Wiadomości

InPost zmienia praktyki. To skutek skarg klientów do UOKiK

Author profile image 2021-12-21, Autor: Tomasz Raudner

Brak opłat za weryfikację przesyłek, których wymiary nie zgadzają się z podanymi przez konsumenta, wydłużenie terminu na odbiór przesyłek z punktów o ograniczonej dostępności – to niektóre ze zmian wdrażanych przez InPost. Są skutkiem interwencji podjętej w firmie po skargach zgłaszanych na klientów korzystających z Paczkomatów.

Reklama

Do UOKiK wpływały skargi konsumentów na zasady odbioru i nadawania przesyłek za pośrednictwem InPost. Dotyczyły m.in. dodatkowych opłat za weryfikację błędnych wymiarów przesyłek, czy przekierowania do innego paczkomatu bez zgody konsumenta.

- Skargi, które wpłynęły do UOKiK dały podstawę do wszczęcia postępowania wyjaśniającego. Sprawdziliśmy, czy problemy poruszane przez konsumentów mają miejsce. W trakcie postępowania spółka dostosowała się do naszych zastrzeżeń. Część zmian została już wdrożona, co mogli już odczuć konsumenci korzystający z tych usług - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Co się zmieniło dla konsumentów w wyniku postępowania Prezesa UOKiK?

Brak domyślnego przekierowywania paczek

Wątpliwości prezesa urzędu wzbudziło to, że paczki były przekierowywane automatycznie do innego paczkomatu, gdy docelowy był przepełniony. InPost zrezygnował z tego, a obecnie jeżeli paczkomat jest przepełniony lub uległ awarii, paczka trafia na jeden dzień do tymczasowego oddalonego o max. 2 km w linii prostej. Gdy nie zostanie w tym czasie odebrana, wraca do pierwotnego. Dzięki temu konsument może odebrać przesyłkę w dogodnej dla siebie lokalizacji i terminie.

Brak dopłat za weryfikację wymiarów przesyłki

InPost pobierał opłatę (3,68 zł) za weryfikację gabarytów przesyłki. Naliczał ją po realizacji usługi. Dotyczyło to takich sytuacji, gdy nadający przesyłkę konsument przekazał do wysyłki paczkę o wymiarach innych niż deklarował. Przedsiębiorca w 2022 r. rozpocznie wprowadzanie zmian, rezygnując z pobierania takiej opłaty.

Wydłużenie czasu na odbiór przesyłki z punktów niedostępnych w niektóre dni tygodnia

InPost wydłuży czas odbioru przesyłki z punktów o ograniczonej dostępności. Chodzi o sytuacje, gdy punkt odbioru znajduje się np. w sklepie nieczynnym w niedziele niehandlowe, a termin odbioru przypada wtedy, gdy jest nieczynny. Czas odbioru wydłuży się o 24 godziny za każdy dzień, w którym punkt był niedostępny. Zmiany te zostaną wprowadzone w 2022 roku.

Dodajmy, że InPost pochwalił się właśnie uruchomieniem w Polsce paczkomatu nr 16 000. Prócz tego posiada też 3000 maszyn w Wielkiej Brytanii i pierwsze 300 we Francji, po przejęciu w lipca 2021 r. Mondial Relay.

InPost wprowadza opakowania zwrotne wielokrotnego użytku

Firma Rafała Brzoski wprowadziła też testowo do oferty opakowania wielokrotnego użytku. Przedsiębiorcę zapytaliśmy o temat opakowań podczas wywiadu we wrześniu w Katowicach. Wówczas podzielił pogląd dziennikarza, że opakowania towarów kupionych w sklepach internetowych są piętą achillesową. Produkty te zą zapakowane w znacznie więcej tektury, folii, niż ich odpowiedniki kupione stacjonarnie.

Wówczas biznesmen zapowiadał nowe rozwiązanie, ale nie zdradził o co chodzi. Dziś już wiemy, że InPost wraz z MODIVO, modową platformą e-commerce spółki eobuwie.pl z grupy CCC wprowadził test ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku dla e-sklepów. Każde opakowanie ma wewnętrzną etykietę zwrotną – zeskanowanie jej w dowolnym Paczkomacie® umożliwia zwrot opakowania do magazynu InPost, po czym wraca ono do e-sklepu.

– Tylko w ubiegłym roku w Polsce wysłanych zostało ponad 640 mln paczek, w tym roku będzie ich jeszcze więcej. Niestety, opakowania są piętą achillesową branży e-commerce. Co roku setki milionów jednorazowych opakowań trafia na śmietniki. Przy obecnym wzroście rynku e-commerce kierunek jest tylko jeden – logistyka musi być nowoczesna, wydajna i jeszcze bardziej ekologiczna. Dlatego wprowadzamy pierwszy w Polsce system wtórnego obiegu opakowań w e-commerce. Opakowania są dostosowane rozmiarem do wysyłanego produktu, aby nie przewozić powietrza. Jako lider rynku wierzymy, że dostępność Paczkomatów® InPostu i łatwość ich obsługi umożliwi wprowadzenie prawdziwie efektywnego systemu obrotu opakowaniami zwrotnymi – mówi Rafał Brzoska.

Jako pierwsza w Polsce do projektu przystąpiła platforma MODIVO.

– Zrównoważone podejście w kontekście rosnącego biznesu jest dla nas bardzo ważne. Badania rynkowe wskazują, że konsumenci są coraz częściej zaniepokojeni nadmiarem opakowań znajdujących się w obiegu i zastanawiają się nad możliwościami ich recyklingu. Ten temat jest również ważny dla naszych pracowników. Dlatego jako pierwsi w Polsce podejmujemy wyzwanie InPost i przyłączamy się do projektu, w ramach którego udostępnimy klientom opakowania wielokrotnego użytku. Po odebraniu przesyłki pudełko wystarczy zwrócić do najbliższego Paczkomatu® InPost, by po dokładnym czyszczeniu wróciło do obiegu. Gorąco zachęcamy do udziału w akcji – dołóżmy wspólnie cegiełkę do zielonej rewolucji w e-commerce! – mówi Damian Zapłata, prezes eobuwie.pl S.A. z grupy CCC.

Oceń publikację: + 1 + 1 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Otrzymuj najciekawsze newsy biznesowe ze Śląska!

Zapisz się do naszego newslettera!

Sonda

Czy czujesz się szczęśliwy mieszkając w woj. śląskim?






Oddanych głosów: 507

Prezentacje firm