyć na hobby czy rodzinę. W związku z tym ważne są dla nich godziny pracy, ale również lokalizacja firmy. Kandydaci zwracają uwagę na atmosferę, jaka panuje w firmie. Przede wszystkim chcą być traktowani z szacunkiem. Zależy im również na jednoznacznych warunkach współpracy, jasnym zakresie zadań i dostępności do narzędzi pracy.
Tagi: raport OLX, OLX praca, OLX
Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
1521Wybory samorządowe 2024. Tak wygląda podział mandatów w sejmiku województwa śląskiego
1506Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
490Akcja przeciwpożarowa w KWK Budryk. Wycofano ponad 100 górników
4403,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
430Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0O tym się mówi: procesy sądowe przeciwko bankom
+1 / -0Śląskie na podium zaległości wobec fiskusa. Wyżej tylko mazowieckie
1Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
0Związkowcy chcą dalszego mrożenia cen prądu. "Wszystko jest mgliste"
0JSW: będzie więcej węgla koksowego z kopalni Budryk
0Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
0