Black Friday w pewnym sensie symbolicznie rozpoczyna okres przedświątecznego szału zakupowego. Mimo że to zakupowe święto nie cieszy się w naszym kraju tak wielką popularnością, jak za oceanem, to jednak nie da się ukryć, że każdy właściciel biznesu e-commerce powinien mieć je na uwadze. Jak więc przygotować sklep online do Black Friday i przedświątecznych wyprzedaży i o czym warto pamiętać w tym okresie?
Rozważania na temat tego zakupowego święta warto zacząć od tego, kiedy jest Black Friday w 2022. Jest to zawsze pierwszy piątek po obchodzonym w Stanach Zjednoczonych Święcie Dziękczynienia. W tym roku dzień ten przypada 25 listopada, czyli dzień wcześniej niż w roku poprzednim. W teorii jest to święto jednodniowe, jednak w wielu przypadkach sklepy decydują się na przedłużenie czarnopiątkowych promocji na cały weekend lub nawet na cały tydzień (Black Week). Jak co roku Black Friday oficjalnie rozpoczyna okres przedświątecznych zakupów, w czasie którego wielu Polaków kupuje świąteczne prezenty.
Przygotowania do Black Friday powinny zacząć się już z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Z raportu przedstawionego w zeszłym roku przez firmę Tpay wynika, że mniej więcej połowa sklepów planowanie wyprzedaży na Black Friday zaczyna już pod koniec października, czyli miesiąc wcześniej.
Pierwszym krokiem zawsze powinno być stworzenie planu promocji. Musicie zastanowić się, jakie produkty obejmie wyprzedaż na Black Friday i jaką przyjmie ona formę. Jeśli będzie to klasyczna obniżka cen, to warto pamiętać o terminowym zaimplementowaniu nowych cen i kodów rabatowych. Dobrym pomysłem jest również przetestowanie działania zniżek i zweryfikowanie ich poprawności. Możecie w ten sposób uniknąć sytuacji, w których towar wystawiony jest omyłkowo ze zbyt dużym rabatem.
Kolejnym etapem przygotowań sklepu do Black Friday powinno być zabezpieczenia zaplecza logistycznego. Logistyka dla e-commerce jest kluczowa w okresach zwiększonej sprzedaży. Większość badań pokazuje, że koszt i czas przesyłki są dla zdecydowanej większości klientów sklepów online równie ważne, jak cena samego produktu. Wraz z rozwojem branży e-commerce klienci oczekują błyskawicznej realizacji swojego zamówienia niewielkim kosztem lub nawet w ramach darmowej przesyłki. Jeśli magazyn dla sklepu internetowego prowadzicie samodzielnie, to warto z wyprzedzeniem ustalić grafik ewentualnych urlopów i dyżurów. Takie obszary jak magazynowanie i logistyka są coraz częściej przedmiotem outsourcingu. Jeśli korzystacie z zewnętrznego magazynu e-commerce, to nie musicie martwić się o jego wydajność. W zdecydowanej większości przypadków duże firmy logistyczne są dobrze przygotowane na okres wzmożonej aktywności klientów e-sklepów.
Filarem każdej promocji jest również odpowiednia reklama. To, jakie działania promocyjne sprawdzą się najlepiej w Waszym przypadku, uzależnione jest oczywiście od Waszego modelu sprzedaży, asortymentu, budżetu marketingowego itp. Musicie też wziąć pod uwagę, że koszty reklamy w tym okresie mogą znacząco wzrosnąć. Dotyczy to przede wszystkim systemów reklamowych, w których koszt pozyskania odwiedzającego uzależniony jest od aktualnej konkurencyjności.
Realia cenowe wielu branż polskiego rynku e-commerce sprawiają, że mało kto jest w stanie zaoferować naprawdę duże rabaty nawet w trakcie Black Friday. Trudno oczekiwać, że ktoś operujący na marży rzędu kilkunastu procent będzie w stanie zaoferować 30, 40 czy 50% rabat. Mimo to, to właśnie obniżka ceny jest tym, czym większość sklepów próbuje przyciągnąć klientów w Black Friday. We wspomnianym wcześniej, zeszłorocznym raporcie firmy Tpay na temat Black Friday można przeczytać, że obniżkę cen tego dnia planowało aż 90% sklepów. Dla 30% sprzedawców sposobem na zachęcenie klientów do zakupów była darmowa dostawa. Natomiast około 20% sklepów dodawało w ramach promocji na Black Friday specjalny dodatkowy “gratis”. Na końcu listy czarnopiątkowych dodatków znalazły się kody rabatowe przeznaczone do późniejszego wykorzystania przez klientów. Na taką formę promocji zdecydowało się w minionym roku około 10% sklepów. Oczywiście to tylko kilka najpopularniejszych sposobów uatrakcyjnienia wyprzedaży Black Friday. W zależności od Waszego modelu działalności czy asortymentu możecie wymyślić również inne sposoby na tak zwaną wartość dodaną dla klienta i zachęcenie go do zakupów w Black Friday.
"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
5623,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
456Zakaz handlu w niedziele niszczący dla fotowoltaiki
403Na stacje paliw na dobre wróciła drożyzna. "Ryzyko wyższych cen wciąż realne"
399OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
396Wybory samorządowe 2024. Frekwencja w Śląskiem na godzinę 12.00
+6 / -0"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
+4 / -03,3 tys. pasażerów postawiło w marcu na Max Bilet Kolei Śląskich
+2 / -0Sejmik Śląski po wyborach 2024: tak oficjalnie wygląda podział mandatów
+2 / -0OFE czy tylko ZUS? Okno transferowe otwarte, ale tylko do lipca
+1 / -0Konferencja w Katowicach – sprawdź, jak znaleźć odpowiedni obiekt
04,5 roku więzienia oraz 140 tys. zł grzywny dla byłego posła Grzegorza J.? Oskarżony prosi o uniewinnienie
0"Uwielbiam zapach smaru". Rozmowa z Sonią Piwowar, ekspertką obróbki blach
0Śląskie po dogrywkach. Oni zwyciężyli w wyborach samorządowych 2024
0Niespodzianka: na stacjach paliw taniej. A najtaniej - na Górnym Śląsku
0