Kariera

Jak Moto-Profil stał się jedną z największych firm – wywiad z Michałem Tochowiczem, wiceprezesem

2019-06-05, Autor: Tomasz Raudner

Moto-Profil z Chorzowa jest jedną z największych polskich firm, uznana przez londyńską giełdę za jedną z najbardziej inspirujących spółek w Europie. O rozwoju firmy, modelu budowania sieci partnerskiej, unikatowym rankingu czy targach ProfiAuto rozmawiamy z Michałem Tochowiczem, wiceprezesem zarządu.

Tomasz Raudner, ŚląskiBiznes.pl - Zacznijmy od najnowszych informacji. Moto-Profil jako jedna z dwóch polskich firm została laureatem prestiżowego wyróżnienia Digital Finance Award, przyznawanego za innowacyjność i nowoczesne technologie w zarządzaniu finansami. Gratuluję i zarazem proszę coś powiedzieć o innowacjach, za które spółka została doceniona.
Michał Tochowicz, wiceprezes zarządu Moto-Profil: - W biznesie jednym z najważniejszych elementów jest dobra i solidna komunikacja, dlatego stale rozwijamy narzędzia, które ją usprawniają. Dynamicznie rosnąca ilość transakcji i przetwarzanych danych skłoniła nas do automatyzacji wielu procesów wewnętrznych i wprowadzenia szeregu rozwiązań informatycznych, za pomocą których przyspieszyliśmy raportowanie kwestii zarządczych oraz rozliczeń. Płynny i szybki przepływ danych to podstawa prężnego działania Moto-Profilu.

Reklama

Maj przyniósł też kolejną edycję rankingu Wprost 200 największych polskich firm. Moto-Profil nie dość, że znów trafił do zestawienia, to jeszcze poprawił swoją pozycję. Autorzy listy podkreślają, że miniony rok był dla sklasyfikowanych firm najlepszy pod względem wyników finansowych w historii zestawienia. Wobec tego jaki był miniony rok dla Państwa firmy?
Słowem, które idealnie oddaje tempo naszych działań i cały rok 2018, jest „intensywny”. Kontynuowaliśmy sprawdzone projekty, jak i postawiliśmy na nowoczesne, unikatowe rozwiązania, dzięki czemu zachowaliśmy równowagę, nie postępując jednocześnie zachowawczo. Mocna pozycja Moto-Profilu podkreślona została w wielu ubiegłorocznych rankingach, w tym między innymi we wspomnianym zestawieniu Wprost. Spółka zajęła również wysokie miejsce na liście „Największych Polskich Firm Prywatnych 2018” Forbesa, a nasz potencjał wzrostu doceniła Giełda Papierów Wartościowych w Londynie, zaliczając Moto-Profil do grona najbardziej inspirujących europejskich spółek w raporcie „1000 companies to inspire – Europe 2018”.

Skoro jesteście jedną z największych firm, proszę przybliżyć, o jakiej skali przedsiębiorstwa mówimy?
Zajmujemy się dystrybucją części i akcesoriów motoryzacyjnych. Jesteśmy jedną z największych firm z tej branży w Polsce i Europie. Wartość magazynów Moto-Profilu: centralnego, o powierzchni 43 tysięcy metrów kwadratowych oraz magazynu typu hub w centralnej Polsce, o powierzchni ponad 7 tysięcy metrów kwadratowych, przekracza 370 milionów złotych. W naszej ofercie znajduje się 350 tysięcy referencji, dostarczamy części do 25 krajów. W Polsce współpracujemy z 1400 hurtowniami motoryzacyjnymi, za pośrednictwem których docieramy do 15 tysięcy serwisów samochodowych. Aktywnie uczestniczymy również w krajowym i międzynarodowym rynku motoryzacyjnym. W sieci ProfiAuto w Polsce, Czechach i na Słowacji zrzeszonych jest ponad 240 sklepów i hurtowni, do sieci ProfiAuto Serwis przystąpiło ponad 1800 serwisów samochodowych.

Czy sieć pod marką ProfiAuto to franczyza?
Model sieci ProfiAuto oparty jest na zasadach partnerskich, nie działamy jako franczyza. Zrzeszamy lokalne sklepy, hurtownie oraz serwisy samochodowe i wspólnie osiągamy efekt skali, który jest niemożliwy do wypracowania w pojedynkę. Wzmacniamy przedstawicieli sieci w obszarach tego wymagających, nie tłumiąc przy tym ich niezależności. Celem społecznie odpowiedzialnym, który przyświeca nam od początku działalności, jest ochrona mniejszych, ale znakomicie funkcjonujących punktów motoryzacyjnych. Rośniemy my, a w ślad za nami przede wszystkim nasi partnerzy – lokalni oraz regionalni biznesmeni.

Sieć wykracza poza Polskę. Czy z zagranicznymi partnerami zasady współpracy są takie same, jak z krajowymi?
Wiele elementów dla sieci ProfiAuto oraz ProfiAuto Serwis jest wspólnych we wszystkich krajach, czyli w Polsce, Czechach i na Słowacji. Pomiędzy rynkami czerpiemy z doświadczeń i pomysłów oraz inicjatyw, pamiętając jednak, że każdy z nich charakteryzuje się często odmiennymi potrzebami. Maksymalne wspieranie partnerów w rozwoju i zwiększaniu zakresu usług możliwe jest tylko wtedy, gdy firmy są otwarte na współpracę.

