Prowadzenie działalności gospodarczej z pewnością nie należy do łatwych zadań, a już na pewno wiąże się z różnorodnymi ryzykami. Przed wieloma z nich można się jednak skutecznie zabezpieczyć - zapewnia dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito.
Wyróżnić można trzy podstawowe formy zabezpieczenia przed ryzykiem. Po pierwsze jest to unikanie ryzyka, po drugie redukcja ryzyka i wreszcie transfer ryzyka, czyli innymi słowy przeniesienie ryzyka na inny podmiot, który za stosowną opłatą to ryzyko przejmie na siebie. Podstawowym instrumentem transferu ryzyka w tym kontekście jest ubezpieczenie działalności gospodarczej.
Obecnie zauważyć można zmieniające się trendy w zarządzaniu ryzykiem przez przedsiębiorstwa oraz rosnące znaczenie ubezpieczeń firmowych. Odpowiednie ubezpieczenie nie tylko chroni firmy przed potencjalnymi stratami, ale także staje się coraz bardziej istotnym elementem strategii biznesowej.
Bezwatpienia zabezpieczenie firmy przed potencjalnymi ryzykami jest kluczowe. W 2023 roku około 70% małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce posiadało ubezpieczenie biznesowe podczas, gdy w Europie ten wskaźnik wyniósł średnio 85%, a w państwach OECD średnio 78% MŚP.
Warto podkreślić, iż w ciągu ostatnich 5 lat liczba firm posiadających ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) wzrosła o 15%, co świadczy o rosnącej świadomości przedsiębiorców w zakresie zarządzania ryzykiem. Wciąż jednak spora część polskich przedsiębiorców nie jest należycie zabezpieczona przed ewentualnymi roszczeniami ze strony klientów lub kontrahentów. Średnia wartość roszczenia z tytułu OC dla firm w Polsce w 2023 roku wyniosła około 50 000 zł, przy czym 10% roszczeń przekroczyło 200 000 zł. Dominują tu sektory budowlany i produkcyjny, które generują najwięcej roszczeń tego rodzaju bo aż 45%.
Dynamicznie rozwija się również rynek gwarancji ubezpieczeniowych. W 2023 roku wartość udzielonych gwarancji w Polsce wzrosła o 8% w porównaniu do roku ubiegłego osiągając poziom 60 miliardów złotych.
Niestety, ale 40% firm, które doświadczyły poważnej straty i nie posiadały odpowiedniego ubezpieczenia, było zmuszonych zakończyć działalność w ciągu 18 miesięcy od zdarzenia. W UE średnio 35% takich firm kończy działalność, a globalnie około 43% firm.
Należy również zwrócić uwagę na ryzyka związane ze stale rosnącą liczbą cyberataków. W Polsce 60% małych i średnich firm doświadczyło próby cyberataku w ciągu ostatniego roku, a tylko 30% z nich posiadało ubezpieczenie od tego ryzyka. Zarówno w krajach UE jak i globalnie wskaźniki te były wyższe, ale wyższy jest również odsetek firm posiadających stosowne ubezpieczenie. W UE 65% MŚP doświadczyło cyberataku (45% ma ubezpieczenie), a globalnie 70% firm było ofiarą cyberataku (40% posiada ubezpieczenie).
Kluczowe elementy udanego transferu ryzyka to precyzyjna identyfikacja i ocena ryzyk specyficznych dla danej firmy, a następnie dobór odpowiednich instrumentów ubezpieczeniowych oraz systematyczna ich aktualizacja w miarę rozwoju firmy.
Obecnie polskie przedsiębiorstwa mają do dyspozycji szeroki wachlarz narzędzi ubezpieczeniowych od ubezpieczenia mienia, odpowiedzialności cywilnej, przerw w działalności poprzez ubezpieczenie kredytu kupieckiego, ubezpieczenie D&O (Directors and Officers), aż po ubezpieczenie cybernetyczne.
Inteligentny transfer ryzyka to skuteczne i efektywne narzędzie zarządzania niepewnością w biznesie. Firmy posiadające kompetencje w tym obszarze zyskują nie tylko zabezpieczenie, ale i przewagę konkurencyjną. Kluczem jest dopasowanie ubezpieczenia do indywidualnych potrzeb firmy. Skuteczny transfer ryzyka poprzez ubezpieczenia niesie ze sobą szereg korzyści dla firm. To przede wszystkim stabilność finansowa i operacyjna, wyższa wiarygodność, efektywność operacyjna, czy wreszcie wyższa konkurencyjność, dzięki dobremu zarządzaniu ryzykiem.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Tureckie jedzenie bez personelu. Kebabomaty - nowy pomysł na biznes Lukasa Podolskiego
890Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
602Opróżnia mieszkania po ludzkich tragediach, zmarłych, czy meliny. Poznajcie niecodzienną profesję Jakuba Kośmidera
574Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
523Przetasowanie w Polskiej Grupie Górniczej. Zmiany w kierownictwie dwóch kopalń
465Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
+4 / -0Tureckie jedzenie bez personelu. Kebabomaty - nowy pomysł na biznes Lukasa Podolskiego
+3 / -0Jest nowy wiceprezes WUG. Został nim Aleksander Chowaniec
+2 / -0Spółka od Izery ma nowy zarząd. Na czele ElectroMobility Poland stanął Tomasz Kędzierski
+0 / -1Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
+0 / -2Najstarsza marka turystyczna na świecie przejęta przez katowicką firmę Łukasza Habaja
0Spółka z grupy JSW ma nowego prezesa. Wcześniej był związany z PGG
0Ceny węgla koksującego lecą na łeb na szyję. Czy spadki pogrążą JSW?
0Spółka od Izery ma nowy zarząd. Na czele ElectroMobility Poland stanął Tomasz Kędzierski
0Inteligentny transfer ubezpieczeniowy jako istotny element strategii biznesowej
0