Przygotowujecie Państwo unikatową rzecz - ranking awaryjności pojazdów według mechaników warsztatów zrzeszonych w sieci ProfiAuto Serwis. Jak ranking jest odbierany? Czy rzeczywiście pomaga w doborze auta?
Ogólnokrajowy „Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników” jest odpowiedzią na pytania płynące do nas od kierowców. Do tej pory planując zakup auta korzystali oni najczęściej z zagranicznych rankingów, które nie zawsze przystają do polskich realiów, oraz opinii użytkowników i mechaników znalezionych w Internecie. Postanowiliśmy im ułatwić podjęcie decyzji, dobierając opisane w zestawieniu modele na podstawie analizy popularności na bazie Google Trends. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Ranking regularnie udostępniają największe media w kraju co pokazuje, że tego typu niezależne badanie podsumowujące opinie mechaników jest kierowcom potrzebne.

>>>Co warto kupić według mechaników? Unikatowy ranking sieci ProfiAuto z Chorzowa<<<

Jakie są plany rozwojowe?
Planując kluczowe aktywności ProfiAuto na kolejne kwartały braliśmy pod uwagę przede wszystkim specyfikę działania naszych partnerów handlowych. Wzmacniamy ich w strategicznych obszarach, proponując rozwojowe, często będące nowością w branży rozwiązania, jak np. ranking awaryjności samochodów. ProfiAuto cały czas dynamicznie się rozwija m.in. pod względem liczby partnerskich serwisów i bardzo ważne jest, że towarzyszy temu także wzrost jakościowej, technologicznej i biznesowej siły sieci. W planach mamy kontynuację akcji PitStop, czyli bezpłatnych kontroli stanu technicznego samochodów (w tym roku odbędzie się ponad 80 wydarzeń), dalszy rozwój projektu ProfiAuto Serwis, rozbudowany program szkoleniowy dla mechaników samochodowych oraz inwestycje w nowoczesne technologie, w tym między innymi w aplikację ProfiAuto, wspierającą kierowców i automatyzującą przebieg wizyt w serwisach samochodowych.

Coraz popularniejsze są pojazdy elektryczne, mówi się o silnikach wodorowych. Jak bardzo te trendy wpływają Pana zdaniem na branżę automotive? Pytam – być może trochę przekornie – bo podobno „w elektrykach nie ma się co zepsuć”, więc po co części?
Motoryzacja na prąd ma być remedium na rosnącą emisję gazów cieplarnianych i zanieczyszczenie środowiska, ale w mojej ocenie nie można jeszcze w tej chwili jednoznacznie stwierdzić, czy branża pójdzie w tym kierunku. Po pierwsze, w wielu krajach kuleje wytwarzanie prądu ze źródeł odnawialnych. Po drugie, najnowsze badania pokazują, że do miejskiego smogu nie przyczyniają się zanieczyszczenia pochodzące z rur wydechowych, a pyły powstające w trakcie poruszania się pojazdów. Co prawda niektórzy producenci samochodów zapowiedzieli rezygnację z silników spalinowych, ale ich plany nie pokrywają się z wymaganiami kierowców. Samochody elektryczną są drogie, ich zasięg pozostawia dużo do życzenia, a ładowanie jest zbyt długie. Śledzimy zmieniające się trendy, ale nie możemy panikować. W Polsce w zeszłym roku sprzedano 620 pojazdów elektrycznych. W tym samym roku na naszych drogach pojawiło się 1,6 miliona samochodów spalinowych. Te liczby mówią same za siebie. Czy w samochodach elektrycznych nie ma się co zepsuć? W każdym aucie coś się psuje. Jest to rzecz użytkowa, eksploatowana w trudnych warunkach. Układ napędowy w pojazdach na prąd jest inny, ale kierowniczy i zawieszenia analogiczny jak w samochodach spalinowych. Co więcej, nowoczesne pojazdy wyposażone są w coraz to bardziej skomplikowane elementy elektroniczne poprawiające komfort podróży i bezpieczeństwo, które z biegiem czasu wymagać będą naprawy. Zmieni się więc podejście do serwisowania. W zasadzie będziemy mówić o obsłudze i wymianie podzespołów zamiast o naprawie, jak ma to miejsce w przypadku samochodów spalinowych.

Na zakończenie trochę luźniejszy temat. Tradycją firmy są czerwcowe targi ProfiAuto Show w Katowicach.
Międzynarodowe targi motoryzacyjne ProfiAuto Show od 16 lat są miejscem prezentacji oferty wystawców z całego świata. W tym roku swoje produkty i nowoczesne technologie na ponad 20 tysiącach metrów kwadratowych w Międzynarodowym Centrum Kongresowym i Spodku w Katowicach pokaże ponad 150 firm. Motywem przewodnim ProfiAuto Show 2019 jest „Napędzane Pasją”. Targi zostaną podzielone na trzy strefy: wystawienniczą, warsztatową oraz rozrywkową. Każda z nich dedykowana jest innym grupom odwiedzających, które łączy wspólny mianownik – pasja do motoryzacji. ProfiAuto Show słynie z dostarczania emocjonujących wrażeń, które w tym roku zapewnią między innymi mrożące krew w żyłach samochodowe bungee, skok na poduszkę kaskaderską, pokazy tańca z ogniem czy drift w 500-konnym BMW. Prawdziwą gratką dla gości wydarzenia będą również spotkania z gwiazdami motoryzacji. Podczas jubileuszowej, 15. edycji targów odnotowaliśmy rekordową frekwencję – ProfiAuto Show odwiedziło ponad 40 tysięcy gości. Tę tendencję zamierzamy nie tylko utrzymać, ale i zwiększyć już 8 i 9 czerwca.

>>>Wkrótce największe targi motoryzacyjne na Śląsku<<<

Oceń publikację: + 1 + 5 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.